InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abces in lies: symptomen, oorzaken en behandeling liesabces

Abces in lies: symptomen, oorzaken en behandeling liesabces

Abces in lies: symptomen, oorzaken en behandeling liesabces Een abces in de lies is een abces dat zich ontwikkelt in de lies, de huidplooi die de grens vormt tussen de bovenbenen en het onderlijf. Zoals bij elk abces is een liesabces een opeenhoping van pus in een niet eerder bestaande holte, die het weefsel eromheen geleidelijk zal vernietigen. Een abces in de lies wordt veroorzaakt door een gelokaliseerde infectie met een bacterie, een parasiet of een lichaamsvreemde stof. Afhankelijk van het type en met name de locatie van het abces, kan de behandeling bestaan uit het nemen van antibiotica, abcesdrainage of het operatief verwijderen (wegsnijden) van het abces.

Een liesabces

Een abces vormt zich nadat bacteriën, schimmels of andere ziekteverwekkers het lichaam binnendringen, meestal door een open wond als een snee, en een infectie veroorzaken. Een abces kan op de huid, onder de huid of zelfs diep in het lichaam verschijnen, bijvoorbeeld een longabces of leverabces. Op de huid wordt het een huidabces genoemd en een abces in de lies is een huidabces. Een abces in de lies kan pijn doen en warm voelen als je het aanraakt. Het is gemakkelijk om vast te stellen of je een huidabces hebt, omdat je het kunt zien en aanraken.

Bij een liesabces kun je koorts ontwikkelen / Bron: Phovoir/Shitterstock.comBij een liesabces kun je koorts ontwikkelen / Bron: Phovoir/Shitterstock.com

Symptomen van een liesabces

Als het liesabces oppervlakkig is, manifesteert het zich in de vorm van een zwelling variërend in grootte en die pijnlijk is om aan te raken. Als het abces diep is, kan het bij het uitwendig met de hand voelen onopgemerkt blijven, maar toch pijn veroorzaken afhankelijk van de locatie. Een abces in de lies veroorzaak vaak pijn en irritatie vanwege de ongemakkelijke plek van het abces. De meest voorkomende symptomen van een abces in de lies zijn:
  • een bult of zwelling
  • gevoel van warmte in het gebied
  • gelokaliseerde pijn
  • roodheid
  • koorts
  • uitstroom van pus (als het abces open is)
  • ongemak
  • misselijkheid
  • niet goed meer kunnen lopen of zitten

Oorzaken van een abces

Abcessen kunnen zich vormen overal waar het lichaam een ​​infectie bestrijdt. Een huidabces in de lies kan bijvoorbeeld verschijnen wanneer ziektekiemen in het lichaam komen door een opening in de huid (zoals een snee, een scheerwondje, insectenbeet of brandwond). Als de huid of weefsel is geïnfecteerd met ziekteverwekkers stuurt het afweersysteem van je lichaam witte bloedcellen naar de infectie om de infectie te bestrijden en alles op te ruimen, waarna een met pus gevulde zwelling ontstaat, een abces.

Deze bacteriën horen niet thuis in een gezond lichaam en het immuunsysteem weet dit; het is de taak van het immuunsysteem om op zoek te gaan naar infecties. Nadat het heeft vastgesteld dat er iets mis is, stuurt het de troepen (ook wel bekend als witte bloedcellen) om alles te vernietigen wat de infectie veroorzaakt. Sommige van deze witte bloedcellen komen in de pus terecht, waaronder ook dode huidcellen en dode bacteriën. Het lichaam beschouwt pus als afval en zal proberen er vanaf te komen. Maar wanneer pus zich verzamelt in een abces, kan het mogelijk niet weglopen. Als de pus zich opbouwt, kan deze tegen de huid en het omliggende ontstoken weefsel drukken, waardoor pijn ontstaat.

Sommige abcessen worden veroorzaakt door een irriterend middel, zoals een geïnjecteerd medicijn dat niet volledig werd geabsorbeerd. Omdat ze niet door een infectie worden veroorzaakt, worden dit soort abcessen 'steriele' abcessen genoemd. Steriele abcessen komen niet ze vaak voor als geïnfecteerde abcessen, maar ze kunnen soms voorkomen, ook in de lies.

