InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Papaja's: Voordelen voor gezondheid van de vrucht papaja

Papaja's: Voordelen voor gezondheid van de vrucht papaja

Papaja's: Voordelen voor gezondheid van de vrucht papaja Papaja's (Carica papaja) zijn planten die in tropische klimaten groeien. De papaja, een voorheen exotische en zeldzame peervormige vrucht, is nu op de meeste momenten van het jaar verkrijgbaar. Deze zoet smakende vruchten worden tot 51 cm groot. De schil is groen als hij onrijp is en oranje als hij rijp is, terwijl het vlees geel, oranje of rood is. Een papaja kan worden toegevoegd aan salades, smoothies en andere culinaire gerechten. Deze populaire fruitsoort biedt tal van gezondheidsvoordelen. De mogelijke gezondheidsvoordelen van het consumeren van papaja zijn onder meer een verlaagd risico op hartziekten, diabetes mellitus en kanker en een verlaging van de bloeddruk.

Voedingsstoffen in deze fruitsoort

Een kleine papaja (152 gram) bevat volgende voedingsstoffen:
  • alfacaroteen
  • bètacaroteen
  • calcium: 31 mg, 3,1% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • calorieën: 59
  • eiwit: 1 gram
  • folaat (vitamine B9): 58 microgram, 14% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • kalium: 286 milligram, 11% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • koolhydraten: 15 gram
  • koper: onbekend
  • luteïne
  • lycopeen (krachtige antioxidant die het meest geassocieerd wordt met tomaten): onbekend
  • magnesium: 33 milligram, 8% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • pantotheenzuur: 0,04 milligram
  • vezels: 3 gram
  • vitamine A: 0,04 milligram, 33% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • vitamine B1: 0,04 mg
  • vitamine B2: 0,04 milligram
  • vitamine B11: 1 microgram
  • vitamine C: 157% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • vitamine E: 0,47 milligram, 2,4% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • vitamine K: 4,1 microgram, 5,1% van de aanbevolen dagelijkse inname
  • zeaxanthine: onbekend
  • zink: 0,13 mg, 0,9% van de aanbevolen dagelijkse inname

Voordelen voor gezondheid

Astma

Wanneer mensen veel voedingsstoffen zoals bètacaroteen innemen, verkleint de kans op het krijgen van astma (chronische ontsteking van luchtwegen in de longen). Bètacaroteen is te vinden in voedingsmiddelen zoals onder andere abrikozen, broccoli, meloen, papaja's, pompoenen en wortelen.

Botgezondheid

Wanneer mensen lijden aan een tekort aan vitamine K, ontstaan sneller botbreuken. Het is daarom belangrijk om voldoende vitamine K in te nemen. Vitamine K zorgt voor een verbeterde calciumabsorptie en een minder uitscheiding van calcium in de urine. Hierdoor is er meer calcium in het lichaam aanwezig voor het onderhoud van een goede botgezondheid.

Haargezondheid

In papaja is ook veel vitamine A aanwezig, hetgeen gekoppeld is met een goede haargezondheid. De vitamine is namelijk belangrijk voor de talgproductie, wat er voor zorgt het haar voldoende gehydrateerd blijft. Vitamine A doet ook de lichaamsweefsels groeien, zoals het huid en de haar. Ook vitamine C is belangrijk voor de haargezondheid. Dit zorgt er namelijk voor de opbouw en het onderhoud van collageen, zodat de huidstructuur voldoende ondersteund wordt..

Hartziekte

Papaja's zitten boordevol kalium, vitaminen en vezels. Deze drie stoffen zijn nodig voor het voorkomen van hartziekten. Door meer kalium in te nemen en minder zout te consumeren, verlaagt het risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Huid en wondgenezing

Wanneer een persoon gepureerde papaja op de huid toepast, versnelt dit de wondgenezing en tevens voorkomt dit een infectie door verbrande gebieden. De proteolytische enzymen chymopapaïne en papaïne in de fruitsoort zijn wellicht verantwoordelijk zijn voor deze positieve effecten. Verder worden behandelen mensen decubituszweren (doorligwonden) door zalven met het papaïne-enzym toe te passen op de huid.

Kanker

In papaja's is de antioxidant bètacaroteen aanwezig. Door het innemen van deze antioxidant, krijgen mensen minder snel te maken met kanker. In 2004 werd een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd bij jongere mannen die een voeding rijk aan bètacaroteen aten. Wetenschappers ontdekten dat bètacaroteen een beschermende rol speelt tegen prostaatkanker. De resultaten van deze studie werden gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Epidemiology and Prevention Biomarkers.

