InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectie

Sinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectie

Sinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectie De sinussen zijn met lucht gevulde ruimtes in het voorhoofd, de jukbeenderen en achter de neusbrug. Ze zijn verbonden met de neusholte door kleine kanalen. De sinussen dragen bij aan de sterkte en stabiliteit van de schedel en ze helpen bovendien om lucht te bevochtigen en te filteren. De sinussen zijn bekleed met slijmvliezen die vloeistof afscheiden. Bij een ontsteking, infectie of irritatie van de sinussen zwellen de openingen van de sinussen op, waardoor het slijm zich opbouwt in de sinussen. Door druk in de sinussen ervaart de patiënt hoofdpijn, die bekend staat als sinushoofdpijn (sinus hoofdpijn). Hierbij treden bijkomende symptomen op, zoals een loopneus en vermoeidheid. Diverse huismiddeltjes verhelpen de hoofdpijn aan het sinusgebied. Daarnaast zijn vrij verkrijgbare en op doktersvoorschrift verkrijgbare medicijnen beschikbaar. De prognose is meestal zeer goed, al verschijnen af toe toch complicaties.

Oorzaken: Druk in sinussen

Allergieën zoals hooikoorts veroorzaken mogelijk een zwelling van de sinussen die hierdoor verstoppen. Hierdoor hoopt vocht zich op, wat leidt tot een opbouw van sinusdruk. Dit veroorzaakt pijn die aanvoelt als hoofdpijn. De behandeling voor de allergieën verlicht de congestie (verstopte sinussen), maar dit verlicht de hoofdpijn niet. Meestal moet de patiënt de twee aandoeningen afzonderlijk behandelen. Daarnaast leiden (meestal virale) infecties zoals een verkoudheid mogelijk tot sinushoofdpijn. Infecties van de boventanden verspreiden zich soms naar de sinussen wat ook dit type hoofdpijn als gevolg heeft. In zeer zeldzame gevallen resulteert sinushoofdpijn uit goedaardige of kwaadaardige tumoren in de sinussen.

Risicofactoren

Sinushoofdpijn treft mogelijk iedereen, maar is waarschijnlijker in volgende situaties:

Symptomen

De patiënt voelt een diepe en constante pijn in de jukbeenderen, het voorhoofd of de neusbrug. De pijn verergert bij het plotseling bewegen van het hoofd, het naar voren buigen van het hoofd of het gaan liggen. De pijn van sinushoofdpijn is soms erger in de ochtend als gevolg van een ophoping van slijm gedurende de nacht. Daarnaast presenteert de patiënt zich met andere symptomen zoals:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek
De arts luistert naar de symptomen van de patiënt en weet op basis van deze informatie en een lichamelijk onderzoek vaak al dat de sinussen verstopt zijn. Soms bestelt hij nog wel een CT-scan of MRI-scan.

Differentiële diagnose
Andere soorten terugkerende hoofdpijn, zoals migraine of spanningshoofdpijn, verwart de arts vaak met sinushoofdpijn. Het is echter belangrijk dat de arts de juiste diagnose plakt op de aandoening omdat de behandeling hierop is aangepast. Verstopte sinussen in combinatie met koorts wijzen meestal op een infectie van de sinussen, waardoor de diagnose waarschijnlijker is.

Behandeling van sinushoofdpijn

Huismiddeltjes

Enkele huismiddeltjes zijn nuttig, zoals meer drinken, een luchtbevochtiger gebruiken of een vrij verkrijgbare neusspray met zout water gebruiken.

