InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling

Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling

Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling Een botvliesontsteking of beenvliesontsteking is een overbelastingsreactie op een plaats waar een spier of pees aan een bot gehecht is. Bij langdurige overbelasting kan zich hier geleidelijk aan een ontsteking ontwikkelen. Het gevolg is (hevige) drukpijn en mogelijk roodheid, zwelling, warmte en een gestoorde functie van het aangedane lichaamsdeel. De behandeling bestaat meestal uit rust in combinatie met ontstekingsremmende pijnstillers. Bij sommige botvliesontstekingen zijn echter rigoureuzer maatregelen vereist om het probleem voorgoed op te lossen.

Botvliesontsteking

Wat is een botvliesontsteking?

Een botvliesontsteking (ook wel botvliesirritatie, beenvliesontsteking of periostitis genoemd) is een ontsteking van het vlies dat een van de botten omhult. Vaak is een botvliesontsteking het gevolg van overbelasting of is het een overblijfsel van een eerdere blessure zoals een botbreuk.

Het belangrijkste onderscheid met een 'gewone' ontsteking is dat deze normaliter ontstaat in reactie op aanwezige bacteriën, terwijl een botvliesontsteking een overbelastingsreactie van spieren of de aanhechtingspunten hiervan is. Het gaat dan ook om een steriele ontsteking. Regelmatig is deze overbelasting voor de patiënt niet direct herleidbaar naar zijn activiteiten. Het kan voorkomen dat je zonder dat je je hiervan bewust bent een verkeerde zithouding hebt aangenomen of dat je bij het sporten consequent een beweging maakt waarbij je te veel druk uitoefent op een bepaalde aanhechting van een spier of pees. Deze blessure sluipt er dan langzaam is. Ook kan een verkeerde houding of verkeerde beweging onbewust zijn aangemeten na een blessure waarbij je bepaalde spieren vanwege pijn bent gaan ontzien met als gevolg dat je andere spieren juist weer overmatig bent gaan belasten.

Symptomen van een botvliesontsteking

Een ontsteking van het botvlies of beenvlies kenmerkt zich vooral door drukpijn op de plek van de ontsteking. Naast pijn kunnen zich ook andere klassieke ontstekingssymptomen openbaren zoals roodheid, zwelling, warmte en een gestoorde functie van het aangedane gewricht. Bij dieper gelegen ontstekingen zijn echter niet altijd al deze kenmerken waarneembaar. Dit is vooral het geval bij een botvliesontsteking van het staartbeen of stuitje. Het staartbeen is een plek waar veel spieren, pezen en banden samenkomen. Mensen met een zittend beroep kun bij de minste draaiing of kanteling van het bekken al een druk uitoefenen of dit kleine gewrichtje die leidt tot een botvliesontsteking. Deze kenmerkt zich dan door pijn bij het zitten en opstaan. Om echt drukpijn te ervaren moet vrij stevig en op een heel specifieke plek gedrukt worden omdat het ontstoken gebied vrij diep ligt.

Plaatsen waar een botvliesontsteking vaak voorkomt zijn:
  • Scheenbeen
  • Voet
  • Elleboog
  • Staartbeen of stuitje

Een botvliesontsteking bij het scheenbeen wordt vaak aangeduid met de Engelse term shin splints of medial tibial stress syndrome (MTSS). Het is een van de meest voorkomende onderbeenblessures en er zijn maar weinig fanatieke hardlopers die hier nooit mee te maken hebben gehad. Ook onder bijvoorbeeld dansers en militairen komt deze overbelastingsblessure veelvuldig voor.

Behandeling en preventie

Botvliesontsteking in het onderbeen

De sleutel tot het wegnemen van de ontsteking is het wegnemen van de overbelasting. Voor mensen die een dergelijke ontsteking hebben ontwikkeld tijdens het sporten betekent dit in veel gevallen dat een rustperiode zal moeten worden ingelast of het ontstoken gebied even helemaal tot rust te laten komen. Daarbij kunnen ook ontstekingremmende pijnstillers (NSAIDS) worden ingenomen. Vervolgens kan de activiteit weer rustig worden opgebouwd. Blijft het probleem terugkeren dan kan het raadzaam zijn om contact op te nemen met een fysiotherapeut. Deze kan je helpen bij het versterken van omringende spieren om op die manier een te hoge belasting van de gevoelige plek te voorkomen. Mogelijk kunnen ook inlegzooltjes met een goede schokdemping uitkomst bieden.