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie

Een hogere inname van alle vruchten vermindert het risico op en de progressie van leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Zeaxanthine, een antioxidant in papaja, speelt een beschermende rol in de ooggezondheid en helpt bij de preventie van maculadegeneratie. Papaja’s zijn met andere woorden ooggezonde voedingsmiddelen.

Ontsteking

Papaja's zijn rijk aan choline. Deze veelzijdige en belangrijke voedingsstof zorgt ervoor dat mensen goed kunnen slapen, spierbewegingen kunnen maken, kunnen leren en een goed geheugen hebben. Choline is ook essentieel voor het behoud van de structuur van celmembranen. Verder helpt deze stof bij de overdracht van zenuwimpulsen. Daarnaast helpt choline bij de opname van vet. Tot slot is choline belangrijk voor het verminderen van chronische ontstekingen.

Spijsvertering

Het enzym papaïne dat aanwezig is in papaja's, bevordert de spijsvertering. Dit enzym werkt als een soort ‘vleesvermaler’. Verder bevindt zich veel water en vezels in deze vrucht, hetgeen helpt bij de preventie van constipatie. Mensen krijgen hierdoor een gezonder en regelmatiger stoelgangspatroon.

Suikerziekte

Mensen met diabetes mellitus type 1 die voedingsmiddelen zoals papaja’s met veel vezels consumeren, ervaren lagere bloedglucosewaarden. Verder bemerken ook mensen met diabetes mellitus type 2 voordelen door het eten van papaja’s. Bij hen verbetert de bloedsuikerspiegel, en ook de lipiden- en insulineniveaus zijn gunstiger dankzij het eten van deze vrucht. Eén kleine papaja levert ongeveer drie gram vezels op, wat overeenkomt met slechts 17 gram koolhydraten.

Tips bij aankoop en eten van papaja

Bij het kiezen of eten van een papaja moet de vrucht een roodachtig oranje schil hebben die zacht aanvoelt. De vrucht wordt gesneden zoals een meloen. Mensen moeten de zaden er uit scheppen of halen en vervolgens kunnen ze genieten van deze fruitsoort. De zaden van de papaja hebben een bittere, eerder gepeperde smaak. Ze zijn niet giftig en eetbaar maar niet iedereen is dol op de zaden.

Risico’s van vrucht

Onrijpe papaja’s bevatten veel latex. Mensen met een latexallergie reageren bijgevolg soms ook allergisch voor papaja’s. Voor sommige mensen hebben rijpe papaja’s een onaangename geur. Deze geur valt te minimaliseren door het gesneden fruit te mengen met limoensap. De zaadjes van de papaja zijn volkomen veilig voor consumptie, hoewel ze voor sommigen niet lekker zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is pompoen gezond?Is pompoen gezond? Ja, pompoen is erg gezond! Het eten van een pompoen is niet alleen lekker maar ook erg gezond. Binnen…
Voedsel voor een mooie huidVoedsel voor een mooie huidEen mooie huid krijgen door voedsel. Het is mogelijk. Maar welk voedsel moet je eten om een mooie huid te krijgen? De hu…
Waarom is vitamine A belangrijk?Waarom is vitamine A belangrijk?Iedereen weet wel dat vitamines belangrijk zijn en dat we er genoeg van moeten binnenkrijgen. Maar, waarom is vitamine A…
Vitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (retinol), functie, voeding en symptomen tekortVitamine A (of retinol) is een belangrijke vitamine. De belangrijkste functie van vitamine A is een goede werking van de…
Bètacaroteen: nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine ABètacaroteen: nodig voor de aanmaak van voldoende vitamine ABètacaroteen wordt in het lichaam omgezet in vitamine A. Het is een belangrijke antioxidant die goed is voor de weerstan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Varintorn, Pixabay
  • Geraadpleegd op 8 januari 2019:
  • 8 Evidence-Based Health Benefits of Papaya, https://www.healthline.com/nutrition/8-proven-papaya-benefits
  • All About Papaya: Nutrition Facts, Health Benefits, Side Effects, How to Eat It, and More, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/papayas-nutrition-benefits-risks-how-eat-more/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Plasma and Dietary Carotenoids, and the Risk of Prostate Cancer, http://cebp.aacrjournals.org/content/13/2/260.short
  • What are some health benefits of eating papaja?, https://www.quora.com/What-are-some-health-benefits-of-eating-papaja
  • What are the health benefits of papaya?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/275517.php

Reageer op het artikel "Papaja's: Voordelen voor gezondheid van de vrucht papaja"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!