InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose

Gekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose

Gekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose Een gekneusde voet ontstaat als gevolg van directe slag of stoot of trauma waardoor de weefsels onder de huid gaan bloeden. Een kneuzing bestaat uit bloed onder de huid als gevolg van gescheurde bloedvaatjes. Wanneer de voet gekneusd is, kun je normaal gesproken volstaan met zelfzorgmaatregelen zoals het toepassen van een ice pack en elevatie (de voet hoog leggen) om de pijn te verlichten. Bij een voetkneuzing zal je pijn ervaren op het moment van de blessure. Het lopen of staan op de aangedane voet is waarschijnlijk ongemakkelijk, zo niet pijnlijk, afhankelijk van de locatie en ernst van de verwonding. Zwelling kan snel optreden; binnen enkele minuten na een verwonding. Blauwe plekken verschijnen vaak na 24 tot 48 uur. De locatie van de blauwe plek kan veranderen, net als de kleur.

Wat is een gekneusde voet?

Een kneuzing of blauwe plek staat ook bekend als contusie. Een gekneusde voet ontstaat doordat kleine bloedvaten beschadigd raken en zich bloed in de omliggende weefsels ophoopt. Blauwe plekken treden op als gevolg van direct trauma aan het lichaam. Een gekneusde voet kan pijnlijk zijn en is blauw of paarsachtig van kleur worden. Een gekneusde voet komt vaak voor bij sporter, bijvoorbeeld bij voetballer of andere sporten waarbij je direct contact hebt met andere spelers.

Wie krijgen er last van?

Een gekneusde voet kan optreden als gevolg van direct trauma of overmatige druk op de voet. Een dikke laag vet beschermt het hielbot. Als deze laag wordt verplaatst, komt het hielbot bloot te liggen en kan er sneller een kneuzing optreden. Een gekneusde voet wordt vaak gezien bij mensen die een sport beoefenen waarbij er directe druk op de voet wordt uitgeoefend, zoals voetbal, hardlopen, basketbal, enz. Blauwe plekken kunnen ook gemakkelijk optreden door het gebruik van anticoagulantia (bloedverdunners) zoals warfarine.

Oorzaken van een gekneusde voet

Een gekneusde voet kan veroorzaakt worden door direct trauma. Des te groter het trauma (slag of stoot), des te erger de kneuzing. Ook kan het gebruik van bepaalde medicijnen, zoals anticoagulantia (in de volksmond bekend als 'bloedverdunners'), je vatbaarder maken voor blauwe plekken en zelfs lichte verwondingen kunnen dan al blauwe plekken veroorzaken. Ouderen zijn vatbaarder voor een gekneusde voet omdat hun huid dunner is. Ook krijgen vrouwen sneller een blauwe plek omdat ze meer onderhuids vet hebben. Mensen met een stollings-, bloedplaatjes- of bloedvataandoening krijgen sneller en vaker blauwe plekken. Bovendien is het genetisch bepaald of je snel blauwe plekken krijgt.

Symptomen van gekneusde voet

Symptomen van een gekneusde voet zijn:
  • pijn en gevoeligheid
  • blauwe plek(ken)
  • zwelling
  • moeite met staan of lopen
  • functiebeperking

Een blauwe plek op de voet ontwikkelt zich gewoonlijk binnen 48 uur na het letsel.

Behandeling

Rust is erg belangrijk om goed te herstellen van een gekneusde voet. In de meeste gevallen zullen de klachten vanzelf verdwijnen zonder behandeling.

Koelen

Het eerste wat je moet doen bij een kneuzing is koelen met stromend water dat lauw is of gebruikmaken van een cold pack of ice pack (die is omwikkeld met een doek teneinde directe bevriezing van de huid te voorkomen). Koelen zorgt ervoor dat de pijn vermindert en de zwelling wordt tegengegaan.

Rust en pijnstilling

Rust is belangrijk, wat betekent dat je je voet ontlast en bij voorkeur niet meer op de voet staat of steunt. Je kunt zo nodig tijdelijk gebruikmaken van loopkrukken. De voet hoger leggen dan het hart voorkomt trombose in het been en gaat zwelling tegen. Het aanleggen van een drukverband kan de voet ondersteunen; het helpt tegen de pijn en gaat zwelling tegen. Pijn kan verlicht worden met pijnstillers; paracetamol is vaak voldoende.

Herstel en prognose

In de meeste gevallen van een gekneusde voet is de genezingstijd gewoonlijk 1 tot 2 weken als de blauwe plek gering is en er niet veel pijn in de voet is. Je zult zien dat de blauwe of paarsachtige kleur binnen enkele dagen begint te vervagen. Als de blauwe plek op de voet wijdverspreid is en er sprake is van hevige pijn, dan kan dit duiden op een ernstiger letsel zoals een fractuur (gebroken voet), die een gespecialiseerde behandeling behoeft en waarbij het herstel veel langer duurt. en veel langere tijd nodig heeft om te genezen. Een conservatieve behandeling zoals het toepassen van een ice pack en het hoog houden van de aangedane voet, kan de genezingstijd aanzienlijk verminderen.

Wanneer een arts inschakelen?

Schakel in de volgende gevallen medische hulp in:
  • ernstige pijn, vooral bij lopen
  • ernstige zwelling (oedeem) of een gezwollen voet
  • een veranderd gevoel in de voet (tintelingen) of een verlies van gevoel in de voet (doof gevoel)
  • als je je normale dagelijkse activiteiten na 72 uur niet steeds niet in enige mate kan hervatten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Gekneusde voet, behandeling en herstelGekneusde voet, behandeling en herstelEen gekneusde voet moet niet verward worden met het verstuiken van de enkel of een gebroken voet. Een kneuzing aan de vo…
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Gekneusde vinger: symptomen & behandeling van vingerkneuzingGekneusde vinger: symptomen & behandeling van vingerkneuzingWat is een gekneusde vinger en wat te doen bij een gekneusde vinger? Een gekneusde vinger of duim is meestal het gevolg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Boldie, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://happyphysio.com.au/physiotherapy-for-bruised-foot/
  • https://www.livestrong.com/article/3441-need-bruised-heel/
  • https://www.buoyhealth.com/symptoms-a-z/foot-bruise/
  • https://www.sportsinjuryclinic.net/sport-injuries/foot/midfoot-pain/bruised-foot
  • https://www.epainassist.com/sports-injuries/foot-and-heel-injuries/bruised-foot

Reageer op het artikel "Gekneusde voet: symptomen, oorzaken, behandeling en prognose"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!