InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussen

Sinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussen

Sinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussen Sinuscongestie is een symptoom waarbij vloeistof in de sinussen opgesloten raakt, waardoor de sinusholtes verstopt zijn en pijnlijk aanvoelen. De verstopte sinussen treden meestal op als gevolg van een verkoudheid, een virale infectie of een bacteriële infectie. De symptomen bestaan uit onder meer keelpijn, een loopneus en hoesten. Enkele eenvoudige huismiddeltjes verlichten de symptomen, zoals het inademen van stoom, het gebruik van eucalyptusolie en voldoende blijven drinken. Vrij verkrijgbare medicijnen zijn ook inzetbaar. Verdwijnen de klachten niet of verergeren ze, dan is een bezoek aan de arts essentieel. Hij schrijft indien nodig medicijnen voor voor het behandelen van sinuscongestie.
Sinuscongestie veroorzaakt vaak hoofdpijn / Bron: Geralt, PixabaySinuscongestie veroorzaakt vaak hoofdpijn / Bron: Geralt, Pixabay

Symptomen van sinuscongestie

Een patiënt met sinuscongestie ervaart meestal volgende symptomen:

Eucalyptusolie gebruiken bij verstopte sinussen

Eucalyptusolie verlicht de symptomen van geblokkeerde sinussen. Daarnaast helpen ze ook bij het doden van ziektekiemen in en rond de neusholte die bijdragen aan een sinusinfectie. Een patiënt plaatst wat eucalyptusolie op tissuepapier en slaapt dan naast de tissue. Het is ook mogelijk om de eucalyptusolie toe te voegen aan een mengsel van heet water en de stoom hiervan dan in te ademen. Het is geen goed idee om het mengsel van heet water en eucalyptusolie rechtstreeks op de huid aan te brengen, daar dit leidt tot brandwonden. Op menthol gebaseerde oliën zijn ook populair. De patiënt kan hierdoor makkelijker ademen, maar deze oliën deblokkeren de verstopte sinusholtes niet.

Hoofd opheffen tijdens de slaap

Sinusblokkades verhelpen is mogelijk door het hoofd op te heffen tijdens de slaap. Een patiënt gebruikt het best extra kussens om zijn hoofd op te leggen. Wanneer de patiënt het hoofd niet heft tijdens de slaap, treedt een grotere opeenhoping van congestie op tijdens de nacht.

Neti-pot gebruiken bij verstopte sinusholtes

Neti-potten zijn kleine theepotvormige apparaten die helpen om een zoutwateroplossing in de neusholte te kunnen gieten. Hierdoor verlichten de symptomen van geblokkeerde sinussen. De slijmvliezen blijven namelijk vochtig, waardoor ze goed kunnen blijven werken. Neti-potten behandelen eveneens de verstopping. De potten verwijderen de opbouw van materiaal dat een verstopping veroorzaakt, waardoor de sinusholtes volledig gereinigd worden. Het is essentieel om de instructies van deze neusspoeler zorgvuldig te volgen. Als een patiënt de neti-pot niet goed heeft schoongemaakt voordat hij deze gebruikt, veroorzaakt deze namelijk mogelijk een sinusinfectie. Patiënten moeten neti-potten schoonmaken met gedestilleerd, steriel of eerder gekookt water dat vrij is van schadelijke kiemen.

Stoom inademen bij sinussen die geblokkeerd zijn

Het inademen in stoom houdt de slijmvliezen vochtig. Dit is vooral belangrijk in de winter of in koudere klimaten. Dit verlicht de symptomen van sinuscongestie en deblokkeert sneller de sinussen. Het inademen van zeer heet water dat uit een douche loopt deblokkeert ook de sinussen waardoor de klachten verminderen. Sommige patiënten voor een luchtbevochtiger waardoor de tekenen verbeteren.

Voldoende blijven drinken

De slijmvliezen kunnen ontstoken raken tijdens de sinuscongestie. Door voldoende te blijven drinken, blijft dit membraan goed werken. Het drinken van veel water en andere vloeistoffen verlicht de symptomen van sinuscongestie. Altijd een fles water in de buurt houden, moedigt aan om meer te drinken.

Vrij verkrijgbare medicijnen verlichten verstopte sinussen / Bron: Stevepb, PixabayVrij verkrijgbare medicijnen verlichten verstopte sinussen / Bron: Stevepb, Pixabay

Vrij verkrijgbare medicijnen nemen

Door het gebruik van neussprays met een decongestivum is het mogelijk om verstopte sinussen te deblokkeren. Decongestiva veroorzaken soms ook problemen. De congestie verergert soms nadat een patiënt stopt met het gebruik van deze geneesmiddelen. Het gebruik van pijnstillers verlicht ook de pijn veroorzaakt door sinuscongestie. Als een patiënt bijwerkingen ervaart of als de medicatie niet werkt, dan is het belangrijk om een arts te raadplegen.

Warme, natte handdoeken aanbrengen

Een warme, natte handdoek die tegen het gezicht wordt gehouden, verlicht de zwelling en ontsteking van de sinuscongestie. Het houdt bovendien de slijmvliezen vochtig doordat de patiënt vochtige lucht moet inademen. Patiënten kunnen ook een handdoek weken in warm water, deze uitwringen en vervolgens plaatsen over het gezicht.

Alarmsymptomen

Hoewel huismiddeltjes meestal volstaan om sinuscongestie op te ruimen, treden soms complicaties op. In deze gevallen is het belangrijk om een arts te raadplegen. Een arts raadplegen is essentieel als een patiënt:
  • frequente problemen heeft met de sinussen
  • koorts heeft boven 38 °C
  • symptomen heeft die met vrij verkrijgbare medicijnen niet verdwijnen
  • symptomen heeft die na tien dagen nog niet verdwenen zijn
  • symptomen heeft die verslechteren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Verstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesVerstopte neus verhelpen - Natuurlijke middeltjesEen verstopte neus wordt veroorzaakt door een ontsteking van de slijmvliezen van de neus. Dit kan komen door allergie, v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Geraadpleegd op 29 november 2018:
  • 6 Steps to Fight Sinus Problems, https://www.webmd.com/allergies/sinus-tips#1
  • 7 Ways to Clear Up Sinus Congestion, https://www.betternutrition.com/seven-ways/clear-sinus-congestion
  • Can Essential Oils Treat Sinus Congestion?, https://www.healthline.com/health/essential-oils-for-sinus-congestion#benefits
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How can you clear up sinus congestion?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323834.php
  • Sinus congestion, http://www.aleveextrafuerte.com/understanding-pain/sinus/
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Sinuscongestie: Behandeling van verstopte sinussen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Neusaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!