InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rodehond: symptomen, behandeling en vaccinatie bijwerkingen

Rodehond: symptomen, behandeling en vaccinatie bijwerkingen

Rodehond: symptomen, behandeling en vaccinatie bijwerkingen Rodehond symptomen zijn vaak zo mild dat ze moeilijk worden opgemerkt, vooral bij kinderen. Rodehond of rubella is een relatief milde, drie dagen durende kinderziekte die zelden leidt tot complicaties bij kinderen. Een enkele keer ontstaan er gewrichtsontstekingen in vingers, polsen en/of knieën en in zeer zeldzame gevallen ontstaat er een hersenontsteking. Wanneer zwangere vrouwen de ziekte krijgen tijdens de eerste paar maanden van de zwangerschap, kan het ernstige gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Rodehond is een vrij onschuldige aandoening, waarvoor geen behandeling bestaat. Als het zieke ziek zich erg beroerd voelt, kun je hem paracetamol geven. Kinderen worden tegen rodehond ingeënt. Ongeveer 1 op de 10 tot 20 kinderen wordt na de eerste BMR-prik hangerig, krijgt koorts en/of huiduitslag. Dat duurt meestal enkele dagen.

Rodehond symptomen

Wat is rodehond?

Rodehond of Rubella is een relatief milde, drie dagen durende ziekte die zelden leidt tot complicaties bij kinderen. Wanneer zwangere vrouwen de ziekte krijgen tijdens de eerste paar maanden van de zwangerschap, kan het ernstige gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Het rubella-virus kan leiden tot baby's die geboren worden met gebreken, zoals hart- en oogafwijkingen; slechthorendheid en doofheid; groeiachterstand; tekort aan bloedplaatjes; lever- of miltvergroting; aandoeningen van het zenuwstelsel; botafwijkingen; afwijkingen aan de urinewegen. Het is tevens mogelijk dat de zwangerschap eindigt in een miskraam. Een besmetting met het virus later in de zwangerschap kan leiden tot schade bij het ongeboren kind.

Incubatietijd

De periode tussen besmetting en zichtbaar worden van de ziekte ligt volgens het RIVM tussen 12 en 23 dagen.

Oorzaak en besmetting

Rodehond is een besmettelijke vlekjesziekte die wordt veroorzaakt door het rubellavirus, dat alleen bij mensen voorkomt. Besmetting vindt plaats via speekseldruppeltjes in de lucht, die verspreidt worden door bijvoorbeeld hoesten en niezen. Het blijkt dat een persoon die een rodehond infectie heeft, gemiddeld zeven tot acht andere mensen aansteekt. Een besmette moeder kan via de placenta haar ongeboren kind met het virus besmetten. Tussen besmetting met rodehond en het uitbreken van de ziekte - incubatietijd genoemd - zit gemiddeld 14 tot 18 dagen. De ziekte is besmettelijk van 10 dagen voor het uitbreken van de huiduitslag tot ongeveer 1 week erna

Hoe vaak komt het voor?

Volgens het RIVM komt rubella in Nederland nauwelijks voor met minder dan 5 infecties per jaar. In 2004-2005 vond een rubella-epidemie plaats onder voornamelijk ongevaccineerde, orthodox protestante schoolkinderen. Tijdens deze epidemie raakten 32 zwangere vrouwen besmet met rodehond, met als gevolg 2 spontane miskramen en aangeboren afwijkingen bij 11 kinderen.¹

Rodehond symptomen

De tekenen en symptomen van rodehond zijn vaak zo mild dat ze moeilijk worden opgemerkt, vooral bij kinderen. Er zijn dan niet meer dan verkoudheidsverschijnselen. De helft van de personen heeft nauwelijks ergens last van. Als er zich symptomen voordoen, duren ze meestal ongeveer twee tot drie dagen. De symptomen rodehond kunnen bestaan uit:
  • lichte koorts;
  • hoofdpijn;
  • verstopte neus of loopneus (verkoudheid);
  • ontstoken, rode ogen;
  • vlekkerige, roze-rode huiduitslag, die begint in het gezicht en zich snel uitbreidt naar bovenlijf, armen en benen;
  • bij oudere kinderen en volwassenen kunnen zich tevens griepachtige verschijnselen en opgezette lymfeklieren achter het oor en in de nek voordoen.
  • gewrichtspijn, pijn in de gewrichten, vooral bij oudere meisjes en jonge vrouwen.

Huisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljungHuisarts onderzoekt kind / Bron: Istock.com/michaeljung

Wanneer de huisarts waarschuwen?

Als je denkt dat je kind rodehond heeft, is het verstandig om de huisarts te bellen. Wanneer blijkt dat het inderdaad om rodehond gaat, dan kan de school of het kinderdagverblijf ingelicht worden. Neem ook contact op met de huisarts als je in de eerste helft van je zwangerschap bent en je denkt dat je besmet bent of wanneer je niet bent ingeënt tegen rodehond en je de ziekte ook nooit hebt gehad.

Rodehond behandeling

Er zijn geen medicijnen tegen rodehond. Wanneer het zieke kind zich erg beroerd voelt, kun je hem eventueel (kinder)paracetamol geven. Zorg dat het kind voldoende te drinken krijgt om uitdroging te voorkomen. Rodehond is in de meeste gevallen een onschuldige kinderziekte die na enkele dagen vanzelf overgaat. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze situatie. Soms ontstaan er gewrichtsontstekingen in vingers, polsen en/of knieën en in zeer zeldzame gevallen ontstaat er een hersenontsteking. Als je kind zich goed voelt, mag het naar school toe. Wel wordt geadviseerd de besmetting op school of op het kinderdagverblijf te melden, zodat andere ouders gewaarschuwd kunnen worden over een mogelijke besmetting.

BMR vaccinatie en mogelijke bijwerkingen

Er bestaat een effectief vaccin tegen rodehond. In 1974 werd de vaccinatie tegen rodehond opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma teneinde zwangere vrouwen te beschermen. Sindsdien komt de ziekte nog maar zelden voor. In 2004-2005 heerste er onder niet-gevaccineerden een rodehond-epidemie, die zorgde voor ten minste 387 ziektegevallen, onder wie 32 zwangere vrouwen.

BMR inenting bijwerkingen

De BMR-inenting geeft meestal geen tot weinig bijwerkingen. Eventuele bijwerkingen zijn mild en duren kort. Bijwerkingen beginnen pas 5 tot 12 dagen na de vaccinatie. Het blijkt dat de eerste BMR-vaccinatie bij 5 tot 10% van de kinderen een bijwerking geeft. Het gaat om de volgende klachten: hangerig, koorts en/of huiduitslag. Het duurt meestal niet langer dan 1 tot 2 dagen. Een enkel kind krijgt hoge koorts en heftige huiduitslag. Sommige kinderen krijgen een koortsstuip (1 op de 5.000 tot 10.000 kinderen). Na de tweede BMR-prik treden slechts sporadisch klachten op. Voorts zijn er zeldzame ziekten, waarvan niet altijd kan worden uitgesloten dat ze door het vaccin zijn uitgelokt, zoals een tijdelijk tekort aan bloedplaatjes (bij circa 1 op de 30.000 tot 50.000 kinderen) of voorbijgaande gewrichtsklachten (nog zeldzamer). Voor geen enkele bijwerking staat vast dat die blijvende schade aanricht.

Noten:
  1. Lucas Mevius. Amerika vrij van rubella, wanneer volgt Europa? Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:C2607

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rodehond of rubella, symptomen en behandelingRodehond of rubella is een ziekte die veroorzaakt wordt door een virus. Aangezien ze vaak voorkomt bij kleine kinderen k…
Meest voorkomende kinderziektenIn dit artikel vind je korte informatie terug over de volgende kinderziekten: rodehond, roodvonk, waterpokken, bof, maze…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
BMR: onschuldige kinderziekten?BMR: onschuldige kinderziekten?Een kind dat gevaccineerd moet worden krijgt met 14 maanden de eerste BMR- prik. Dit vaccin beschermt tegen een drietal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo Credit: Content Providers(s): CDC / Wikimedia Commons
  • http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/rodehond/
  • http://www.ggdmn.nl/pool/3/documents/Rodehond.pdf
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rodehond
  • Lucas Mevius. Amerika vrij van rubella, wanneer volgt Europa? Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:C2607
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/michaeljung

Reageer op het artikel "Rodehond: symptomen, behandeling en vaccinatie bijwerkingen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderziekten met vlekjes
Medische informatie…
Schrijf mee!