InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevoelloosheid billen: oorzaken van doof gevoel in de billen

Gevoelloosheid billen: oorzaken van doof gevoel in de billen

Gevoelloosheid billen: oorzaken van doof gevoel in de billen Tintelingen of een doof gevoel in je billen dat slechts enkele minuten duurt nadat je langdurig op een harde stoel of bank hebt gezeten, is niet ongebruikelijk en is meestal geen reden tot bezorgdheid. Als de gevoelloosheid aanhoudt of gepaard gaat met andere symptomen, zoals pijn in één of beide benen of rugpijn, rechtvaardigt echter een bezoek aan je huisarts. Gevoelloosheid in de billen kan worden veroorzaakt door een onderliggende aandoening, zoals het piriformis syndroom of een beknelde zenuw. Gevoelloosheid die plotseling optreedt of gepaard gaat met het verlies van blaas- of darmcontrole of ademhalingsmoeilijkheden kan wijzen op een ernstig medisch probleem. Bel in dat geval 112 of ga naar de dichtstbijzijnde afdeling spoedeisende hulp.

Oorzaken van gevoelloosheid in de billen

Een aantal aandoeningen kan gevoelloosheid in de billen veroorzaken. Deze aandoeningen kunnen variëren van een beknelde zenuw of een breuk in de wervelkolom tot meer complexe aandoeningen zoals fibromyalgie of verschillende soorten artritis.

Ischias

Ischias is een vorm van lage rugpijn / zenuwpijn die bij verschillende bewegingen kan worden opgewekt. Het betreft pijn in de grote beenzenuw of Nervus Ischiadicus. Het wordt meestal veroorzaakt door een beknelling van de zogenaamde lumbale zenuwen door bijvoorbeeld een hernia in de onderrug. Maar het kan ook komen door een verkeerde lichaamshouding of verkrampte bilspieren waarbij de beenzenuw wordt getriggerd. Gevoelloosheid en pijn zijn veel voorkomende symptomen. Ischiaspijn kan uitstralen naar elk deel van de zenuw, van de bil (bilpijn) langs de achterkant van je been en onder je knie. De pijn wordt meestal omschreven als brandend of stekend. Je kunt ook de volgende klachten ervaren:

Piriformis syndroom

Het piriformis syndroom wordt beschouwd als een zeldzame neuromusculaire aandoening, maar uit onderzoek blijkt dat het vaak over het hoofd wordt gezien omdat het vergelijkbare symptomen veroorzaakt als andere, meer algemene aandoeningen, zoals ischias of een hernia. Naar schatting heeft 6 procent van de mensen met lage rugklachten het piriformis syndroom. Het treedt op wanneer de piriformisspier, een smalle spier in de billen, de heupzenuw irriteert of samendrukt. Andere symptomen zijn onder meer:
  • pijn die in één of beide benen naar beneden loopt
  • gevoelloosheid en tintelingen die zich over het been uitstrekken
  • pijn in de billen of benen die erger wordt door activiteit of langdurig zitten

Cauda equina syndroom
Het cauda equina syndroom is een ernstige aandoening die optreedt wanneer een zenuwbundel in het onderste deel van de ruggenmerg, de zenuwen in de cauda equina, worden gecomprimeerd of samengeperst. Deze zenuwen zijn verantwoordelijk voor het verzenden en ontvangen van berichten van en naar je bekken, benen en voeten. Het cauda equina syndroom kan incontinentie en permanente verlamming veroorzaken. Het wordt meestal veroorzaakt door een hernia in de lumbale wervelkolom, maar kan ook worden veroorzaakt door andere spinale aandoeningen die de zenuwen samenpersen, zoals stenose, spinale tumoren en trauma of complicaties door spinale wervelkolomchirurgie. Andere symptomen van cauda equina zijn onder andere:
  • gevoelloosheid in de billen, lies of binnenkant van de dijen
  • pijn of zwakte in een of beide benen
  • plotselinge problemen met de blaas, zoals incontinentie of onvermogen om te plassen
  • plotseling verlies van darmcontrole

Als je een of meerdere van deze symptomen ervaart, dien je direct contact op te nemen met een arts of de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis. Er moet vaak met spoed worden ingegrepen om het risico van permanente schade te verminderen.

Röntgenfoto: vergelijking onderrug tussen gezond persoon en iemand met Bechterew / Bron: Suttha Burawonk/ShutterstockRöntgenfoto: vergelijking onderrug tussen gezond persoon en iemand met Bechterew / Bron: Suttha Burawonk/Shutterstock

Ziekte van Bechterew

De ziekte van Bechterew is een ontstekingsziekte welke wordt gekenmerkt door ontstekingen in de gewrichten, in het bijzondere de gewrichten in de rug en het bekken. Naarmate de ziekte vordert, fuseren sommige wervels, waardoor de rug minder flexibel is. Het kan ook de ribben aantasten en het ademen bemoeilijken. Symptomen ontstaan ​​meestal tussen de leeftijd van 18 en 45, en het treft meer mannen dan vrouwen. Er bestaat geen remedie voor de ziekte van Bechterew, maar er zijn behandelingen beschikbaar om de progressie van de ziekte te vertragen en de symptomen te beheersen. Vroege symptomen kunnen zijn:

Fibromyalgie

Fibromyalgie is een aandoening die wordt gekenmerkt door chronische wijdverspreide spierpijn. De aandoening treft ongeveer 2 procent van de bevolking. De oorzaak van de aandoening is anno 2019 onbekend, maar de aandoening komt vaker voor bij vrouwen. Een reumatische aandoening en posttraumatische stressstoornis (PTSS) zijn bekende risicofactoren. Andere veel voorkomende symptomen van fibromyalgie zijn onder andere:

Bijkomende symptomen gevoelloze billen

Gevoelloze billen gaan vaak gepaard met andere symptomen.

