InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderen

Spataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderen

Spataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderen Spataders kunnen een erg irritante aandoening zijn, die vaak samen gaat met het gevoel van "zware benen". Spataderen wijzen op een inwendig probleem met de bloedcirculatie en zijn te herkennen aan de blauwe kronkelende verdikkingen op de huid van het been. Maar ook inwendige spataderen die minder goed of helemaal niet zichtbaar zijn komen voor. Spataders zijn vaak een ware last voor zwangere vrouwen, zwaarlijvige mensen en patiënten met tromboflebitis. Je kan spataders voorkomen door hevige hitte te vermijden en je beenspieren regelmatig te oefenen. Bovendien kunnen gels en crèmes met een positieve werking voor aders en bloedvaten de klachten verlichten. Welke tips kunnen nog zoal helpen bij de behandeling van spataderen?

Wat zijn spataders?

Spataders zijn een verschijnsel waar heel wat mensen mee te maken krijgen, en vrouwen hebben er tweemaal zoveel last van als mannen. Spataders komen regelmatig voor bij vrouwen in de zwangerschap of bij mensen met tromboflebitis. Spataders zijn aders die inwendig zijn uitgezet en verdikt omdat het bloed in de aders niet meer voldoende naar het hart kan teruggestuwd worden, zoals bij normale aders het geval is. Er is dus sprake van een problematische bloedcirculatie.

Symptomen spataderen

Spataders herken je aan de wat enge, kronkelende, blauwachtige verdikkingen op de huid, maar kunnen ook nauwelijks zichtbaar zijn. Die inwendige spataders zijn vaak een sluipend probleem dat zorgt voor vermoeide benen. Mensen met inwendige spataders klagen ook vaak van het hebben van "zware benen" of "zere benen". Spataders worden nog meer gevoeld bij lang stilstaan en stilzitten zoals bijvoorbeeld bij een lange vliegreis. Maar ook hevige inspanningen van de beenspieren (lang wandelen) kunnen de klachten verergeren. Het is van cruciaal belang om een evenwicht te vinden tussen immobiliteit en mobiliteit.

Oorzaken spataders

Spataders hebben als oorzaak dat er iets mis is met de terugvloeiing van het bloed naar het hart. In het geval van een normale ader wordt het bloed dat in het been komt ook weer teruggestuwd naar het hart dankzij de aderkleppen. Wanneer die aderkleppen niet voldoende hun werk doen blijft er bloed zitten in de aders. Hierdoor wordt de druk in de ader verhoogd en ontstaat er een spatader. Er kan ook vocht blijven zitten in de ader waardoor er een oedeem of vochtophoping ontstaat.

Risicopersonen

Ouderen

Spataderen kunnen in meerdere gevallen voorkomen. Vanaf een bepaalde leeftijd zal de kans op het ontwikkelen van spataderen sowieso stijgen. Dit komt doordat oudere mensen vanzelf last zullen hebben van slijtage van het lichaam, meer bepaald op het vlak van aders, spieren en gewrichten. Hierdoor zullen senioren ook minder bewegen, wat de bloedcirculatie niet ten goede komt.

Zwangerschap en overgewicht

Tijdens een zwangerschap krijgt het vrouwelijk lichaam meer gewicht te verduren en dit eist zijn tol op de onderste ledematen. Benen zullen zwaarder aanvoelen en ook de aders zullen onderhevig worden aan een grotere druk. Dit verhoogt de kans op spataders. Ook mensen met overgewicht hebben last van dit fenomeen.

Aderproblemen

Mensen met tromboflebitis zullen sneller spataderen ontwikkelen doordat de aders al schade hebben ondervonden door de aderontsteking. Ook als je aanleg hebt voor zwakke aderkleppen kan je na verloop van tijd vrij makkelijk last gaan krijgen van spataderen. Op warme zomerdagen, wanneer het lichaam de hitte maar moeilijk kan verwerken, zal je voelen dat je benen warm en gezwollen aanvoelen.

