InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinustrombose: Bloedstolsel in sinus cavernosus in hersenen

Sinustrombose: Bloedstolsel in sinus cavernosus in hersenen

Sinustrombose: Bloedstolsel in sinus cavernosus in hersenen Een (caverneuze) sinustrombose is een zeer zeldzame, levensbedreigende aandoening die volwassenen en kinderen mogelijk treft. Bij deze aandoening blokkeert een bloedstolsel een ader die door een holle ruimte onder de hersenen en achter de oogkassen loopt (sinus cavernosus). Deze aderen dragen bloed van het gezicht en gaan terug naar het hart. De oorzaak van caverneuze sinustrombose is meestal een infectie, maar andere factoren spelen mogelijk ook een rol. De aandoening komt voorts vaker tot stand bij patiënten die een verhoogd risico op bloedstolsels hebben. Ernstige hoofdpijn, hoge koorts en hangende oogleden zijn enkele symptomen van een sinustrombose. Een sinustrombose is een ernstige aandoening die soms leidt tot de dood, zeker wanneer de arts niet tijdig een behandeling met medicatie inzet.

Oorzaken van bloedstolsel in sinus cavernosus in hersenen

De caverneuze sinus (sinus cavernosus) ontvangt bloed van de aderen van het gezicht en de hersenen. Dit gebied bevat ook zenuwen die het gezichtsvermogen en de oogbewegingen reguleren. Bij een (caverneuze) sinustrombose ontstaat een bloedstolsel in een gebied aan de hersenbasis.

Infectie

Sinustrombose is meestal het gevolg van een bacteriële infectie die zich heeft verspreid vanuit de sinussen, de tanden, de neus of de huid van het gezicht. Minder vaak, veroorzaken infecties van de oren of ogen caverneuze sinustrombose. Om de infectie te beheersen, creëert het immuunsysteem van het lichaam een bloedstolsel om te voorkomen dat bacteriën of andere ziektekiemen zich verspreiden. Het bloedstolsel verhoogt echter de druk in de hersenen. Deze druk beschadigt de hersenen en leidt uiteindelijk mogelijk tot de dood.

Slag op hoofd

Zelden is caverneuze sinustrombose veroorzaakt door een zware slag op het hoofd.

Risicofactoren van ernstige aandoening

Een sinustrombose komt vaker voor bij patiënten die bepaalde medicijnen nemen, zoals orale (via de mond ingenomen) anticonceptiva of patiënten die onderliggende gezondheidsproblemen hebben, zoals ongecontroleerde diabetes mellitus (suikerziekte) of kanker waardoor het risico op bloedstolsels verhoogd is.

Ernstige hoofdpijn treedt mogelijk op / Bron: Geralt, PixabayErnstige hoofdpijn treedt mogelijk op / Bron: Geralt, Pixabay

Symptomen

Symptomen van een caverneuze sinustrombose zijn onder meer:

Diagnose en onderzoeken

De arts voert diverse beeldvormende onderzoeken uit om de aandoening te diagnosticeren:

Verder krijgt de arts informatie over de aanwezigheid van een infectie via een bloedonderzoek en een lumbale punctie (ruggenprik: onderzoek van het hersenvocht). Een lumbale punctie is belangrijk om meningitis (hersenvliesontsteking met hoofdpijn en een stijve nek) uit te sluiten.

Medicijnen behandelen en sinustrombose / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen behandelen en sinustrombose / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling van infectie

Sinustrombose behandelt de arts met hooggedoseerde antibiotica via een ader (intraveneus) als een infectie de oorzaak is. Corticosteroïde medicijnen zijn inzetbaar om de zwelling te verminderen. Bloedverdunners helpen het bloedstolsel op te lossen en te voorkomen dat de aandoening verergert of terugkeert. Soms is een operatie nodig om de infectie te draineren.

Prognose van caverneuze sinustrombose

Sinustrombose heeft mogelijk de dood tot gevolg als de arts deze aandoening niet behandelt. Ongeveer 30% van de patiënten komt hieraan te overlijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Caverneuze malformatie: misvorming bloedvaten in de hersenenCaverneuze malformatie: misvorming bloedvaten in de hersenenBij cerebrale caverneuze malformatie (CCM) is er sprake van een misvorming van bloedvaten die in de hersenen of het rugg…
Sinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomenSinus pilonidalis (haarnestcyste): behandeling en voorkomenEen sinus pilonidalis kan vervelende klachten veroorzaken. Een andere naam hiervoor is haarnestcyste. Soms is een operat…
Preseptale en orbitale cellulitis: OogontstekingPreseptale en orbitale cellulitis: OogontstekingOrbitale cellulitis is een ontsteking van het zachte weefsel van de oogkas achter het orbitale septum, een dun weefsel d…
Aandoening: EncefalitisAandoening: EncefalitisEncefalitis is ook wel een ander woord voor hersenontsteking. In Nederland komt het niet vaak voor, maar wel in Azië. Le…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 8 februari 2019:
  • Cavernous sinus thrombosis caused by a dental infection: a case report, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4170663/
  • Cavernous sinus thrombosis, https://medlineplus.gov/ency/article/001628.htm
  • Cavernous Sinus Thrombosis, https://www.webmd.com/brain/cavernous-sinus-thrombosis
  • Cavernous Sinus, Thrombosis, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK448177/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Sinustrombose: Bloedstolsel in sinus cavernosus in hersenen"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 11-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hersenaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!