InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Escherichia coli (E. coli): Bacteriële infectie

Escherichia coli (E. coli): Bacteriële infectie

Escherichia coli (E. coli): Bacteriële infectie Escherichia coli (E. coli, poepbacterie) is een veel voorkomende bacterie in de darm. In de meeste gevallen veroorzaakt de bacterie geen problemen omdat deze deel uitmaakt van de natuurlijke flora van de menselijke darm. Maar sommige bacteriestammen veroorzaken wel klachten, waaronder diarree, buikpijn, koorts en soms braken. E. coli O157:H7 is een bacteriestam die het toxine ‘Shiga’ produceert. Dit is een erg krachtige gifstof die in staat is om een darminfectie te veroorzaken. Andere bacteriestammen veroorzaken andere problemen. Bij gevoelige patiënten leiden bepaalde soorten E. coli-infecties tot nierfalen Het volgen van hygiëneregels vermindert de kans op de verspreiding van de infectie.

Oorzaken van E. coli-infectie

De meeste stammen van E. coli zijn onschadelijk, maar circa tweehonderd bacteriestammen die 0157:H7 bevatten, produceren de toxine Shiga waardoor patiënten ziek worden. Dit toxine beschadigt de bekleding van de dunne darm. De verspreiding van de infectie verloopt via diverse wegen.

Besmet voedsel inslikken

Mogelijke bronnen van besmette voeding zijn onder andere onvoldoende verhit gemalen rundvlees, niet-gepasteuriseerde melk of kaas, alfalfaspruiten of rauwe groenten. Geïnfecteerde patiënten die in restaurants werken en hun handen niet goed wassen nadat ze naar het toilet zijn geweest, zijn soms ook een bron van verspreiding.

Besmet water inslikken

Sommige uitbraken van E. coli zijn veroorzaakt door vervuilde watervoorzieningen. Jacuzzi’s, meren en zwembaden zijn potentiële infectiebronnen. Wanneer mensen reizen naar plaatsen waar het water onbehandeld is, gebruiken ze best geen kraanwater voor het wassen van groenten of het drinken van water.

Contact met dieren

Bacteriën verspreiden zich gemakkelijk op (kinder)boerderijen en dierententoonstellingen.

Persoonlijk contact

Een slechte handhygiëne werkt de verspreiding van infecties in de hand.

Patiënten die bepaalde medicijnen nemen, lopen een hoger risico op een infectie met <I>E. coli</I> / Bron: Stevepb, PixabayPatiënten die bepaalde medicijnen nemen, lopen een hoger risico op een infectie met E. coli / Bron: Stevepb, Pixabay

Risicofactoren van bacteriële infectie

Sommige patiënten hebben meer kans om een E. coli-infectie op te lopen. Patiënten met een verzwakt immuunsysteem lopen de ziekte sneller op, en zijn bovendien meer vatbaar voor complicaties. Patiënten met een zwak afweersysteem zijn patiënten met aids, patiënten die immunosuppressiva (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken) nemen en patiënten die chemotherapie krijgen. Patiënten met lage maagzuurspiegels (door medicatie of een maagoperatie) lopen eveneens meer kans op het krijgen van de infectie. Tot slot zijn jonge kinderen en ouderen sneller getroffen door de ziekte en ook krijgen ze sneller te maken met complicaties.

Symptomen

Darminfectie

Soorten pathogenen
E. coli bestaat uit een diverse bacteriegroepen. Zes bekende E. coli-typen zijn geassocieerd met diarree:
  • Shiga-toxine producerende E. coli (STEC): STEC is soms ook aangeduid als Verocytotoxine producerende E. coli (VTEC) of Enterohemorragische E. coli (EHEC). Dit pathotype is het meest bekend
  • Enterotoxigene E. coli (ETEC)
  • Enteropathogene E. coli (EPEC)
  • Enteroaggregatieve E. coli (EAEC)
  • Entero-E. coli (EIEC)
  • Diffuus aanhankelijke E. coli (DAEC)

Tekenen
De incubatieperiode (tijd tussen het oplopen van de bacteriële infectie en het tot uiting komen van de symptomen) bedraagt gemiddeld drie tot vier dagen bij een infectie met E. coli 0157. Het bereik is echter variabel (van 24 uur tot tien dagen.

Sommige patiënten kampen niet met klachten, maar ze zijn dan wel in staat om de infectie te verspreiden. Bij symptomatische patiënten komen mogelijk volgende tekenen tot stand:

Andere infecties

E. coli-bacteriën zijn een veelvoorkomende oorzaak van urineweginfecties, bijvoorbeeld cystitis (blaasontsteking met plasproblemen en urineafwijkingen). De uitgang van de urinewegen bevindt zich in de buurt van de anus, en de bacteriën verspreiden zich soms van het maagdarmkanaal naar de urinewegen. Het is verstandig om de billen van voor naar achter te vegen om het risico op een bacteriële urineweginfectie te verkleinen. Sommige E. coli-bacteriën veroorzaken bovendien luchtwegaandoeningen, een longontsteking, meningitis (hersenvliesontsteking met hoofdpijn en een stijve nek) en andere ziekten.

Diagnose en onderzoeken

De arts bevraagt de patiënt over de aanwezige tekenen en identificeert dan ook de symptomen. Een ontlastingsmonster is nodig wat dan naar een laboratorium gaat voor verdere analyse. De patiënt moet het ontlastingsmonster binnen 48 uur na het begin van de bloederige diarree binnenbrengen bij de arts.

