InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevoelloze benen: oorzaken gevoelloosheid in been of benen

Gevoelloze benen: oorzaken gevoelloosheid in been of benen

Gevoelloze benen: oorzaken gevoelloosheid in been of benen Gevoelloze benen of been duidt op het verschijnsel dat je minder voelt of waarneemt in je benen of been. Gevoelloosheid is een symptoom waarbij je het gevoel verliest in een bepaald deel van je lichaam. Deze sensaties kunnen zich voordoen in één lichaamsdeel of je kunt je overal tintelingen voelen, alsof je met veel kleine naalden wordt geprikt of elektrische schokjes krijgt. Gevoelloosheid in de armen of benen is een veel voorkomend symptoom dat wordt geassocieerd met verschillende aandoeningen die variëren van neurologische schade tot sensorische aandoeningen of neuropathie. In sommige gevallen kan gevoelloosheid zelfs wijzen op een medisch noodgeval, zoals een beroerte. Om de precieze oorzaak van de gevoelloosheid te achterhalen, wordt vaak een uitgebreide neurologisch onderzoek gedaan.

Symptomen gevoelloze benen

Gevoelloosheid van ledematen kan verschillende sensaties veroorzaken in verschillende delen van de armen en benen. De symptomen kunnen bestaan uit:

Gevoelloosheid kan veel verschillende kenmerken hebben, waaronder de factoren die de sensatie erger maakt (bijvoorbeeld zitten of bepaalde bewegingen), hoe de gevoelloosheid begint en vordert, en de plek of locatie waar precies het gevoel van verdoving zich bevindt.

Oorzaken van een gevoelloos been

Gevoelloosheid wordt meestal geassocieerd met een vorm van zenuwbeschadiging, irritatie of compressie (beknelling). Wanneer gevoelloosheid optreedt zonder andere symptomen, duidt dit vaak niet op een medische noodsituatie. Gevoelloosheid kan echter een symptoom zijn van een ernstige aandoening als het gepaard gaat met symptomen zoals:
  • gevoelloosheid aan één kant van het lichaam
  • de mondhoek hangt, het oog sluit niet goed, praten en slikken is lastig
  • moeite met spreken
  • verward denken

In dergelijke gevallen kan een beroerte de oorzaak zijn. Dit is een medisch noodgeval dat onmiddellijke medische aandacht behoeft om schade aan hersenweefsel zo veel mogelijk te beperken.

Een gevoelloze been of arm kan ook ernstig zijn als het optreedt met symptomen zoals:

Dit kan wijzen op de aanwezigheid van een hersentumor, waarvoor ook dringend medische hulp vereist is.

Talloze aandoeningen kunnen gevoelloze benen veroorzaken als een mogelijk symptoom, zoals onder meer:

Gevoelloze benen tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayGevoelloze benen tijdens de zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay
Vrouwen in de derde trimester van de zwangerschap krijgen ook vaak last krijgen van tintelingen en gevoelloosheid in de ledematen door zwelling van het lichaam die de zenuwen onder druk zet.

Alarmsymptomen van gevoelloosheid in been

Schakel onmiddellijk medische hulp als je de volgende symptomen ervaart (naast gevoelloze benen of een gevoelloos been):
  • gevoelloosheid van een hele arm of been
  • verwardheid
  • gevoelloosheid na een recente hoofdwond
  • plotselinge hoofdpijn
  • plotseling begin van gevoelloosheid
  • problemen met spreken
  • pijn op de borst
  • moeite met ademhalen
  • zwakte of verlamming

Maak in de volgende gevallen een afspraak met je huisarts:
  • de gevoelloosheid is slechts van invloed op een deel van een ledemaat, zoals de tenen of vingers
  • de klachten verergeren geleidelijk en zonder duidelijke oorzaak
  • de klachten verslechteren bij repetitieve bewegingen

Overleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comOverleg met de arts / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Onderzoek en diagnose

Omdat gevoelloosheid van een been of beide benen te wijten kan zijn aan vele factoren, zetten artsen vaak meerdere diagnostische middelen in om te achterhalen wat de oorzaak van de klachten zijn.

Vraaggesprek

De arts zal vragen stellen over je klachten en je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen. Hij of zij zal vragen wanneer de gevoelloosheid is begonnen, onder welke omstandigheden het verergert en of je onlangs letsel hebt opgelopen.

Lichamelijk onderzoek

De arts zal je neurologische functies onderzoeken. Dit omvat het testen van je reflexen, spierkracht en sensorische functies. Een arts kan testen of je verschillende sensaties kunt voelen, zoals een prik met een naald of lichte aanraking aan beide zijden van het lichaam.

Van bijzonder belang is waar en in welke mate je gevoelloosheid ervaart. Een doof gevoel aan beide zijden van het lichaam kan bijvoorbeeld wijzen op een hersenletsel. Gevoelloosheid in slechts een deel van een ledemaat kan wijzen op perifere zenuwbeschadiging.

Vervolgonderzoek

Verdere onderzoek in de vorm van beeldvormend onderzoek en bloedonderzoek kunnen nodig zijn om een ​​diagnose te stellen. Deze omvatten MRI- of CT-scans om de hersenen in beeld te brengen en om te controleren op een beroerte of tumor. Bloedonderzoeken die een arts kan laten uitvoeren, zijn onder meer:

Behandeling van gevoelloosheid van ledematen

De behandeling van gevoelloosheid in je been of beide benen, is afhankelijk van de oorzaak die door de arts is vastgesteld. Behandeling kan bestaan uit medicatie, fysiotherapie, chirurgie, etc.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevoelloze voeten: oorzaken en symptomen verdoofd gevoelGevoelloze voeten: oorzaken en symptomen verdoofd gevoelGevoelloze voeten of een verdoofd gevoel in de voeten kan een vreemde gewaarwording zijn, waarbij je je zult afvragen wa…
Gevoelloze vingers: oorzaken van gevoelloosheid in vingersGevoelloze vingers: oorzaken van gevoelloosheid in vingersGevoelloze vingers of vingertoppen is de sensatie alsof de vingers of vingertoppen in slaap zijn gevallen, dat wil zegge…
Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Pijnlijke, tintelende, vermoeide, slap gevoel in de benen?Een vreemd slap gevoel in je benen? Het gevoel dat je niet meer kan staan? Een slap, moe gevoel in de benen die trillen…
Wakker worden met slapende handenWakker worden met slapende handenLijkt het alsof je handen ís nachts slapen en maak je je zorgen dat er iets mis is? In de meeste gevallen komt dit gewoo…
Bronnen en referenties
  • https://www.zorgkaartnederland.nl/aandoeningen/gezichtsverlamming
  • https://www.healthline.com/symptom/numbness-of-limbs
  • https://www.zorgsaam.org/ziekenhuis/patientfolders/neurologisch-functie-onderzoek
  • https://www.healthline.com/health/numbness-of-foot
  • https://www.belmarrahealth.com/numbness-foot-causes-symptoms-treatment-tips/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/voetproblemen-en-loopstoornissen/welke-neurologische-oorzaken-kunnen-aan-loopstoornissen-ten-grondslag-liggen/item43816
  • https://www.healthline.com/health/left-arm-numb
  • Afbeelding bron 1: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Greyerbaby, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Syda Productions/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Gevoelloze benen: oorzaken gevoelloosheid in been of benen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!