Hepatitis (leverontsteking) veroorzaakt door medicatie

Hepatitis (leverontsteking) veroorzaakt door medicatie Sommige patiënten nemen geneesmiddelen, vitaminen, kruidenremedies of voedingssupplementen voor de behandeling van een ziekte. In zeldzame gevallen veroorzaakt deze medicatie echter een ontsteking van de lever doordat zich vaak gedurende maanden schadelijke stoffen ophopen in de lever, of omdat de patiënt te veel van sommige medicijnen gebruikt. Bij een leverontsteking veroorzaakt door medicijnen ervaart een patiënt diverse tekenen zoals een kleigekleurde ontlasting, koorts en misselijkheid. De patiënt stopt het beste met het innemen van het geneesmiddel dat de ziekte veroorzaakt. De prognose voor hepatitis veroorzaakt door geneesmiddelen is goed wanneer de patiënt tijdig stopt met de veroorzakende medicatie.

Epidemiologie van leverschade door gebruik van geneesmiddel

Door geneesmiddelen veroorzaakte leverbeschadiging heeft een geschatte jaarlijkse incidentie tussen 10 en 15 per 10.000 tot 100.000 personen die worden blootgesteld aan voorgeschreven medicijnen volgens Up To Date (geüpdatete informatie op website dateert van oktober 2020). De incidentie van hepatitis veroorzaakt door vrij verkrijgbare medicatie is niet bekend. Vrouwen zijn iets vaker dan mannen getroffen. Verder komt de leveraandoening voor bij alle rassen en etniciteiten.

Diverse medicijnen leiden mogelijk tot een leverontsteking / Bron: Stevepb, PixabayDiverse medicijnen leiden mogelijk tot een leverontsteking / Bron: Stevepb, Pixabay

Oorzaken van hepatitis veroorzaakt door medicatie

Een leverontsteking veroorzaakt door medicatie is zeldzaam. Dit is het gevolg van een schadelijke of giftige hoeveelheid van sommige medicijnen, vitaminen, kruidenremedies of voedingssupplementen in de bloedbaan. In de meeste gevallen neemt een patiënt reeds enkele maanden lang een geneesmiddel voordat dit een toxisch (giftig) niveau bereikt waardoor leverschade ontstaat. Maar soms ontstaat de leverziekte eveneens bij het gebruik van een overmatige hoeveelheid van sommige medicijnen, zoals paracetamol (paracetamoloverdosis). Bij een overdosis treden de symptomen van hepatitis veroorzaakt door een geneesmiddel snel op.

Veel soorten medicijnen veroorzaken een ontsteking van de lever veroorzaakt door medicijnen waaronder:
  • anabole steroïden, door de mens gemaakte medicijnen die lijken op het mannelijk geslachtshormoon testosteron
  • anticonceptiepillen (orale anticonceptiva)
  • anti-epileptica
  • aspirine en vrij verkrijgbare pijn- en koortsmedicijnen (NSAID's of niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen)
  • kruidengeneesmiddelen, waaronder ephedra, Germander, Pennyroyal en vele anderen
  • pijn- en koortsmedicatie die paracetamol bevatten
  • sommige geneesmiddelen voor de behandeling van bacteriële infecties (antibiotica)
  • statines, gebruikt om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen
  • sulfa-medicijnen, een soort antibioticum

Het drinken van alcohol verhoogt de kans op door medicatie veroorzaakte hepatitis / Bron: Jarmoluk, PixabayHet drinken van alcohol verhoogt de kans op door medicatie veroorzaakte hepatitis / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Risicofactoren van leverbeschadiging

De patiënt loopt mogelijk een groter risico op hepatitis veroorzaakt door medicijnen als hij:
  • alcohol drinkt en tegelijkertijd medicijnen neemt
  • een leverziekte heeft, zoals door langdurig alcoholgebruik, hiv of virale hepatitis
  • een oudere leeftijd is
  • geneesmiddelen gebruikt met een langwerkende of verlengde afgifte
  • kruidensupplementen gebruikt
  • meerdere geneesmiddelen neemt die paracetamol bevatten (vrij verkrijgbaar of op doktersvoorschrift verkrijgbaar)
  • van het vrouwelijke geslacht is