Huisarts raadplegen

Soms heeft een abces de zorg van een arts nodig. Als je een van deze problemen opmerkt, neem dan contact op met je huisarts:
  • Het abces in de lies wordt pijnlijker, gezwollen en rood.
  • Rode strepen ontwikkelen zich rondom het geïnfecteerde gebied van de huid.
  • Je hebt pijn of ongemak in je lichaam.
  • Je hebt koorts of koude rillingen.

Onderzoek en diagnose

De huisarts zal vragen stellen over je klachten en je medische geschiedenis in ogenschouw nemen. Daarna zal hij lichamelijk onderzoek doen. Om de omvang of het niveau van de infectie te bepalen, kan de arts het nodig vinden dat er een echografie, MRI- of CT-scan wordt gemaakt, wat slechts zelden nodig is in het geval van een oppervlakkig abces in de lies. De arts kan ook een monster nemen voor microscopisch onderzoek en bloedonderzoek doen.

Behandeling van een liesbaces

Zelfzorg

De meeste abcessen kunnen worden behandeld met zelfzorgmaatregelen Het is belangrijk om een huidabces niet aan te raken en draag bij een liesabces loszittende kleding, zodat het abces niet wordt geïrriteerd door kleding. Dit voorkomt dat de situatie zich verergert.

Plaats een warm kompres om het liesabces te laten rijpen, zodat het vanzelf kan uitbarsten en het zich ontlast. Je kunt een kompres maken door een washandje te bevochtigen met warm (dus niet te heet) water en dit gedurende een kwartier op het abces te plaatsen. Doe dit een paar keer per dag en was je handen goed voor en na het aanbrengen van het washandje. Het washandje daarna in de kookwas doen.

Medische behandeling

Als het abces vanzelf opent en leegloopt, en de infectie binnen enkele dagen lijkt op te lossen, zou je lichaam vanzelf moeten genezen. Als dit niet het geval is, wordt het tijd om een afspraak te maken met je huisarts. Je krijgt mogelijk antibiotica voorgeschreven ter bestrijding van de infectie. Ook kan abcesdrainage plaatsvinden en een enkele keer is een operatieve ingreep geboden.

Regelmatig je handen wassen / Bron: Pezibear, PixabayRegelmatig je handen wassen / Bron: Pezibear, Pixabay

Preventie

Goede hygiëne is de beste manier om een ​​infectie te voorkomen. Houd snijwonden en andere wondjes (zoals scheerwondjes) schoon, droog en bedek ze om ze tegen ziektekiemen te beschermen. Deel ook geen kleding, handdoeken, scheermesjes of beddengoed met iemand anders. Wanneer deze voorwerpen vuil worden, was ze dan apart in erg heet water. Was handdoeken op ten minste 60 graden Celsius.

Was je handen grondig en vaak met water en zeep gedurende minimaal 20 seconden per keer. Het is prima om op alcohol gebaseerde desinfecterende middelen of doekjes te gebruiken als je niet in de buurt bent van zeep en water.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Subareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstSubareolair abces: Ophoping van pus onder tepelhof in borstEen abces is een ophoping van pus, die zich ontwikkelt als een verdedigingsreactie, tegen een infectie. Een subareolair…
Gezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenGezwollen lymfeklieren in lies: oorzaken opgezette klierenOpgezette of gezwollen klieren in de lies? Een voelbare lymfeklier is in 75% van de gevallen een lokaal verschijnsel. Da…
Abcessen bij tamme rattenAbcessen bij tamme rattenTamme ratten zijn erg gevoelig voor allerlei ziektes en kwaaltjes. Een abces is ook een veel voorkomend verschijnsel en…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • https://kidshealth.org/en/teens/abscess.html
  • https://www.nhs.uk/conditions/abscess/
  • https://www.clinicaladvisor.com/home/case-files/subcutaneous-groin-abscess/
  • https://health.ccm.net/faq/24-inguinal-abscess
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lies_(anatomie)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Abces
  • Afbeelding bron 1: Phovoir/Shitterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Pezibear, Pixabay

Reageer op het artikel "Abces in lies: symptomen, oorzaken en behandeling liesabces"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Medische informatie…
Schrijf mee!