InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Perirenaal abces: Pus in gebied rond nieren door infectie

Perirenaal abces: Pus in gebied rond nieren door infectie

Perirenaal abces: Pus in gebied rond nieren door infectie Een perirenaal abces is een zakje gevuld met pus dat zich rond (peri) één of beide nieren (renaal) bevindt. Een urineweginfectie is meestal de oorzaak van deze abcesvorming. Buikpijn, koorts, vermoeidheid en rillingen zijn enkele bekende tekenen van perirenale abcessen. Wanneer een patiënt kampt met een abces in het gebied rond de nier, moet de arts het abces afvoeren. Zeer sporadisch is ook een operatie nodig om het abces of zelfs de nier te verwijderen. Daarnaast is een antibioticakuur noodzakelijk. Dankzij een snelle diagnose en behandeling is de prognose voor patiënten met een perirenaal abces uitstekend, maar onbehandeld ontstaan soms ernstige complicaties.

Oorzaken: Door infectie in gebied rond nieren

Bij een perirenaal abces hoopt pus zich op rond één of beide nieren. De meeste perirenale abcessen zijn het gevolg van urineweginfecties die in de blaas beginnen. Ze verspreiden zich vervolgens naar de nier (pyelonefritis) en naar het gebied rond de nier. Chirurgie in de urinewegen of het voortplantingssysteem of een bloedbaaninfectie (sepsis) zijn andere mogelijke oorzaken van een perirenaal abces.

Volgende micro-organismen veroorzaken de infectie:
  • Clostridium, Bacteroides en Actinomyces
  • een enterokokkeninfectie (zeer sporadisch)
  • Escherichia coli, Proteus-soort en Staphylococcus aureus (meestal)
  • gramnegatieve bacteriën, zoals Klebsiella, Enterobacter, Pseudomonas, Serratia en Citrobacter-soorten
  • schimmels, zoals Candida-soorten en Mycobacterium tuberculosis

Risicofactoren voor perirenale abcessen

Nierstenen

Nierstenen vormen de grootste risicofactor voor een abces in het gebied rond de nier. Nierstenen komen voor bij 20% tot 60% van de patiënten met een perirenaal abces. De stenen zorgen voor een verstopping van de urinestroom. Dit biedt een plek om een infectie te laten groeien. Bacteriën hechten zich aan de stenen. Antibiotica zijn niet in staat om de bacteriën op deze locatie te doden.

Andere risicofactoren

Andere risicofactoren voor een perirenaal abces zijn onder andere:
  • afwijkingen aan de urinewegen
  • chirurgie aan de urinewegen
  • een trauma
  • een zwangerschap
  • het intraveneus (via een ader) gebruik van medicatie
  • ongecontroleerde diabetes mellitus (suikerziekte)

Symptomen

Een patiënt met een perirenaal abces ervaart volgende mogelijke tekenen:

Alarmsymptomen

De patiënt moet contact opnemen met de arts als hij een geschiedenis heeft van nierstenen en één of meer van volgende tekenen ontwikkelt:

Een urineonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen urineonderzoek is nodig / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts bemerkt gevoeligheid in de rug of de buik van de patiënt bij het lichamelijk onderzoek. Hij voert enkele onderzoeken uit om de diagnose te bevestigen:

Behandeling: Verwijdering van ophoping van pus

De arts plaatst een katheter door de huid om het pus van het abces af te voeren (draineren). Soms is een operatie nodig om het perirenaal abces te verwijderen. De patiënt krijgt voorts eerst intraveneus antibiotica toegediend. Wanneer de patiënt begint te herstellen van de infectie, is een orale (via de mond) inname van antibioticatabletten aanbevolen. Het abces verdwijnt mogelijk niet bij een patiënt met nierstenen. De arts moet dan de infectie via een chirurgische ingreep verwijderen. In zeldzame gevallen moet de arts hiervoor de nier verwijderen (nefrectomie). Een chirurgische verwijdering van de nier is soms ook nodig wanneer het perirenaal abces terugkomt of ernstige nierschade aanwezig is.

Prognose

Dankzij de snelle diagnose en behandeling van een perirenaal abces, zijn meestal goede resultaten te verwachten. De arts moet wel nierstenen behandelen om verdere infecties bij de patiënt te voorkomen. In zeldzame gevallen verspreidt de infectie zich buiten het niergebied en in de bloedbaan, hetgeen mogelijk leidt tot de dood.

Complicaties

Soms ontstaan complicaties zoals schade aan de nieren met een permanent verlies van de nierfunctie. Ook septikemie, een infectie van de bloedbaan, is een mogelijke complicatie van perirenale abcesvorming.

Preventie van perirenaal abces

Een patiënt met nierstenen vraagt aan de arts wat de beste behandeling is om een perirenaal abces te voorkomen. Als een patiënt een urologische ingreep ondergaan heeft, moet hij het operatiegebied zo schoon mogelijk houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nierabces (abces in nier): symptomen, oorzaak en behandelingNierabces (abces in nier): symptomen, oorzaak en behandelingEen nierabces is een abces dat in een nier zit. Een abces is een niet eerder bestaande holte in het lichaam die is gevul…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Abces bij een kat, hoe ontstaat het en wat zijn de gevolgen?Abces bij een kat, hoe ontstaat het en wat zijn de gevolgen?Een abces bij een kat ontstaat meestal als gevolg van een vechtpartij waarbij er baceriën onder de huid van het slachtof…
Buikabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in buikBuikabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in buikBuikabces symptomen zijn buikpijn, algeheel ziek zijn, gebrek aan eetlust en koorts. Een buikabces is een verzameling va…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 20 februari 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Perinephric abscess (Perirenal abscess), https://www.amboss.com/us/knowledge/Perinephric_abscess
  • Perinephric abscess, https://radiopaedia.org/articles/perinephric-abscess
  • Perirenal abscess, https://medlineplus.gov/ency/article/001274.htm
  • Perirenal Abscess, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/perirenal-abscess/
  • Renal and perinephric abscess, https://www.uptodate.com/contents/renal-and-perinephric-abscess
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Perirenaal abces: Pus in gebied rond nieren door infectie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nieraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!