Gevoelloosheid in billen, liezen en benen

Deze combinatie van symptomen wordt 'zadelparesthesie' genoemd en kan een teken zijn van het cauda equina syndroom, dat een spoedbehandeling vereist omdat het verlamming kan veroorzaken.

Gevoelloos bij zitten op de billen

Te lang in dezelfde houding zitten kan soms gevoelloosheid in de billen veroorzaken. Dit zou maar een paar minuten moeten duren en verbeteren zodra je opstaat en beweegt. Het piriformis syndroom kan ook pijn of gevoelloosheid veroorzaken die erger is als je zit.

Gevoelloosheid in de billen na een ruggenprik

Gevoelloosheid in de billen nadat je een ruggenprik hebt gehad tijdens de bevalling is zeldzaam en treft minder dan 1 procent van de vrouwen. De specifieke oorzaak van de gevoelloosheid is anno 2019 niet bekend, maar men vermoedt dat dit kan worden veroorzaakt door perforatie van de huidzenuw in het bekken tijdens de bevalling, bilcompressie of een gebrek aan bloedtoevoer naar de zenuwen, veroorzaakt door gedurende een langere periode onbeweeglijk te zijn na het ontvangen van de ruggenprik.

Gevoelloosheid in billen, benen en voeten

Ischias, piriformis syndroom en hernia's kunnen gevoelloosheid in de billen, benen en voeten veroorzaken. De pijn straalt meestal uit langs de heupzenuw.

Behandeling van doof gevoel in billen

Behandeling van gevoelloosheid of een doof gevoel in de billen kan variëren en is afhankelijk van de oorzaak van de symptomen. Meestal is gevoelloosheid het resultaat van een samengedrukte zenuw wat verschillende oorzaken kan hebben.

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman
Piriformis syndroom, ischias en hernia
Het doel van de behandeling van deze aandoeningen is om de bloedstroom te verbeteren en de ontsteking rondom de ingesloten zenuw te verminderen. De behandeling kan bestaan uit:
  • niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's), zoals ibuprofen of naproxen
  • koude of warmte toepassen
  • fysiotherapie
  • orale of epidurale corticosteroïden

Een operatie kan nodig zijn als conservatieve behandelingsopties de symptomen en klachten niet verlichten of als de zenuwcompressie het cauda equine syndroom veroorzaakt.

Ziekte van Bechterew
Behandeling van de ziekte van Bechterew is afhankelijk van de ernst van de aandoening en eventuele complicaties en kan veranderen naarmate de ziekte voortschrijdt. Behandeling bestaat uit:
  • NSAID's
  • biologische medicijnen, zoals secukinumab en adalimumab
  • fysiotherapie
  • chirurgie

Fibromyalgie
Pijnbehandeling en zelfzorg om stress te verminderen zijn de belangrijkste behandelingen voor fibromyalgie. Dit kan bestaan uit:
  • vrij verkrijgbare en voorgeschreven pijnstillers
  • geneesmiddelen tegen fibromyalgie, zoals pregabalin (Lyrica), duloxetine (Cymbalta)
  • antidepressiva
  • anti-angstmedicijnen
  • oefeningen uitvoeren

Alarmsymptomen

Iedere vorm van gevoelloosheid die plotseling optreedt of niet verdwijnt na het opstaan ​​en bewegen, moet door een arts worden beoordeeld. Als je een verlies van de blaas- of darmcontrole ervaart of als je het gevoel in je gezicht, armen of benen verliest, moet je direct 112 bellen.

Prognose

Een korte periode van prikkelingen, tintelingen of gevoelloosheid in je billen na lang zitten, dat verdwijnt na het opstaan ​​en bewegen, is waarschijnlijk geen reden tot bezorgdheid. Gevoelloosheid die niet kan worden verklaard en niet wordt verlicht door van houding te veranderen, kan worden veroorzaakt door een samengedrukte zenuw in de wervelkolom of een andere onderliggende medische aandoening. Raadpleeg in dat geval een arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Doof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oorDoof gevoel in oor of oren: oorzaken verdoofd gevoel in oorAls je oor verdoofd aanvoelt of als je een tintelend gevoel in een of beide oren ervaart, kan dit een symptoom zijn van…
Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Doof en tintelend gevoel in het gezicht: wat kan het zijn?Een klacht dat veel mensen treft is het hebben van een doof, tintelend en soms slapend of duizelig gevoel in het hoofd,…
Prikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenPrikkelend, doof en tintelend gevoel in armen en handenEen prikkelend en tintelend gevoel in je armen is erg vervelend. Men kan zich afvragen wat er aan de hand is. Vaak komt…
BBB: de billen, kledingadviesBBB: de billen, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tatyana Vyc/Shutterstock.com
  • https://www.hetrugcentrum.nl/lage-rugpijn/ischias/symptomen/
  • https://www.hetrugcentrum.nl/lage-rugpijn/ischias/
  • https://www.healthline.com/health/numbness-in-buttocks
  • Afbeelding bron 1: Suttha Burawonk/Shutterstock
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Gevoelloosheid billen: oorzaken van doof gevoel in de billen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gevoelloosheid
Medische informatie…
Schrijf mee!