InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Decongestiva: Zwelling van slijmvliezen in neus verminderen

Decongestiva: Zwelling van slijmvliezen in neus verminderen

Decongestiva: Zwelling van slijmvliezen in neus verminderen Een decongestivum, ook gekend als een slijmvliesslinker, is een geneesmiddel dat op korte termijn de zwelling van slijmvliezen vermindert, bijvoorbeeld van een verstopte neus. Deze verlichten de symptomen bij een verkoudheid en de griep, hooikoorts en andere allergische reacties, rinitis en sinusitis. Het medicijn vermindert de zwelling in de bloedvaten in de neus waardoor de luchtwegen openen. Bij een aantal patiënten is voorzichtigheid geboden met dit medicijn dat veelal vrij verkrijgbaar is. Daarnaast geldt dat een te lang gebruik van decongestiva de symptomen juist doet verergeren. Daarnaast is voorzichtigheid geboden wanneer de patiënt een decongestivum inneemt in combinatie met bepaalde geneesmiddelen.

Decongestiva, het meervoud van "decongestivum", verminderen de zwelling van slijmvliezen in de neus en zijn daarom bijzonder nuttig bij een verkoudheid (milde infectie met symptomen aan neus en keel), allergische reacties, hooikoorts enzovoort. De verstopte neus komt hierdoor weer vrij. Decongestiva zijn beschikbaar als: neussprays, tabletten of capsules, vloeistoffen of siropen en gearomatiseerde poeders die de patiënt oplost in warm water. Neussprays werken direct, terwijl orale tabletten en capsules (via de mond ingenomen), een langere tijd nodig hebben alvorens te werken omdat het lichaam de medicatie eerst moet opnemen. Sommige producten bevatten enkel de decongestivum medicatie, maar andere producten bevatten een combinatie van decongestiva, pijnstillers en/of antihistaminica. De meeste decongestiva zijn zonder recept verkrijgbaar in verschillende merknamen.

Tegenindicatie gebruik van decongestiva

Decongestiva is veilig bruikbaar voor de meeste patiënten, maar ze zijn niet voor iedereen geschikt. Bij baby's en kinderen onder de zes jaar zijn dit type medicijnen niet aanbevolen. Bij kinderen tussen de zes en twaalf jaar is het geneesmiddel enkel op advies van de huisarts of apotheker verkrijgbaar. Bovendien adviseert een arts een zwangere vrouw of een vrouw die de borstvoeding geeft. Ook bij patiënten met een lever-, nier- of hartaandoening, patiënten die antidepressiva nemen of patiënten met problemen met de bloedsomloop is voorzichtigheid geboden. Daarnaast is dit medicijn mogelijk niet geschikt voor mannen met een prostaatvergroting, patiënten die andere medicijnen nemen, patiënten met glaucoom (verhoogde druk in het oog), patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte), patiënten met een hoge bloeddruk (medische term is "hypertensie") en patiënten met een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie). In al deze gevallen is professioneel medisch advies nodig.

Gebruik van een decongestivum

De patiënt krijgt de bijsluiter steeds bij het medicijnen deze leest hij best grondig door. De meeste decongestiva gebruikt de patiënt drie of vier keer per dag. Een decongestivum neusspray gebruikt de patiënt maximaal één week, omdat een te lang gebruik de benauwdheid doet verergeren. WebMD adviseert zelfs om het medicijn maar maximum drie dagen te benutten. Verbeteren de symptomen niet na deze periode, dan neemt de patiënt hiervoor contact op met de arts.

Bijwerkingen van medicijnen

Decongestivum medicijnen hebben meestal geen bijwerkingen. Eventuele bijwerkingen zijn veelal mild en stoppen nadat de patiënt de medicatie niet meer neemt. Mogelijke milde bijwerkingen omvatten:

Meer ernstige bijwerkingen zijn hallucinaties en ernstige allergische reacties (anafylaxie), maar deze zijn zeer zeldzaam.

Bij een onrustig, angstig of geagiteerd gevoel of bij slaapproblemen vermijdt de patiënt best cafeïne omdat deze de bijwerkingen nog versterken.

Interacties met andere medicatie

Het is belangrijk dat de patiënt steeds aan de arts of apotheker meldt welke andere medicijnen hij neemt. Decongestiva interageren namelijk mogelijk met andere medicijnen. Hierdoor verhogen of verlagen ze het effect van andere medicatie. Decongestiva in combinatie met een type antidepressivum (monoamine oxidase remmer) veroorzaakt een gevaarlijke stijging van de bloeddruk. Daarnaast vraagt de patiënt advies aan de arts of apotheker wanneer hij een combinatiemedicijn neemt omdat sommige bestanddelen ernstige schade veroorzaken bij bepaalde aandoeningen of wanneer de patiënt reeds andere medicatie inneemt. Daarnaast nemen sommige patiënten reeds paracetamol of ibuprofen bij koorts, terwijl deze medicijnen ook al verwerkt zijn in de decongestiva. Dit impliceert dat de patiënt mogelijk een overdosis krijgt.

Bekende voorbeelden van medicijnen

Enkele voorbeelden van decongestiva die vrij verkrijgbaar zijn omvatten:
  • Bisolnasal neusspray
  • Breathe right neusstrips
  • Otrivin neusdruppels of neusspray
  • Vicks Sinex neusspray
  • Vicks Vaporub zalf
  • Xylometazoline neusdruppels of neusspray

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtesNeusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtesEen nasale endoscopie (rhinoscopie, neusendoscopie) is een medisch onderzoek dat een KNO-arts uitvoert om de sinus- en n…
Hoestmiddelen: Soorten medicatie voor verlichten van hoestHoestmiddelen: Soorten medicatie voor verlichten van hoestEen hoest is een automatische reactie op irritatie van de luchtwegen in de longen. Hoesten is vaak een goed teken. Het l…
Sinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussenSinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussenSinuscongestie is een symptoom waarbij vloeistof in de sinussen opgesloten raakt, waardoor de sinusholtes verstopt zijn…
Niet-allergische rhinitis: Chronische symptomen aan neusNiet-allergische rhinitis: Chronische symptomen aan neusNiet-allergische rhinitis is een aandoening waarbij tekenen verschijnen die lijken op allergische rhinitis en hooikoorts…
Sinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectieSinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectieDe sinussen zijn met lucht gevulde ruimtes in het voorhoofd, de jukbeenderen en achter de neusbrug. Ze zijn verbonden me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frankieleon, Flickr (CC BY-2.0)
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 10 juni 2016
  • Decongestants, http://patient.info/health/decongestants, geraadpleegd op 10 juni 2016
  • Decongestants, http://www.webmd.com/allergies/guide/decongestants, geraadpleegd op 10 juni 2016
  • Decongestants, http://www.nhs.uk/conditions/Decongestant-drugs/Pages/Introduction.aspx, geraadpleegd op 10 juni 2016
  • Decongestants & Antihistamines for the Common Cold, http://www.webmd.com/cold-and-flu/cold-guide/decongestants-antihistamines-cold?page=2, geraadpleegd op 10 juni 2016
  • Decongestants to Treat Allergy Symptoms, http://www.healthline.com/health/allergies/decongestants, geraadpleegd op 10 juni 2016

Reageer op het artikel "Decongestiva: Zwelling van slijmvliezen in neus verminderen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!