InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebied

Abdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebied

Abdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebied Een abdominale echografie is een type niet-invasief beeldvormend onderzoek. De arts gebruikt dit veilige onderzoek om te kijken naar organen in de buik, waaronder de lever, de galblaas, de milt, de alvleesklier en de nieren. De bloedvaten die naar sommige van deze organen leiden, zoals de vena cava inferior en de aorta, zijn ook goed in beeld te brengen dankzij de pijnloze echografie van het buikgebied. De arts is hierdoor in staat om de oorzaak van bepaalde symptomen op te sporen, diagnoses te stellen en ziekten of behandelingen van aandoeningen op te volgen.

Indicatie van beeldvormende test van de buik

De arts zet een abdominale echografie in om:

Dankzij een echografie van het abdomen kan de arts een beeld krijgen van:

Voorbereiding van procedure

De arts geeft de nodige richtlijnen voor het onderzoek mee aan de patiënt. De voorbereiding van een echografie van het abdomen hangt af van het probleem. In de meeste gevallen mag de patiënt enkele uren voor het onderzoek niet meer eten of drinken. Het dragen van comfortabele, losse kleding is de beste keuze voor een echografie van het buikgebied. Soms is het namelijk nodig om sommige of alle kledingstukken te verwijderen om de buik volledig in beeld te krijgen voor de test. Sommige ziekenhuizen vragen patiënten om uit hun kleding uit te doen en een ziekenhuisjasje te dragen. Alle sieraden op de buik moeten ook worden verwijderd voor het onderzoek. Tot slot mag de patiënt liefst niet naar het toilet gaan voor het onderzoek. Een volle blaas is namelijk via een echografie gemakkelijker te detecteren dan een lege blaas.

Procedure van beeldvormend onderzoek

Werking

Een ultrasoon apparaat maakt beelden van de organen en structuren in het lichaam. Het toestel zendt hoogfrequente geluidsgolven uit die weerkaatsen op de lichaamsstructuren. Een computer ontvangt deze golven en gebruikt deze om een beeld (foto) te maken. In tegenstelling tot röntgenfoto's of een CT-scan, wordt de patiënt door dit onderzoek niet blootgesteld aan ioniserende straling.

Praktisch

Meestal duurt dit onderzoek minder dan dertig minuten. De patiënt moet op een onderzoekstafel gaan liggen. Hij ligt op de rug en met het gezicht naar boven gericht voor de procedure. De radioloog brengt een heldere, op water gebaseerde geleidende gel aan op de buik die soms wat koud en nat aanvoelt. Dit helpt bij het overbrengen van de geluidsgolven. De arts plaatst vervolgens een transducer (soort in de hand gehouden sonde) op de buik. Hij verplaatst deze sonde over de buik om de organen goed te kunnen beoordelen. Mogelijk moet de patiënt van positie veranderen zodat de arts naar verschillende gebieden kan kijken. Soms moet de patiënt tijdens het beeldvormend onderzoek ook kortstondig de adem inhouden. De patiënt ervaart hierbij weinig of geen ongemak of pijn. Na het onderzoek gebruikt de arts een handdoek om de gel op de buik weg te geven.

Gelijktijdige testen

Een ander type echografisch onderzoek is een Doppler-echografie. Dit onderzoek voert de arts soms gelijktijdig uit met een abdominale echografie. Een Doppler-echografie maakt gebruik van geluidsgolven om de snelheid en richting van bloedcellen te bepalen terwijl ze door bloedvaten gaan. Dit onthult eventuele afwijkingen in de bloedvaten in de buik.

Resultaten van echografie van het buikgebied

Normale resultaten

Wanneer de onderzochte organen normaal lijken, zijn de resultaten normaal.

Abnormale resultaten

De betekenis van abnormale resultaten hangt af van het onderzochte orgaan en het type probleem. Een echografie in de buik wijst mogelijk op aandoeningen zoals:

Risico’s van abdominale echografie

Er is geen risico verbonden aan een echografie van het buikgebied. De patiënt wordt namelijk niet blootgesteld aan ioniserende straling of contrastvloeistof. Ook treden er geen allergische reacties op of krijgt de patiënt niet te maken met pijn of andere bijwerkingen van dit beeldvormend onderzoek.

Beperkingen van echografie van abdomen

In de meeste gevallen geeft een echografie een goed beeld van de staat van de organen en structuren in de buik, maar er zijn enkele beperkingen verbonden aan dit beeldvormend onderzoek. Gevangen lucht of gas belemmert mogelijk het zicht op sommige organen. De darm belemmert mogelijk eveneens het zicht van alle buikstructuren. Door aanwezig vetweefsel in de buik dringen de geluidsgolven mogelijk niet binnen. Soms vermoedt de arts reeds op voorhand dat één van deze redenen mogelijk leidt tot een volledig beeld. Hij bestelt dan andere beeldvormende onderzoeken zoals een MRI-scan, een CT-scan of een bartiumtest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikabces: Abces in buik door infectie, operatie, verwondingBuikabces: Abces in buik door infectie, operatie, verwondingBij een abces is besmette vloeistof en pus aanwezig in een van tevoren niet bestaande holte in het lichaam. Abcessen zij…
Abdominale MRI-scan: MRI-scan van de buik (onderzoek)Abdominale MRI-scan: MRI-scan van de buik (onderzoek)Een MRI-scan is een eenvoudig beeldvormend onderzoek dat gebruik maakt van krachtige magneten en radiogolven. Dankzij ee…
Aandoening: AneurysmaAandoening: AneurysmaEen aneurysma kun je vergelijken met een ballon die je een klein beetje opblaast, en er een paar hobbels verschijnen als…
Echografisch onderzoek: gynaecologisch en prenataalTijdens je zwangerschap wordt je opgevolgd door een vroedvrouw of gynaecoloog. Tijdens deze onderzoeken wordt vaak gebru…
Appendicitis (blindedarmontsteking): symptomen & behandelingAppendicitis (blindedarmontsteking): symptomen & behandelingDe eerste symptomen van appendicitis (blindedarmontsteking) bestaan meestal uit een milde koorts en zeurende pijn rond d…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 3 februari 2019:
  • Abdominal echography, https://medlineplus.gov/ency/article/003777.htm
  • Abdominal Ultrasound, https://www.123sonography.com/abdominal-ultrasound
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • What Do They Look for in an Abdominal Ultrasound?, https://www.independentimaging.com/what-do-they-look-for-in-an-abdominal-ultrasound/
  • What Is an Abdominal Ultrasound?, https://www.verywellhealth.com/abdominal-ultrasound-overview-4172539

Reageer op het artikel "Abdominale echografie: Beeldvormend onderzoek van buikgebied"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beeldvormende onderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!