InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verstuikte knie: symptomen en oorzaken van knieverstuiking

Verstuikte knie: symptomen en oorzaken van knieverstuiking

Verstuikte knie: symptomen en oorzaken van knieverstuiking Verstuiking (distorsie) van het kniegewricht is een van de meest voorkomende sportblessures. De pijnlijke verwonding verloopt meestal ongecompliceerd en de prognose is gunstig. Als het onderdeel is van een combinatieverwonding, kan een operatie noodzakelijk zijn. Bij een verstuikte knie zijn je ligamenten of kruisbanden beschadigd. Midden in de knie liggen de twee kruisbanden: een voorste en een achterste. Deze kruisbanden houden samen met de collaterale kruisbanden het kniegewricht bij elkaar.

Een verstuikte knie

Een verstuiking van het kniegewricht treedt op wanneer het bewegingsbereik wordt overschreden door een verdraaiing van de knie of een verkeerde beweging tijdens het sporten. Hierdoor raken de lokale ligamenten, spieren en/of de gewrichtskapsels overbelast. Bij een milde verstuikte knie heb je kleine scheurtjes in je banden, maar kun je je knie verder gewoon bewegen. Een ernstige verstuiking treedt op wanneer de banden gedeeltelijk zijn gescheurd. Dit resulteert in een sterke verslechtering van de functie van het kniegewricht en dus tot een bewegingsbeperking.

De symptomen van een knieverstuiking variëren aanzienlijk, afhankelijk van de graad (I, II of III). Hoewel alle graden van knieverstuikingen waarschijnlijk resulteren in zwelling en beperkte mobiliteit, kunnen zwaardere verstuikingen hoorbare ploppende geluiden veroorzaken op het moment van de verwonding, evenals knikgevoelens in de knie, ernstige kneuzingen en meer.

Een verstuiking manifesteert zich in het begin voornamelijk met matige tot ernstige pijn. Het bewegen van het kniegewricht verhoogt het pijngevoel. Ook treedt er zwelling op. Bij een ernstige verstuiking waarbij de banden volledig gescheurd zijn, is je knie instabiel. Ook krijg je last van een blauwe plek in het getroffen gebied (hematoom). Een gezwollen, blauw verkleurd en pijnlijk kniegewricht duidt waarschijnlijk op de aanwezigheid van een verstuiking.

Omdat het letsel vaak optreedt als onderdeel van een combinatieverwonding, kunnen extra symptomen wijzen op bot- en spierbeschadiging. Het verloop van een eenvoudige verstuiking is meestal probleemloos. Na ongeveer twee weken is het gewricht genezen. Het duurt maximaal twee maanden voordat je knie volledig hersteld is. Extra verwondingen kunnen het genezingsproces negatief beïnvloeden.

Een voetballer maakt een sliding om een pass te blokkeren / Bron: Ras, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een voetballer maakt een sliding om een pass te blokkeren / Bron: Ras, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Oorzaken van knieverstuiking

Een verstuikte knie treedt meestal op als gevolg van een specifieke kracht die op het kniegewricht werkt. Deze kracht komt vaak voort uit een onverwachte, onbewuste of gedwongen beweging. De fysiologische beweeglijkheid van het gewricht is overschreden. De mate van verstuiking hangt voornamelijk af van de intensiteit en focus van de uitgeoefende kracht. Deze blessure komt vooral veel voor bij voetballers. Een valpartij tijdens het rennen, bijvoorbeeld veroorzaakt door een sliding van de tegenstander, is de belangrijkste oorzaak van een verstuiking van het kniegewricht. Zelden spelen anatomische beperkingen, zoals misvormingen van het kniegewricht, een rol van betekenis. Een ligamentisch apparaat dat wordt gedestabiliseerd door meerdere verwondingen of trauma's verhoogt het risico op toekomstige verstuikingen.

Symptomen van een verstuiking van het kniegewricht

Verschijnselen

Typische symptomen van een verstuiking van het kniegewricht zijn:

Pijn

De pijn kan sterk variëren bij een verstuikte knie, afhankelijk van de ernst van de blessure. Kniepijn zal dof en kloppend zijn bij milde verstuikingen en scherp en constant aanwezig in het geval van ernstige verstuikingen. Meestal neemt de pijn af wanneer de knie in rust is en keert het terug bij beweging van de anagedane knie.

Gezwollen knie

Een verstuikte knie gaat meestal gepaard met zwelling. De hoeveelheid aanwezige zwelling varieert op basis van hoe ernstig de verstuiking is en hoe lang het geleden is dat het letsel is opgelopen.

Beperkte mobiliteit

Na een verstuiking kunnen zwakte in de aangedane ligamenten optreden, evenals plaatselijke zwelling, wat je mobiliteit zal beperken.

Een knallend geluid

Je kan een hoorbaar ploffend of knallend geluid horen op het moment dat de verstuiking optreedt. Dit geluid kan erop wijzen dat een van de vier belangrijkste kniebanden is gescheurd op het moment van verwonding, wat duidt op een ernstiger (graad III) verstuiking.

Onvermogen er gewicht op te plaatsen

De verwonding van het ligament en de bijbehorende knieontsteking en gevoeligheid kunnen het voor het kniegewricht moeilijk of onmogelijk maken om gewicht te dragen.

Knikken van de knie

Als er gewicht op het aangedane been komt te staan, kan een knikgevoel in de knie worden gevoeld bij het proberen te staan, lopen of rennen.

Blauwe plekken

Bij een verstuikte knie kunnen er blauwe plekken ontstaan. Verkleuring verschijnt op en rond de voorkant van de knieschijf.