Symptomen

De milde tot ernstige symptomen verschillen per patiënt en bestaan uit:

Een uitgebreid bloedonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen uitgebreid bloedonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts bekijkt de medische geschiedenis van de patiënt en voert vervolgens een lichamelijk onderzoek uit. De patiënt krijgt voorts een uitgebreid bloedonderzoek. Ook een echografie, CT-scan, MRI-scan en/of leverbiopsie zijn soms nodig om het soort en de hoeveelheid van de leverschade op te sporen en andere aandoeningen met een gelijkaardig klinisch beeld uit te kunnen sluiten.

Behandeling van leverontsteking door geneesmiddelen

Geen symptomen

Sommige geneesmiddelen veroorzaken een lichte toename van leverenzymen zonder dat de patiënt hierbij enige symptomen ervaart. Mogelijk hoeft de patiënt niet te stoppen met het gebruik van deze geneesmiddelen.

Wel symptomen

Ervaart de patiënt wel tekenen, dan moet hij stoppen met het innemen van het geneesmiddel dat de leverschade veroorzaakt. De patiënt moet ook de lever regelmatig laten controleren door de arts terwijl deze herstelt. De lever herstelt zichzelf vaak spontaan. In ernstige gevallen is een ziekenhuisopname nodig. In zeldzame gevallen ontstaat leverfalen en is een levertransplantatie nodig.

Complicaties van ontsteking van lever door medicijnen

Als de patiënt het geneesmiddel blijft innemen dat het probleem veroorzaakt, raakt de lever meer beschadigd en herstelt de lever zich mogelijk niet. De patiënt kampt dan met leverfalen waarvoor een levertransplantatie nodig is.

Lees verder

© 2019 - 2020 Miske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hepatitis A (leverontsteking)Hepatitis A (leverontsteking)Hepatitis A is één van de virussen die hepatitis (leverontsteking) veroorzaken kan. Hepatitis A kan opgelopen worden doo…
Chronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingChronische hepatitis: oorzaken, symptomen, behandelingDe spijsvertering is een van de belangrijkste functies van de lever. De lever maakt gal, en dat wordt opgeslagen in de g…
Hepatitis C: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseHepatitis C: symptomen, diagnose, behandeling en prognoseHepatitis is een ontsteking aan de lever en wordt veroorzaakt door een virus. Bij een op de vijf mensen gaat hepatitis C…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…

Ototoxiciteit: Schade aan het oor door medicatie of omgevingOtotoxiciteit: Schade aan het oor door medicatie of omgevingOtotoxiciteit is de medische term voor iets dat giftig is voor het binnenoor. Meestal leidt het gebruik van medicatie to…
Benauwdheid: symptomen, oorzaken, behandeling en preventieBenauwdheid: symptomen, oorzaken, behandeling en preventieBenauwdheid is het gevoel te weinig lucht binnen te krijgen en kan acuut optreden of chronisch zijn. Benauwdheid, medisc…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 februari 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Drug-Induced Hepatitis, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/drug-induced-hepatitis/
  • Drug-Induced Hepatitis, https://www.hopkinsmedicine.org/healthlibrary/conditions/digestive_disorders/drug-induced_hepatitis_85,P00668
  • Drug-Induced Hepatitis, https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=85&contentid=P00668
  • Drug-induced liver injury, https://www.uptodate.com/contents/drug-induced-liver-injury
  • What Are the Symptoms of Drug-Induced Hepatitis?, https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/liver-kidneys-and-urinary-system/drug-induced-hepatitis/symptoms.html
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Hepatitis (leverontsteking) veroorzaakt door medicatie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2020
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Bronnen en referenties: 10
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!