InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose

Gekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose

Gekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose Een gekneusde knie (medische term: contusie van de knie of kniecontusie) is een blessure die pijn veroorzaakt en meestal verkleuring van de knieschijf, een kenmerkende blauwe plek. Patella is de medische term voor de knieschijf. Een gekneusde knie wordt ook een kneuzing van de patella genoemd. Een gekneusde knie ontstaat door een directe verwonding van je knieschijf. Meestal gebeurt dit door op je knie te vallen of doordat je door een voorwerp geraakt wordt. Het kan ook komen door aan auto-ongeval. Je zult hierbij pijn ervaren en misschien heb je zwelling in je knie. Mogelijk heb je ook pijn bij lopen of rennen. De buitenkant van je knie kan opgezwollen raken als de bursa of slijmbeurs gekneusd is. Het koelen met een ice pack kan pijn en zwelling verminderen. Een pijnstiller als paracetamol of ibuprofen helpt tegen de pijn. Niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's) kunnen maagbloedingen en andere problemen veroorzaken. Deze risico's nemen toe met de leeftijd.

Wat een gekneusde knie?

Een gekneusde knie of kniekneuzing knie komt vaak voor na een impact of extreme kracht op de knie. Dit kan het gevolg zijn van een directe val op de knie of iets dat met kracht op de knie terechtkomt, zoals een bal, een stok of een gereedschap. In de medische terminologie staat een kneuzing bekend als contusie.

Oorzaken van een gekneusde knie?

Een gekneusde knie komt vaak voor na een impact of extreme kracht op de knie. Blauwe plekken op de knie treden meestal op als gevolg van een impactblessure, welke vaak ontstaan door contact met bijvoorbeeld een bal of stick. Maar het kan ook een gevolg zijn van beschadiging van het zachte weefsel, zoals verstuiking van een knieband of spanning van omliggende spieren (meestal hamstrings).

Schade of letsel aan de kleinere bloedvaten (haarvaten) in het beschadigde weefsel veroorzaakt blauwe plekken. Het bloed lekt in de omliggende weefsels, waardoor een zwarte tot blauwe verkleuring onder de huid ontstaat. Blauwe plekken verschijnen meestal binnen 24 uur na een verwonding en vervagen langzaam, en worden lichter van kleur en verschijnen geel of groen wanneer het bloed uiteen begint te vallen.

Symptomen van kniecontusie

Meestal zijn kneuzingen niet ernstig, maar een zeer harde kracht of impact kan acute pijn en problemen bij het bewegen van het kniegewricht veroorzaken. Als dit gebeurt, moet je onmiddellijk medische hulp inschakelen, omdat er een ernstiger letsel kan optreden, zoals een gebroken knieschijf. Symptomen van een gekneusde knie zijn:
  • het voelen van onmiddellijke pijn wordt gevoeld na het letsel (pijnlijke knie)
  • de vorming van blauwe plekken
  • gevoeligheid bij aanraking
  • zwelling kan aanwezig zijn (gezwollen knie)
  • de kleur van de blauwe plek verandert van blauw naar geel, enz., en begint na enkele dagen te vervagen

Onderzoek en diagnose

De arts zal vragen aan je stellen over je symptomen en daarna je knie onderzoeken. Hij of zij kan een röntgenfoto laten maken om een breuk uit te sluiten.

Behandeling van een gekneusde knie

Lichte tot matige kniekneuzingen

Neem de volgende maatregelen in acht bij een lichte tot matige gekneusde knie:
  • neem rust en vermijd fysieke activiteiten
  • pas de RICE-methode toe:
    • rust: je knie rust geven
    • ijs: ten minste 10 minuten koelen
    • compressie: druk geven
    • elevatie: hoog houden/leggen van geblesseerde ledemaat
  • de blauwe plekken moeten worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de pijn en kleur verdwijnen

Ernstige gekneusde knie

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman
Een ernstige kneuzing wordt meestal op dezelfde manier behandeld als een kleine, mits er geen complicaties zijn. De tijd die nodig is voor het herstel duurt echter langer bij een ernstige kneuzing. Bij een ernstige gekneusde knie moet de ernst van de verwonding worden beoordeeld door een arts. Pas ook het RICE-principe toe (zie boven). Ontstekingsremmende medicijnen zoals ibuprofen kunnen worden gebruikt voor vermindering van pijn en ontsteking. Als je moeite ondervindt met staan of lopen, dan kunnen krukken of een stok worden gebruikt voor ondersteuning. Soms kunnen rekoefeningen en mobiliteitsoefeningen helpen bij het herstel.

Prognose

Misschien moet je een bepaalde tijd rustig aan doen, maar het is belangrijk om je knie volledig te laten genezen voordat je het weer ten volle belast. Te snel je dagelijkse activiteiten oppakken kan het herstel belemmeren. Hoewel er een grote variatie in herstelduur is, duurt het meestal enkele weken tot maanden om volledig te herstellen. Meestal zijn er geen blijvende problemen. Complicaties zijn zeldzaam tenzij een meer uitgebreide verwonding optrad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen symptomen zijn pijn en gevoeligheid in de teen, zwelling, stijfheid, roodheid en soms blauwverkleuring en…
Gekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseEen gekneusde voet ontstaat als gevolg van directe slag of stoot of trauma waardoor de weefsels onder de huid gaan bloed…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Gekneusde heup: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseGekneusde heup: symptomen, oorzaken, behandeling en prognoseEen kneuzing is een ander woord voor een blauwe plek of contusie. Bij een kneuzing is er sprake van beschadiging van wee…
Kneuzing genezenKneuzing genezenEen kneuzing ontstaat door een val, slag of stoot tegen een lichaamsdeel, waarbij er grote druk komt te staan op de huid…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Africa Studio/Shutterstock.com
  • https://yorbodyfysiotherapie.nl/rice-methode/
  • https://www.thuisarts.nl/knieletsel/ik-heb-gekneusde-of-verrekte-knie
  • https://www.epainassist.com/sports-injuries/knee-injuries/knee-contusion-bruised-knee
  • https://www.summitmedicalgroup.com/library/adult_health/sma_patellar_contusion/
  • https://www.livestrong.com/article/534345-how-to-care-for-a-bruised-knee/
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/314427.php
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Gekneusde knie: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Knieklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!