Medicijnen verlichten de sinushoofdpijn / Bron: Stevepb, PixabayMedicijnen verlichten de sinushoofdpijn / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie

De patiënt schrijft medicatie voor die de patiënt gedurende korte tijd mag innemen, zoals antibiotica (bestrijden een bacteriële infectie), antihistaminica (behandelen een allergische reactie) of decongestiva (verminderen de zwelling van de slijmvliezen van de neus). Het overmatig gebruik van decongestiva en pijnstillers veroorzaakt mogelijk hoofdpijn. Decongestiva kunnen verhogen tevens bij een aantal patiënten de bloeddruk, dus bij patiënten met een hoge bloeddruk (hypertensie) zijn deze medicijnen soms afgeraden. Sommige artsen schrijven bovendien inhalatie-nasale decongestiva voor (inname via de neus via een neusspray), maar deze medicijnen mag de patiënt maar maximaal drie dagen gebruiken. Het langdurig gebruik van de neusspray verergert namelijk de symptomen. Sommige patiënten zijn ook gebaat met pijnstillers. Helpen deze pijnstillers niet, dan schrijft de arts corticosteroïden voor die ontsteking in de sinussen verlichten. Als een allergische reactie de opflakkeringen veroorzaakt, is mogelijk een preventieve allergiebehandeling nodig.

Chirurgie

In zeldzame gevallen zet de arts een sinusoperatie in om neuspoliepen te verwijderen of om structurele problemen en aanhoudende ontstekingen aan te pakken.

Prognose

De meeste patiënten herstellen volledig van sinushoofdpijn zonder complicaties op lange termijn. Sommige patiënten krijgen later wel opnieuw episodes van sinushoofdpijn.

Complicaties

Complicaties komen bij sinushoofdpijn zelden tot stand. Sporadisch erodeert een onbehandelde sinusinfectie door de botten en aangrenzende structuren, waaronder de oogkas of hersenen getroffen worden. Gezwollen ogen, oogpijn of tekenen van meningitis (hersenvliesontsteking met hoofdpijn en een stijve nek) of encefalitis (ontsteking van de hersenen) zijn dan mogelijk. Een infectie die zich naar de bloedvaten in het gebied van de sinussen verspreidt, veroorzaakt ontstekingen en bloedstolsels.

Een goede handhygiëne vermindert de kans op het krijgen van sinushoofdpijn / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne vermindert de kans op het krijgen van sinushoofdpijn / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie

Een goede handhygiëne vermindert het risico op een verkoudheid of hogere luchtweginfectie. Stoppen met roken is een ander advies. Patiënten met allergieën vermijden tot slot uitlokkende factoren om sinusitis te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sinusitis: Oorzaken en symptomenSinusitis is een lastige aandoening die ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. Wat is sinusitis? Hoe krijg je het, en wat z…
Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray)Sinusitis: symptomen, oorzaak en behandeling (met spray)Sinusitis, ook bekend als een sinusinfectie of bijholteontsteking, is een ontsteking van de sinussen of bijholten die le…
Pansinusitis: Ontsteking van alle sinussen met gezichtspijnPansinusitis: Ontsteking van alle sinussen met gezichtspijnNormaal gesproken is één van de twee sinusgroepen aangetast bij een sinusinfectie of sinusitis (ontsteking van de neusbi…
Neuspijn: Oorzaken van pijn op of in neus (pijnlijke neus)Neuspijn: Oorzaken van pijn op of in neus (pijnlijke neus)Door diverse aandoeningen of andere medische problemen krijgen mensen soms te maken met pijn in of op de neus. De neuspi…
Sinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis of bijholteontsteking: symptomen en behandelingSinusitis, of ook wel bijholteontsteking genoemd, is een zwelling van de binnenste wand van de sinussen. Sinussen zijn r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 28 februari 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Is It a Sinus Headache?, https://www.everydayhealth.com/ear-nose-throat/sinus-headache.aspx
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sinus-headaches/symptoms-causes/syc-20377580
  • Sinus Headache, https://www.emedicinehealth.com/sinus_headache/article_em.htm
  • Sinus headache, https://www.umm.edu/health/medical/altmed/condition/sinus-headache
  • Sinus headaches, https://www.quest.nl/artikel/hebben-blinde-mensen-thuis-s-avonds-de-lampen-aan
  • Sinus headaches, https://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/sinus-headaches#1
  • Sinusitis pijn : symptomen en behandeling, https://degezondheidswinkel.be/blog/sinusitis-pijn-symptomen-behandeling-genezen/#gref
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Sinushoofdpijn: Druk in sinussen door allergie of infectie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!