Gradaties

Een verstuikte knie kan sterk in ernst variëren en kent de volgende gradaties:

GradatieBeschrijving
Graad IBij deze verstuikingen zijn de vezels van het ligamenten slechts in lichte mate uitgerekt of gerafeld. Je kan milde zwelling, pijn of blauwe plekken ervaren, maar je kan het aangedane been nog steeds belasten. Graad I verstuikingen hebben de minste tijd nodig om te genezen
Graad IIEen klasse II verstuiking betekent dat het gewonde ligament gedeeltelijk is gescheurd. Als het aangedane been zwaarder wordt belast, kan de knie onstabiel en pijnlijk aanvoelen.
Graad IIIDe meest ernstige verstuiking, een klasse III verstuiking, omvat een volledige scheur van een ligament. In sommige gevallen kan het ligament van het bot scheiden. Zwelling en blauwe plekken kunnen ernstig zijn en het kan moeilijk of onmogelijk zijn om het aangedane been te belasten.

Onderzoek en diagnose

De beschrijving van het verloop van het ongeval is nuttige informatie voor de arts om de diagnose te kunnen stellen. Daarnaast zal de arts je kniegewricht goed onderzoeken. Röntgenfoto's van het kniegewricht kunnen worden gebruikt om bijbehorende verwondingen aan de botstructuur te diagnosticeren of uit te sluiten. Optioneel kan computertomografie (CT) of magnetische resonantiebeeldvorming (MRI) worden uitgevoerd voor een meer nauwkeurige beoordeling.

Behandeling van een verstuikte knie

Onmiddellijk na het ongeval moet de bloedtoevoer naar de knie worden verminderd door af te koelen met een icepack. Enerzijds vermindert dit pijn en anderzijds vermindert het de ontwikkeling en mate van zwelling. Wie snel koelt met een icepack kan de zwelling voorkomen. Compressie door een elastisch compressieverband of een brace kan de zwelling verminderen. Bovendien ondersteunt en stabiliseert de brace het gewonde gewricht. De brace ontlast de banden, vermindert de rotatie in de knie en biedt stabiliteit, hetgeen de genezing bevordert.

Het hoger leggen van het been is ook gunstig om de bloedstroom naar het getroffen gebied te verminderen. Als het gewricht volledig onbeweegbaar is, moet onmiddellijk een arts worden geraadpleegd om een gebroken knie uit te sluiten. Om het ligamentaire apparaat te regenereren in geval van overstrekken, moet het aangetaste kniegewricht gedurende twee weken worden geïmmobiliseerd.

In de daaropvolgende periode kunnen oefeningen voor het versterken van de beenspieren worden aanbevolen. Zware belasting van het gewricht wordt afgeraden voor een periode van twee maanden. Kraakbeen- en botbreuken evenals gecompliceerde ligamentbreuken vereisen chirurgische behandeling. Als de ligamenten versleten zijn, kan een operatie om verder letsel te voorkomen ook nuttig zijn.

Omdat de verwonding vaak wordt veroorzaakt als onderdeel van een combinatieverwonding, kunnen extra symptomen wijzen op bot- en spierbeschadiging. Het verloop van eenvoudige verstuiking is meestal probleemloos. Na ongeveer twee weken zijn de ergste klachten wel weer voorbij. Binnen maximaal twee maanden ben je vaak wel eer volledig hersteld. Maar bij een ernstige verwonding kan het genezingsproces wel tot 8 maanden duren.

Preventie

Een verstuikte knie door een ongeval kan niet volledig worden voorkomen. Het risico op letsel tijdens lichamelijke activiteit kan echter aanzienlijk worden verminderd door een goede voorbereiding. Voorafgaand aan het sporten is een intensieve warming-up en zijn rekoefeningen zinvol. Met opgewarmde en uitgerekte spieren en ligamenten kan de fysiologische flexibiliteit aanzienlijk worden verhoogd. Bovendien kan een goede sportuitrusting zoals sportschoenen en sportverbanden het risico op een blessure verminderen. Harde, gladde en ongelijke vloeroppervlakken moeten, voor zover mogelijk, worden vermeden voor hardloopactiviteiten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inversietrauma oftewel verstuikte enkelEen inversietrauma of verstuikte enkel komt vaak bij sporters voor. Wat er nu precies gebeurt en wat er aangedaan is, we…
Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Een verstuiking aan de enkel ontstaat wanneer men een bepaalde onnatuurlijke beweging maakt. Het kan bijvoorbeeld gebeur…
Verstuikte vinger: symptomen, oorzaken en behandelingVerstuikte vinger: symptomen, oorzaken en behandelingEen verstuikte vinger kan komen door overbelasting, verkeerd gebruik of (sport)letsel, waardoor de gewrichtskapsel of li…
Verstuikte pols: symptomen, behandeling en herstelVerstuikte pols: symptomen, behandeling en herstelMen spreekt van een verstuikte pols als de banden in je pols oprekken. Een gekneusde pols verwijst naar een kneuzing in…
Verstuikte enkel vaak niet zo ernstigEen enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel het bovenste spronggewricht genoemd. He…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ESB Professional/Shutterstock.com
  • https://www.oim.nl/lichaamsdelen/knie/verstuikingen-gescheurde-kruisbanden
  • https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening/5/voorste-kruisband-letsel
  • https://www.rpajanssen.nl/informatie/48/binnenband-knie-mediale-instabiliteit.html
  • https://www.healthline.com/health/sprained-knee
  • https://www.ottobock.nl/orthesen-en-braces/informatie-advies/gewrichtsklachten/gescheurde-kruisbanden/
  • https://www.isala.nl/patientenfolders/6621-botten-en-botbreuken/
  • https://www.sports-health.com/sports-injuries/knee-injuries/detailed-knee-sprain-symptoms
  • Afbeelding bron 1: Ras, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Verstuikte knie: symptomen en oorzaken van knieverstuiking"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!