Behandeling van darminfectie

Voor E. coli O157:H7 bestaat geen geschikte behandeling (mei 2018). De infectie verdwijnt bij de meeste patiënten vanzelf. Antibiotica zijn niet aanbevolen, omdat ze het risico op het hemoytisch-uremisch syndroom verhogen. Voldoende rust en veel water drinken zijn nodig om uitdroging te voorkomen. Vrij verkrijgbare medicijnen voor de behandeling van diarree zijn evenmin aanbevolen, omdat ze het spijsverteringsstelsel vertragen, waardoor het lichaam niet goed in staat is om de toxines efficiënt te elimineren.

Prognose

De meeste patiënten herstellen binnen vijf tot zeven dagen spontaan. Sommige infecties zijn erg mild, maar anderen zijn ernstig of zelfs levensbedreigend.

Complicaties: Hemolytisch-uremisch syndroom

De meeste patiënten herstellen binnen een week volledig van de darminfectie of urineweginfectie. Ongeveer tien procent van de patiënten (meestal jonge kinderen of ouderen) ontwikkelt echter het hemolytisch-uremisch syndroom (HUS). Het hemolytisch-uremisch syndroom kenmerkt zich door hemolyse (afbraak) van rode bloedcellen. Dit resulteert in bloedarmoede, een laag aantal bloedplaatjes (trombocytopenie) en nierfalen. Bloedplaatjes (deze bloedcellen zorgen voor de bloedstolling) klonteren samen in de kleine bloedvaten van de nieren, wat resulteert in een verminderde doorbloeding, waardoor de patiënt uiteindelijk kampt met nierfalen. Een verminderd aantal bloedplaatjes verhoogt bovendien het risico op bloedingsproblemen. Patiënten met deze stolsels ontwikkelen soms neurologische complicaties zoals epileptische aanvallen, verlamming, een zwelling van de hersenen en coma. Ongeveer drie tot vijf procent van de patiënten komt hieraan te overlijden. HUS begint meestal ongeveer vijf tot acht dagen na het begin van diarree. Een ziekenhuisopname is nodig bij patiënten met HUS.

Een goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie van Escherichia coli-infecties

Enkele tips voorkomen een infectie met E. coli en andere pathogenen (ziektekiemen):
  • bestek en servies grondig gewassen met een warm sopje
  • een goede handhygiëne hanteren: De handen regelmatig grondig wassen met warm water en zeep, en vooral na het gebruik van het toilet, na het veranderen van luiers, voor en na het bereiden van voedsel en na het aanraken van dieren.
  • geen water inslikken tijdens het zwemmen of spelen in meren, vijvers, beekjes, zwembaden en kinderbadjes in de achtertuin
  • gepasteuriseerde melk, appelsap en cider drinken (on plaats van niet-gepasteuriseerd)
  • groenten wassen, vooral groene bladeren
  • vlees en niet-vleesvoedsel afzonderlijk opslaan en met afzonderlijke snijplanken gebruiken
  • vlees goed bakken, vooral gemalen vlees

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Shiga toxicogene Escherichia coli (STEC) bacterie symptomenShiga toxicogene Escherichia coli (STEC) bacterie symptomenWat zijn de symptomen van een infectie met de bacterie Shiga toxicogene Escherichia coli (STEC)? Een infectie met STEC k…
EHEC een levensbedreigende bacterienieuws uitgelichtEHEC een levensbedreigende bacterieDe EHEC-bacterie dankt zijn naam aan dr. Theodor Escherich hij is de naamgever van de Escherichia coli afgekort tot E co…
Oorzaken van blaasontstekingOorzaken van blaasontstekingVeel mensen hebben weleens last van een blaasontsteking. Het is een vrij normaal fenomeen. Vooral vrouwen hebben redelij…
Geneeskundig methodiek over maag- darminfectieMaag- darminfectie wordt ook wel buikgriep genoemd. Het is een gelijktijdige ontsteking van de maagwand, in engere zin v…
Besmetting met E. coli-bacterie: EHEC bacterie voorkomenBesmetting met E. coli-bacterie: EHEC bacterie voorkomenHoe besmetting met E. coli-bacterie (EHEC) voorkomen en bestrijden? Escherichia coli (afgekort E. coli) is een doorgaans…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo By Eric Erbe, Digital Colorization By Christopher Pooley, Both Of USDA, ARS, EMU., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Geraadpleegd op 20 mei 2018:
  • Besmetting met e-coli bacterie: hoe gevaarlijk is dat?, https://www.ad.nl/rotterdam/besmetting-met-e-coli-bacterie-hoe-gevaarlijk-is-dat~a65fa6ca/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • E. Coli Infection, https://www.healthline.com/health/e-coli-infection
  • E. coli infection: Symptoms, causes, and treatment, https://www.medicalnewstoday.com/articles/68511.php
  • E.coli (Escherichia coli), https://www.cdc.gov/ecoli/general/index.html
  • Enterohemorragische E.coli-infectie (EHEC), https://www.zorg-en-gezondheid.be/enterohemorragische-ecoli-infectie-ehec
  • Escherichia coli ; https://www.sciencedirect.com/topics/veterinary-science-and-veterinary-medicine/escherichia-coli
  • Here Are the Symptoms of E. Coli—and Everything Else You Need to Know About the Romaine Lettuce Outbreak, http://www.health.com/food/e-coli-symptoms
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Escherichia coli (E. coli): Bacteriële infectie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!