InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luchtwegaandoeningen met hoesten en verstopte neus

Luchtwegaandoeningen met hoesten en verstopte neus

Luchtwegaandoeningen met hoesten en verstopte neus Tijdens het hele jaar door, maar vooral tijdens de winter en de vroege lente, zijn veel mensen geplaagd door een luchtwegaandoening. Zij lijden dan aan een verkoudheid, de griep (influenza), sinusitis, een allergie of een longontsteking (pneumonie). Deze aandoeningen veroorzaken allemaal vergelijkbare symptomen aan de longen, de neus en de keel, zoals hoesten en een verstopte neus. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen. De symptomen van een griep en een longontsteking zijn doorgaans veel ernstiger dan van een allergie of een verkoudheid. Vaak bestaat de behandeling van deze aandoeningen uit voldoende rust en veel vocht drinken, maar soms is een snelle medicamenteuze behandeling nodig om complicaties te voorkomen.

Allergie

Bij een allergie treedt een reactie van het immuunsysteem op. Het afweersysteem van het lichaam reageert namelijk op een allergeen (uitlokkende stof van een allergische reactie), zoals stuifmeel van bomen, huisstofmijt in huis of huidschilfers van huisdieren. De symptomen houden aan tot wanneer de blootstelling aan het allergeen verdwenen is. Allergiegerelateerde symptomen veroorzaakt door pollen houden bijvoorbeeld mogelijk tot zes weken aan tijdens het pollenseizoenen in de lente, de zomer of de herfst. De allergiegerelateerde symptomen veroorzaakt door huisstofmijt of huidschilfers van huisdieren zijn vaak het hele jaar aanwezig. De tekenen van een allergie bestaan uit onder andere een verstopte neus, een loopneus, niezen, een jeukende neus, jeukende ogen en tranende ogen. Jeukende en waterige ogen komen niet tot uiting bij een verkoudheid of de griep. Allergieën zijn te behandelen met nasale steroïde sprays (neussprays met corticosteroïden), antihistaminica (geneesmiddelen voor het behandelen van een allergische reactie), decongestiva (geneesmiddelen voor het verminderen van de zwelling van het neusslijmvlies) of immunotherapie (allergie-injecties voor de behandeling van een allergie). Een sinusinfectie, een middenoorontsteking en astma (chronische ontsteking van de luchtwegen in de longen) zijn enkele complicaties van een allergie.

Griep

Het influenzavirus veroorzaakt de griep. De symptomen van de griep verschijnen vaak plotseling. De griep veroorzaakt vaak hoge koorts die drie tot vier dagen aanhoudt. De griep kan gaat eveneens gepaard met zweten, zwakte, uitputting, hoesten, pijn op de borst, hoofdpijn, vermoeidheid en algemene lichaamspijn. De behandeling van een griep bestaat uit rust, het drinken van voldoende vloeistoffen, vrij verkrijgbare medicijnen voor het verlichten van de koorts of het verminderen van de pijn en eventueel door de arts voorgeschreven antivirale geneesmiddelen. De symptomen van de griep houden meestal één tot twee weken aan. Een jaarlijks griepvaccin aanbevolen om de griep te voorkomen. De handen vaak wassen en nauw contact met patiënten met de griep vermijden zijn enkele andere nuttige aanbevelingen. Bronchitis (ontsteking van de luchtpijpvertakkingen) en een soms ernstige longontsteking zijn complicaties van de griep.

Longontsteking

Complicaties van een verkoudheid of de griep leiden tot een longontsteking (pneumonie). Een longontsteking is een ernstige infectie in één of beide longen. Bacteriën of virussen veroorzaken een longontsteking. De symptomen van een ontsteking in de longen bestaan uit hoge koorts, koude rillingen, een hoest die niet verbetert of verergert, kortademigheid en pijn op de borst bij het ademen of hoesten. Een longontsteking vereist een snelle behandeling met antibiotica of antivirale geneesmiddelen, afhankelijk van het type longontsteking waaraan de patiënt lijdt. Een patiënt met een vermoeden van een longontsteking, ernstige symptomen of symptomen die niet verbeteren, neemt steeds contact op met de arts want een snelle behandeling verbetert de vooruitzichten.

Sinusitis

De klassieke symptomen van acute sinusitis zijn een verstopte neus, een loopneus met groen sputum (slijm), aangezichtspijn of tandpijn, oogpijn, hoofdpijn en een nachtelijke hoest. Sommige patiënten klagen ook over koorts, malaise (zich ziek voelen), een slechte adem en een zere keel. Meestal wordt sinusitis voorafgegaan door een verkoudheid, die niet verbetert of verergert na vijf à zeven dagen. Chronische sinusitis is subtieler en soms moeilijk te diagnosticeren voor de arts. Dit symptomen zijn hetzelfde als van acute sinusitis maar dan in een mildere vorm. De tekenen hiervan houden dan meestal langer dan acht weken aan. Patiënten met allergieën zijn het vaakst getroffen door sinustis. Diverse neusspoelingen, neussprays, en andere vrij verkrijgbare geneesmiddelen behandelen een sinusinfectie. Bij ernstigere tekenen is medicatie en af en toe zelfs een operatie nodig.

Een goede handhygiëne is nodig om het risico op het krijgen van een verkoudheid te verlagen / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is nodig om het risico op het krijgen van een verkoudheid te verlagen / Bron: Gentle07, Pixabay

Verkoudheid

Meerdere virussen veroorzaken mogelijk een verkoudheid, zoals het rhinovirus en het coronavirus. De symptomen van een verkoudheid treden meestal geleidelijk op en bestaan uit een verstopte neus, een loopneus, keelpijn en hoesten. De tekenen duren meestal maximaal twee weken. De behandeling bestaat uit rust, het drinken van voldoende vloeistoffen en zelfzorggeneesmiddelen om de symptomen te verlichten. Een goede handhygiëne en nauw contact vermijden met een patiënt met een verkoudheid zijn enkele vuistregels om het risico op het ontwikkelen van een verkoudheid te verlagen. Een sinusinfectie is tot slot een veel voorkomende complicatie van een verkoudheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis (bijholteontsteking)Sinusitis (bijholteontsteking)Een sinusitis, in de volksmond ook wel een bijholteontsteking genoemd, is een ontsteking van de slijmvliezen van een de…
Verstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesVerstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesEen verstopte neus wordt veroorzaakt door een ontsteking van de slijmvliezen van de neus. Dit kan komen door allergie, v…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 27 september 2018
  • Achoo! Cold, Flu, or Something Else?, https://medlineplus.gov/magazine/issues/winter18/articles/winter18pg4-5.html?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=sept18
  • Cold, Flu, or Allergy?, https://newsinhealth.nih.gov/2014/10/cold-flu-or-allergy
  • Here's the best way to figure out if you have a cold, the flu, or allergies, https://www.businessinsider.com/difference-between-cold-flu-allergies-2016-4?international=true&r=US&IR=T
  • How to Differentiate Between a Cold, Flu and Allergies, https://areyouawellbeing.texashealth.org/differentiate-cold-flu-allergies/
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Luchtwegaandoeningen met hoesten en verstopte neus"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Neusaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!