Behandeling spataders

Tegen spataderen zijn - afhankelijk van de ernst van de aandoening - verschillende behandelingen mogelijk, waaronder:
  • inspuitingen
  • laserbehandeling
  • operatief ingrijpen

Spataders voorkomen: tips

Hitte vermijden

Door warmte zetten de aders in de benen extra uit, waardoor de symptomen van spataders kunnen verergeren. Blootstelling aan zware hitte is dus te mijden. Vooral tijdens warme zomers moet je dus extra opletten voor pijnlijke spataders.

Lichte inspanning

Een zittend leven is absoluut te mijden als je last hebt van spataders. Door te weinig lichaamsbeweging wordt het bloed niet voldoende teruggestuwd en dit verhoogt de kans op dikke benen en uitgezette aders. Lichte inspanningen doen is dus aangeraden, denk bijvoorbeeld aan wandelen, zwemmen of andere sporten die de beenspieren aan het werk zetten. Hevige inspanningen zijn dan weer te mijden: het tillen van een zware last kan bijvoorbeeld zorgen voor een uitzetting van de aders.

Compressiekous

Een elastische steunkous of compressiekous kan helpen om spataderen te vermijden. Heb je aanleg voor spataderen of zware benen dan kan deze compressiekous nuttig zijn om beschadiging van de aders tegen te gaan. Dankzij deze compressiekous wordt immers de bloedcirculatie in de aders bevorderd.

Spataderolie of -crème

Om de klachten van spataders te verzachten kan spataderolie soelaas bieden. Een beschermende olie, crème of gel voor de bloedvaten en aders zal het zware, pijnlijke gevoel in de benen verzachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: varices, spataderenSpataderen, iedereen heeft er wel eens van gehoord. Een ander woord voor spataderen is varices of varicose. Spataderen i…
Spataderen verwijderenSpataderen verwijderenVeel mensen denken dat het hebben van spataderen slechts een schoonheidsfout is waarmee te leven valt. Een fatale vergis…
Oorzaken en behandelen van spatadersOorzaken en behandelen van spatadersSpataders komt vaak voor bij volwassen, vooral bij vrouwen. Het komt voornamelijk voor op de benen en kunnen soms ook pi…
Wat te doen tegen gezwollen voeten? Tips bij lange reizenWat te doen tegen gezwollen voeten? Tips bij lange reizenAls je op vakantie gaat en je een lange auto- of vliegreis maakt, dan kan het zijn dat je last krijgt van gezwollen voet…
Spataderen voorkomen en bestrijdenSpataderen voorkomen en bestrijdenDikke blauwe, verwijde, kronkelende en gezwollen aders in de benen: spataders! Hoe kan je spataders en aambeien op een n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jackerhack, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Weetjes/Weetjes/Spataderen-steunkousen.html#.VUJZ4reJjIU (geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Spataders: oorzaken, behandeling en tips bij spataderen"

Reactie

W. A. M. Vermulst, 23-03-2011 12:58 #1
Vraag: kan het niet mogelijk zijn dat de bloedsomloop verstoord wordt doordat men door gebruik van bloeddrukverlagers een lagere harstlag frequentie heeft? Het hart heeft bijvoorbeeld ten opzichte van een normale frequentie van ca.72 nu door medicijn gebruik een frequentie vqn ca.62/min. Pompt het hart dan dezelfde hoeveelheid rond per uur? dit zou betekenen dat bij freq. 62 er harder gewerkt moet worden door het hart om al dat bloed rond te pompen. Blijft de druk hetzelfde of betekent dit lagere druk met dus minder power om het bloed goed rond te laten gaan en dus slechte doorbloeding [vooral bij verdenking van inwendige spataderen bij ouderen en overgewichtigen]. Reactie infoteur, 24-03-2011
Beste W.A.M. Vermulst,

Bedankt voor uw reactie op het artikel in verband met spataders.
Het gebruik van bloeddrukverlagers heeft normaal gezien de bedoeling om de bloeddruk te verlagen en niet om de bloedsomloop te verstoren. Of het gebruik van medicijnen een invloed heeft kan hebben op een slechte doorbloeding en de eventuele ontwikkeling van spataders hangt af van de medicijnen die je gebruikt en van je persoonlijke medische toestand. Het is dan ook aangeraden om dit aan je behandelende arts te vragen. Hij of zij kan je een antwoord geven op de vraag of je gevaar loopt op het ontwikkelen van spataders.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zware benen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!