InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat is

Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat is

Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat is Glaucoom is een oogaandoening die geleidelijk en ongemerkt je oog beschadigt. Je merkt het meestal pas als het al te laat is. Het is een oogziekte die ontstaat door een verhoogde druk in het oog, waardoor de oogzenuw aangetast wordt. Op lange termijn kan je er zelfs blind van worden. Glaucoom kan symptomen veroorzaken als pijn in het oog, troebel zicht en misselijkheid. Ook koude voeten en handen kunnen ermee samengaan. Om verdere beschadiging van je oog te voorkomen, is het van belang om tijdig je oogdruk te laten meten. Op die manier kan je je laten behandelen tegen glaucoom en verdere beschadiging van je oog voorkomen. Waaruit bestaat de behandeling van glaucoom en wie zijn zoal de risicopersonen bij deze oogziekte?

Wat is glaucoom?

Verhoogde oogdruk

Glaucoom is een oogaandoening die de oogzenuw aantast. De oorzaak van glaucoom ligt in het feit dat de druk in het oog verhoogd is. Als er lange tijd sprake is van verhoogde druk, dan kunnen zenuwbundeltjes afsterven. Geleidelijk aan vallen kleine stukjes van het omringende gezichtsveld weg, waardoor je gezichtsvermogen afneemt.

Gezichtsvermogen neemt af

Dit gebeurt meestal zo geleidelijk dat je het pas merkt als het te laat is, als er al relatief grote delen van het gezichtsveld zijn verdwenen. Het probleem bij glaucoom is dat je zicht bij duisternis en bij schemerlicht vermindert. Als je oogzenuw eenmaal is beschadigd, dan is er geen weg terug. Op lange termijn kan glaucoom zelfs leiden tot blindheid. Glaucoom tast meestal beide ogen aan, waarbij de mate van beschadiging per oog kan verschillen.

Soorten glaucoom: symptomen

Chronisch

Bij glaucoom door een verhoogde oogdruk kan je twee soorten onderscheiden. Ten eerste is er het chronisch openhoekglaucoom: in dit geval ligt de oorzaak in een verminderde afvoer van het inwendig oogvocht door afvalproducten in het afvoerkanaal. Dit is de meest voorkomende vorm van glaucoom door verhoogde oogdruk.

Acuut

Ten tweede is er het acuut geslotenhoekglaucoom, waarbij de afvoer plotseling blokkeert en de oogdruk op korte termijn sterk stijgt. Het kan hierbij gaan om enkele uren tijd, waarin je ook pijn zal krijgen in en rond het oog. Ook misselijkheid en troebel zicht kunnen hiermee gepaard gaan.

Koude handen en voeten

Los van deze twee vormen van glaucoom is er ook een andere soort, die kan ontstaan bij een normale oogdruk. Deze vorm komt voor bij mensen met een slechte doorbloeding van de kleine bloedvaten. Het gaat dan om mensen die vaak koude handen en voeten hebben. Bij deze vorm is er sprake van een slechte doorbloeding van de oogzenuw.

Risicofactoren glaucoom

  • sterke bijziendheid
  • genetische aanleg (glaucoom in de familie)
  • langdurig gebruik van cortisone
  • hoge oogdruk
  • leeftijd boven de 65 jaar

Oogdruk meten

Glaucoom is niet meteen een aandoening die kan genezen worden. De delen van het gezichtsveld die al aangetast zijn, zijn al voorgoed verloren. Daarom is het van belang om er vroeg bij te zijn wat deze onomkeerbare aandoening betreft. Neem het zekere voor het onzekere en laat vanaf je veertigste elk jaar je oogdruk meten. Zeker als je iemand in de familie hebt met glaucoom, is dit aan te raden. Je kan je oogdruk laten meten bij de oogarts: dit onderzoek is pijnloos.

Behandeling glaucoom

Oogdruppels

Wat wel aan glaucoom gedaan kan worden, is het voorkomen van verdere beschadiging aan het oog. De bedoeling van de behandeling tegen glaucoom is dus om de aandoening te stabiliseren. Men doet dit door de oogdruk te verlagen. Hiertoe worden meestal geneesmiddelen of oogdruppels voorgeschreven.

Laser en operatie

Eventueel kan de arts een laserbehandeling voorstellen. Als de behandeling met oogdruppels en ook de laserbehandeling niet kunnen helpen, dan is de laatste mogelijkheid een operatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandelingVerhoogde oogdruk: symptomen, oorzaken en behandelingVelen hebben hun oogdruk weleens laten meten bij de opticien door middel van een pufje lucht dat tegen het oog wordt geb…
Primair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom: Aangeboren verhoogde oogdrukPrimair congenitale glaucoom presenteert zich meestal spontaan bij patiënten tussen de nul en drie jaar. Deze oogziekte…
Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Posner-Schlossman Syndroom: Glaucoom (verhoogde oogdruk)Het Posner-Schlossman Syndroom is een milde oogontsteking waarbij de patiënt in korte tijd een heel hoge oogdruk creëert…
Pachymetrie: Meten van de dikte van het hoornvliesPachymetrie: Meten van de dikte van het hoornvliesEen oogarts voert een pachymetrie uit bij o.a. een patiënt op verdenking van glaucoom of een patiënt die een refractieve…
Chandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogChandler-syndroom: Aandoening hoornvlies van het oogHet Chandler-syndroom (CS) is een zeer zeldzame oogaandoening waarbij het endotheel groeit; dit is de epitheelcellenlaag…
Bronnen en referenties
  • http://www.uza.be/behandeling/glaucoom (geraadpleegd op 20/05/2016).

Reageer op het artikel "Oogziekte glaucoom: laat je oogdruk meten vóór 't te laat is"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!