InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tandvleesabces: Oorzaken, types, symptomen en behandeling

Tandvleesabces: Oorzaken, types, symptomen en behandeling

Tandvleesabces: Oorzaken, types, symptomen en behandeling Patiënten met een tandvleesabces hebben een met pus gevulde, gezwollen bult op het tandvlees. Deze abcessen vormen zich wanneer bacteriën zich ophopen en infecties veroorzaken. Het aangetaste gebied is pijnlijk en gevoelig en daarnaast treden ook andere symptomen op zoals oorpijn en misselijkheid. Onbehandelde tandvleesinfecties verspreiden zich naar andere lichaamsdelen. De arts zet meestal antibiotica en tandheelkundige procedures in om het tandvlees te behandelen. Huismiddeltjes verlichten het ongemak en voorkomen verdere problemen. Een goede tand- en mondhygiëne hanteren en regelmatig de tandarts bezoeken, zijn enkele belangrijke adviezen om een tandvleesabces te voorkomen.

Oorzaken van abces op tandvlees

Tandvleesabcessen zijn een teken van een bacteriële infectie. Patiënten met tandvleesaandoeningen of patiënten die recent een tandheelkundige ingreep hebben gehad, lijden sneller aan deze aandoening. De bacteriën die leiden tot een tandvleesabces, zijn afkomstig van tandplak, voedseldeeltjes of tandbederf.

Types tandvleesabcessen

Wanneer tandvleesabcessen resulteren uit een bacteriële infectie in het tandvlees, staat dit in medische termen bekend als een parodontaal abces. In andere gevallen leidt tandbederf of een trauma tot een infectie die zich in de tand ontwikkelt en zich naar het tandvlees verspreidt. Een patiënt heeft dan een abces vlakbij bij de tand nabij de tandwortel, wat bekend staat als een periapicaal abces (tandabces). Een wortelkanaalbehandeling is vereist bij patiënten met een periapicaal abces zodat de tandarts de tand kan redden. Verder is ook een gingivaal abces bekend; hierbij ontwikkelt het abces zich in de tandvleesrand.

Symptomen

Symptomen die gepaard gaan met tandvleesabcessen zijn onder meer:

Zeer sporadisch is een tandvleesabces een symptoom van mondkanker, al treden hierbij vaak ook nog bijkomende symptomen op, zoals bijvoorbeeld slikproblemen.

Behandeling

Abcessen op het tandvlees wijzen op een infectie. Een behandeling is cruciaal om te voorkomen dat de infectie zich verspreidt naar andere mondgebieden en lichaamsdelen. Onbehandeld verspreidt de infectie zich en verliest de patiënt een tand (tandverlies) of anders ontstaan ernstige complicaties wanneer de bacteriën bijvoorbeeld in de bloedbaan terechtkomen (sepsis). Een tandarts zet meestal medicijnen in om de infectie te behandelen. Naarmate de infectie verdwijnt, zijn huismiddeltjes beschikbaar voor het verlichten van de klachten en ook om toekomstige tandvleesabcessen te voorkomen.

Professionele medische behandeling

Antibiotica nemen
Antibiotica doden de bacteriën die de infectie veroorzaken. Omdat abcessen zich onder de tandvleesrand vormen, helpen andere behandeling niet en zijn antibiotica meestal noodzakelijk.

Grondig reinigen
Een grondige reiniging van de tanden, het tandvlees en de tandwortel is noodzakelijk om het tandplak en de tandsteen te verwijderen en het tandvlees te helpen genezen. Verder moet een patiënt ook een goede mondhygiëne hanteren om toekomstige tandvleesproblemen en een terugkeer van het abces te voorkomen.

Abces draineren
Een tandarts moet mogelijk de pus uit het bultje laten weglopen (abces draineren). Dit verlicht de pijn en versnelt het genezingsproces in het aangetaste gebied.

Tandvleesabcessen resulteren mogelijk uit een slecht passend kunstgebit / Bron: Jim Sneddon, Flickr (CC BY-2.0)Tandvleesabcessen resulteren mogelijk uit een slecht passend kunstgebit / Bron: Jim Sneddon, Flickr (CC BY-2.0)
Kunstgebit aanpassen
Tandvleesabcessen zijn af en toe het gevolg van irritatie door slecht passende kunstgebitten. De tandarts past het kunstgebit aan om verdere irritatie te voorkomen.

Chirurgie
Een patiënt met een periapicaal abces heeft een wortelkanaalbehandeling nodig om de infectie te behandelen. Ernstige tandvleesinfecties veroorzaken mogelijk schade aan nabijgelegen tanden en botten. De tandarts voert in deze gevallen een operatie uit waarbij hij de tand verwijdert of botschade aanpakt.

Thuiszorg en natuurlijke remedies

Een slechte mondhygiëne ligt vaak aan de basis van abcessen op het tandvlees. Enkele huisremedies en natuurlijke behandelingen verminderen de symptomen en voorkomen de vorming van de abcessen. Huismiddeltjes behandelen echter een aanwezige infectie meestal niet; antibiotica en een medische behandeling blijven noodzakelijk. Het beoefenen van een goede mondhygiëne is echter wel belangrijk om abcessen op het tandvlees, tandvleesaandoeningen, tandbederf en andere tandheelkundige problemen op afstand te houden. Een patiënt moet de tanden twee keer per dag poetsen met fluoride tandpasta en ook dagelijks flossen. Verder is het belangrijk om te stoppen met roken en ook om suikerhoudende voedingsmiddel en dranken zo veel mogelijk te vermijden. Tot slot bezoeken patiënten minstens twee keer per jaar de tandarts voor een grondige controle en reiniging van de tanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabcesKaakabces: symptomen, oorzaak en behandeling kaakabcesKaakabces bij mensen symptomen, oorzaak en kaakabces behandeling. Een kaakabces of abces aan de kaak is een met etter of…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Abces aan de tanden: symptomen & behandeling tandabcesAbces aan de tanden: symptomen & behandeling tandabcesOok al word je geplaagd door tandpijn, toch overkomt het je wel eens om een bezoek aan de tandarts uit te stellen. Nocht…
Tandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpuntontsteking of tandwortelabces is een met pus gevulde holte in het weefsel rond de tandwortelpunt. Meestal…
Abces zelf behandelenAbces zelf behandelenEen abces komt op meerdere plaatsen en met verschillende oorzaken voor: in de buik, aan een tand of kies, bij de ziekte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johnoaz, Pixabay
  • Geraadpleegd op 30 augustus 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Gum Boils – What They Are, What Causes Them & What to Do About Them, https://www.emergencydentistsusa.com/gum-boils-what-they-are-what-causes-them-what-to-do-about-them/
  • Gum boils, https://www.healthline.com/health/gum-boils
  • Gum boils, https://www.trustedhealthproducts.com/pages/gum-boils
  • What A Gum Boil Could Mean For Your Dental Health, https://www.colgate.com/en-us/oral-health/conditions/mouth-sores-and-infections/what-a-gum-boil-could-mean-for-your-dental-health
  • What to know about gum boils, https://www.medicalnewstoday.com/articles/326135.php
  • Afbeelding bron 1: Jim Sneddon, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Tandvleesabces: Oorzaken, types, symptomen en behandeling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-02-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!