InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandeling

Gehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandeling

Gehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandeling Een verbrand gehemelte wordt meestal veroorzaakt door de inname van voedsel of dranken die te warm zijn. Vooral het genot van een pizzapunt of een stuk lasagne moet soms pijnlijk worden betaald, als je er te snel aan hap van neemt. Een verbrand gehemelte is meestal onschadelijk, maar het kan flink pijn doen en het de eerste dagen lastig maken om te eten. Daarom moet je direct nadat je je gehemelte hebt verbrand eerste hulp toepassen om de pijn te verlichten en genezing te bevorderen.

Symptomen van een verbrand gehemelte

Eerstegraads brandwonden

Eerstegraads brandwonden veroorzaken vaak weinig schade aan de huid. Deze brandwonden staan ook bekend als 'oppervlakkige brandwonden' omdat ze de buitenste laag van de huid aantasten. Symptomen zijn roodheid, lichte ontsteking, een enigszins gezwollen gehemelte en een pijnlijk gehemelte.

Ernstige brandwond

Bij een ernstige brandwond kunnen de volgende symptomen optreden:
  • ernstige pijn
  • blaarvorming / brandblaren
  • ernstige zwelling
  • roodheid

Een derdegraads brandwond kan de zenuwen in de mond beschadigen evenals andere structuren. De getroffen zenuwen kunnen mogelijk geen pijnsignalen meer doorgeven aan je hersenen.

Verbrande gehemelte door een hete loempia / Bron: Kbmars, PixabayVerbrande gehemelte door een hete loempia / Bron: Kbmars, Pixabay

Oorzaken

Heb je niet lang genoeg gewacht om dat stukje pizza of lasagne af te laten koelen? De huid van je gehemelte is vrij dun en overgevoelig, zodat heet voedsel of hete dranken vrij snel het weefsel kunnen aantasten. In de meeste gevallen is het een kortstondig gevoel en gaat het nare gevoel binnen enkele uren over. Maar een ernstiger verbranding kan dagen duren voordat het is genezen. Veel voorkomende boosdoeners zijn:
  • pizza
  • lasagne
  • kroket
  • loempia
  • soep

Behandeling en eerste hulp

Als je je smaakpapillen verbrand hebt, is een bezoek aan de dokter niet nodig. Deze verwondingen genezen vanzelf. Om pijn te bestrijden en genezing te bevorderen kun je de volgende maatregelen toepassen:
  • Neem onmiddellijk een ijsklontje in je mond en laat het smelten op de verbrande plaats. Dit verlicht niet alleen de pijn, maar voorkomt ook de vorming van blaren.
  • Nog effectiever zijn ijsblokjes die je maakt van kamillethee. Zorg dat je deze altijd klaar hebt liggen in de vriezer.
  • Als je niets anders bij de hand hebt, kun je ook koud kraanwater in je mond doen om te koelen.
  • Drink koude melk of karnemelk. De melkzuurbacteriën helpen snel je pijn te verzachten en ontstekingen te voorkomen.
  • Yoghurt kan ook als alternatief worden gebruikt. Houd de koude yoghurt een tijdje in je mond.
  • Na een paar uur kun je gorgelen met lauw zout water om een ​​infectie te voorkomen.
  • Breng 's avonds kamille-extract aan op de aangetaste plekken om genezing te bevorderen.

Voorzorgsmaatregelen voor de komende dagen

Je moet een brandwond in je mond direct behandelen, zodat de pijn beperkt blijft. In de komende paar dagen kun je het beste wat voorzichtig zijn totdat de brandplek volledig is genezen. Als je het op de verkeerde manier doet, zul je de pijn verergeren en het genezingsproces negatief beïnvloeden. Neem daarbij de volgende maatregelen in acht:
  • Gebruik de komende dagen geen pittig voedsel. Je moet gekruide sauzen, snacks en specerijen volledig vermijden. De kruiden kunnen bovendien het slijmvlies irriteren en het probleem verergeren.
  • Gebruik geen knapperig voedsel zoals chips of brood (met korsten). De scherpe randen kunnen de aangedane gebieden irriteren, kapot maken en infecties veroorzaken.
  • Consumeer alle maaltijden alleen lauw zodat er geen nieuwe brandwonden in het gehemelte ontstaan.
  • Drink veel kamillethee, omdat het een ontstekingsremmend effect heeft.

Huisarts raadplegen

Check de aangedane plek regelmatig en handel snel wanneer verdachte symptomen verschijnen. Als er geen verbetering optreedt, raadpleeg dan je huisarts. Je moet zeker de smaakpapillen in de gaten houden. Als de huisremedies geen effect hebben, is het raadzaam om een ​​arts te raadplegen. Doe dit als er zich pijnlijke blaren ontwikkelen of als er een ontsteking op het aangetaste gebied ontstaat. De arts kan zo nodig medicatie voorschrijven en adviezen geven.

Prognose

Een milde verbranding van je gehemelte kan meestal thuis worden behandeld en binnen enkele dagen verdwijnen. Ernstige brandwonden in je gehemelte kunnen langdurige behandeling vereisen ter behoud van huidweefsel en om de zenuwen in je mond te helpen genezen. Raadpleeg je huisarts als je vermoedt dat je brandwonden ernstig zijn. Behandeling kan belangrijk zijn om blijvende schade, littekens, infecties en andere complicaties te voorkomen.

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Er is bijvoorbeeld een groot risico op brandwonden door een hete pizza als je het met de hand eet. Gebruik daarom bestek en zorg ervoor dat de pizza goed is afgekoeld voordat je een hap neemt. Blazen helpt hierbij.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntstoken gehemelte/verhemelte, oorzaak en behandelingOntsteking van het gehemelte/verhemelte. Een ontstoken gehemelte, door sommigen ook een verhemelte genoemd, kan zeer pij…
Gezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelteGezwollen gehemelte: oorzaken zwelling van het gehemelteAf en toe kan het gehemelte geïrriteerd raken. Een pijnlijk en gezwollen gehemelte kan diverse oorzaken hebben. Het dak…
Ontsteking in het gehemelteOntsteking in het gehemelteEen ontsteking aan het gehemelte kan zeer pijnlijk zijn. Hoe ontstaat deze ontsteking, hoe lang duurt de genezing en wat…
Rokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteRokersgehemelte: Slijmvliesveranderingen op gehemelteBij een rokersgehemelte ontstaan slijmvliesveranderingen op het dak van de mond (gehemelte). De geconcentreerde warmtest…
Pijn gehemelte: oorzaken pijnlijk en gezwollen gehemeltePijn gehemelte: oorzaken pijnlijk en gezwollen gehemelteEen pijnlijk en gezwollen gehemelte bij eten of slikken is een vervelende klacht die meerdere oorzaken kan hebben. Af en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/dolgachov
  • https://www.healthline.com/health/how-to-treat-a-roof-of-mouth-burn
  • https://www.colgate.com/en-us/oral-health/life-stages/adult-oral-care/burned-the-roof-of-your-mouth-heres-how-to-cope-1215
  • https://www.prevention.com/health/a20516917/6-ways-to-treat-a-burn-on-the-roof-of-your-mouth/
  • https://www.self.com/story/how-to-heal-the-roof-of-your-mouth-after-youve-burned-it
  • https://www.buzzfeed.com/carolinekee/heres-what-to-do-if-you-burn-the-shit-out-of-your-mouth
  • Afbeelding bron 1: Kbmars, Pixabay

Reageer op het artikel "Gehemelte verbrand: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!