Botvliesontsteking rondom het staartbeen

Bij een botvliesontsteking van het staartbeen of stuitje is de route naar genezing vaak wat langer en ingewikkelder. Moet de oorzaak gezocht worden in een scheve stand van het bekken of het staartbeen zelf dan moet deze allereerst recht gezet worden. Een manueel therapeut kan dit probleem behandelen. Het kan echter voorkomen dat na behandeling en opheffing van de overbelasting de pijn niet of niet volledig verdwijnt. Een mogelijke oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat omdat de pijn zo lang aanwezig is geweest en dagelijks zo vaak is opgeroepen, deze sensatie als het waren in de hersenen is 'ingeprint'. Wordt de oorzaak van de pijn weggenomen dan blijft de pijnsensatie. In zulke gevallen kan geprobeerd worden de hersenen als het ware te 'resetten' door het geven van een injectie van corticosteroïden. Deze werkt niet alleen ontstekingsremmend maar geeft ook een kortdurende volledige verdoving van het gebied.

Gebruik van palmitoylethanolamide (PEA Pure)

Mensen met blijvende klachten als gevolg van een botvliesontsteking zouden gebaat kunnen zijn bij het gebruik van het vrij verkrijgbare middel palmitoylethanolamide, ook wel bekend onder de naam PEA Pure. Het middel PEA Pure heeft een ontstekingsremmende werking die werkt via biologische modulatie van membraanreceptoren. Het Instituut voor Neuropatische Pijn adviseert PEA Pure aan mensen die onvoldoende baat hebben bij reguliere geneesmiddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeenCoccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeenBij een coccygectomie wordt het staartbeen - ook wel stuitje genoemd - chirurgisch verwijderd. Het betreft een soort uit…
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Pijn aan stuitje of staartbeenPijn aan stuitje of staartbeenHet stuitje of staartbeen vinden we onderaan de wervelkolom. Boven de bilspleet is deze voelbaar. Bij het zitten onderst…
Uitwendige correctie scheef staand stuitje (os coccygis)Uitwendige correctie scheef staand stuitje (os coccygis)Wie zich met pijn in het stuitje naar de huisarts wendt krijgt vaak het advies het nog even aan te kijken met paracetamo…
Pijn aan de hak of hielPijn aan de hak of hielPijn aan de hak of de hiel is meestal het gevolg van een peesplaatontsteking of hielspoor. De behandeling voor beiden is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Beenvliesontsteking
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Shin_splints
  • https://swerf.nl/wp-content/uploads/2014literature/NTvA-2011-2-Symposium-Bekkenbodem-onbekend-maakt-onbemind.pdf
  • http://www.neuropathie.nu/2015/10/pure-pea-is-niet-altijd-puur-pea-palmitoylethanolamide-supplementen-info4u/

Reageer op het artikel "Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reactie

Arjan Kouwenhoven, 10-09-2017 22:05 #1
Ik heb al enkele maanden (jaar?) last van pijn aan de rand van mijn bekken. Onlangs bij een draaiende beweging tijdens zwaar tillen, voelde alsof er wat scheurde, en was er een spontane heftige reactie: geen beweging meer mogelijk, behoorlijke pijn, verstijving van de rugspieren, en nagenoeg onmogelijk om te bewegen, of lopen. Met pijnstillers en na een nacht koorts, en een elastieke band, na ca. twee weken weer redelijk mobiel. Tijdens de weken, oefeningen gedaan, bilspier en hamstrings gerekt.

Na een duurloop van een uur, na drie weken betrekkelijke rust, met een behoorlijk tempo, was de drukpijn weer terug. Ik denk aan botvliesontsteking aan de rand van het bekken, aanhechting grote bilspier.

Kan dat het zijn, wat kan ik daar het best aan doen? Combinatie van oefeningen, en medicijnen? Welke periode rust wordt geadviseerd?
Graag uw advies in deze.

Met groeten, Arjan Kouwenhoven

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sportblessures
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!