InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ductectasie van de borst: Abnormale verbreding melkkanaal

Ductectasie van de borst: Abnormale verbreding melkkanaal

Ductectasie van de borst: Abnormale verbreding melkkanaal Ductectasie van de borst is een borstaandoening waarbij een melkkanaal verstopt raakt waarbij vloeistof zich ophoopt. Dit is het gevolg van een abnormale verbreding van het melkkanaal waarbij de wanden ook verdikken. Deze goedaardige aandoening gaat meestal niet gepaard met tekenen, al ervaren sommige vrouwen wel een tepelafscheiding of afwijkingen aan de tepels. Soms ontstaat wel een infectie (mastitis) waardoor wel duidelijkere symptomen ontstaan zoals pijn, koorts en een zwelling van de borst. De arts wil de oorzaak van de symptomen opsporen want de klachten doen soms denken aan borstkanker. Hiervoor zijn diverse beeldvormende onderzoeken en soms een biopsie van borstweefsel vereist. Een behandeling is niet altijd nodig of desnoods met zelfzorgmaatregelen mogelijk, al zijn ook diverse medicamenteuze en chirurgische opties mogelijk.

Oorzaken van ductectasie van de borst

Ductectasie van de borst is een goedaardige borstaandoening waarbij het melkkanaal abnormaal verbreed is en de wanden verdikken. Dit leidt tot een verstopping waardoor vloeistof zich ophoopt. Op de plaats van deze vochtophoping ontstaat soms ook een ontsteking (mastitis).

Roken vormt een risicofactor voor ductectasie van de borst / Bron: Geralt, PixabayRoken vormt een risicofactor voor ductectasie van de borst / Bron: Geralt, Pixabay

Risicofactoren van borstaandoening

Deze aandoening komt vooral tot stand bij vrouwen rond of na de menopauze. De natuurlijke veroudering waarbij borstweefselveranderingen optreden, is ook gekoppeld aan de borstaandoening. Omgevingsfactoren zoals roken en obesitas (overgewicht) zijn eveneens geassocieerd met ductectasie van de borst. Tot slot zijn naar omgekeerde tepels mogelijk gelinkt met ductectasie van de borst. Hierdoor wijzigt namelijk de structuur van het melkkanaal, waardoor deze sneller gaat verstoppen.

Symptomen

Abnormale verbreding van melkkanaal

In de meeste gevallen veroorzaakt de borstaandoening geen symptomen. Minder vaak veroorzaakt ductectasie van de borst een groenbruine tepelafscheiding, die vaak plakkerig en dik is. De tepel en het nabijgelegen borstweefsel is mogelijk gezwollen, pijnlijk en rood. Soms is sprake van ingetrokken of omgekeerde tepels. Soms veroorzaakt littekenweefsel rond het abnormale kanaal een hard borstknobbeltje.

Infectie in melkkanaal (mastitis)

Mogelijk ontstaat er een infectie in het melkkanaal (mastitis), hetgeen gepaard gaat met één of meer van volgende tekenen:

Diagnose en onderzoeken

De vrouw kampt vaak met een ander borstprobleem waarvoor verdere onderzoeken nodig zijn. De arts komt er dan per toeval achter dat er sprake is van ductectasie. Een echografie en/of mammografie onthult meer informatie over het veranderde deel van de borst. Is er een borsttumor aanwezig, dan beslist de arts vaak om een biopsie uit te voren om borstkanker uit te sluiten. Een biopsie is een procedure waarbij de arts kleine stukjes borstweefsel verwijdert met behulp van een holle naald. Hij laat dit weefsel vervolgens microscopisch onderzoeken om zeker te zijn dat er geen kankercellen aanwezig zijn. Tot slot laat de arts mogelijk een monster van de tepelafscheiding analyseren (vooral wanneer bloed aanwezig is in deze afscheiding).

Behandeling van abnormale verbreding van melkkanaal

Zelfzorg

Ductectasie verbetert soms zonder behandeling. Enkele zelfzorgmaatregelen verlichten de klachten zoals:
  • een borstkussen/borstpad gebruiken bij een tepelafscheiding
  • een ondersteunende beha dragen
  • gewicht verliezen bij overgewicht
  • op de zijkant slapen (de kant van de borst die niet aangetast is)
  • stoppen met roken
  • verkrijgbare pijnstillers zoals paracetamol nemen
  • vrij verkrijgbare ontstekingsremmers zoals ibuprofen nemen
  • warme kompressen aanbrengen op de pijnlijke tepel of borst

Antibiotica behandelen mastitis / Bron: Stevepb, PixabayAntibiotica behandelen mastitis / Bron: Stevepb, Pixabay

Professionele medische zorg

Wanneer mastitis niet te verhelpen is met zelfzorgmaatregelen, zet de arts antibiotica in. Zeer zelden moet de arts een chirurgische ingreep uitvoeren om de verstopping van het melkkanaal te verhelpen. De chirurg maakt hiervoor dan meestal een kleine incisie (insnijding) langs de buitenrand van het tepelhof (het donkere cirkelvormige deel van de huid dat de tepel omringt).

Prognose van verwijding van melkkanalen

De aandoening is meestal zelfbeperkend en daarom is een operatie of een andere behandeling in de meeste gevallen niet nodig. Ductectasie van de borst verhoogt het risico op borstkanker niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstabces: Oorzaken van pijnlijke knobbel met pus in borstBorstabces: Oorzaken van pijnlijke knobbel met pus in borstSommige vrouwen kampen met een abces in de borst. Een abces is de manier van het lichaam om met een bacteriële infectie…
Ingetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieIngetrokken (omgekeerde) tepels: Oorzaken van tepelinversieOmgekeerde tepels (ingetrokken tepels, tepelinversie) zijn in de meeste gevallen geen teken van een medisch probleem. Bi…
Ziekte van Paget van de borst (tepel): Vorm van borstkankerZiekte van Paget van de borst (tepel): Vorm van borstkankerDe ziekte van Paget van de borst (ziekte van Paget van de tepel) is een zeldzame vorm van borstkanker die de tepel en he…
Bloed uit tepel of bloedende tepel: oorzaken en behandelingBloed uit tepel of bloedende tepel: oorzaken en behandelingBloed uit een tepel is vaak geen reden tot bezorgdheid. Bloed uit de tepel is meestal het gevolg van een soort trauma of…
Borstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingBorstontsteking: symptomen, diagnose, oorzaak en behandelingEen borstontsteking (mastitis) is zoals de naam al zegt een ontsteking aan de borst. Deze aandoening treft vooral vrouwe…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 4 oktober 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Duct ectasia, https://www.cancer.org/cancer/breast-cancer/non-cancerous-breast-conditions/duct-ectasia.html
  • Mammary duct ectasia, https://radiopaedia.org/articles/mammary-duct-ectasia
  • Mammary Duct Ectasia, https://www.breastcancer.org/symptoms/benign/mammary-duct-ectasia
  • Mammary duct ectasia, https://www.drugs.com/mcd/mammary-duct-ectasia
  • Medical News Today: What to know about mammary duct ectasia, https://www.medicalnewstoday.com/articles/325672.php
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Ductectasie van de borst: Abnormale verbreding melkkanaal"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 04-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!