InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obesitas bevorderd door nachtelijke verlichting

Obesitas bevorderd door nachtelijke verlichting

Obesitas bevorderd door nachtelijke verlichting Een zwakke maar constante verlichting 's nachts kan gewichtstoename versterken, zelfs wanneer er gelet wordt op voeding en lichaamsbeweging. Tot die conclusie kwamen wetenschappers, nadat zij muizen hadden blootgesteld aan schemerlicht 's-nachts.

Zwaarlijvigheid gestimuleerd door nachtelijke verlichting

De dieren die in het onderzoek waren betrokken, kwamen in 8 weken tijd rond 50 procent meer aan gewicht bij dan muizen die aan een normaal dag/nacht-ritme werden blootgesteld. De reden was dat de muizen op de verkeerde tijdstippen eten tot zich namen. Overigens is in dit verband de opmerking op zijn plaats dat muizen een ander dag/nacht-ritme dan mensen hebben. Ze zijn van nature 's nachts erg actief en eten doorgaans slechts 36 procent van hun totale voeding overdag.

Iéts aan het licht liet de muizen tijdens het onderzoek op de verkeerde tijd eten, op tijden waarop ze normaal gesproken voedsel afbreken. Werd de muizen daarentegen voedsel onthouden op de "foute momenten", dan steeg hun lichaamsgewicht niet.

Obesitas bij mensen

Onderzoekers aan de universiteit van Ohio publiceerden de resultaten van dit onderzoek in "Proceedings of the National Academy of Science". Het onderzoeksteam is van mening dat de alom aanwezige obesitas bij mensen in de Westerse wereld eveneens wordt gestimuleerd door constante helderheid van elektrische lichtbronnen op straat en in woningen, zoals bijvoorbeeld computers en televisies.

In een andere, daarvan onafhankelijke studie, toonden onderzoekers van de Universiteit van Bristol overigens aan dat 10- tot 11-jarige kinderen die meer dan twee uur per dag voor computers en televisies doorbrengen, een verhoogd risico op psychische stoornissen hebben. En dat ongeacht de compenserende tijd die de kinderen doorbrachten met fysieke beweging.

Zwaarlijvigheid als volksziekte nummer één

Obesitas of zwaarlijvigheid neemt in steeds meer landen de omvang van volksziekte nummer één aan. In sommige West-Europese landen lijdt al één op de twee burgers aan overgewicht. De cijfers zijn alarmerend: alleen al in de Bondsrepubliek sjouwt 60 procent van de mannen en 45 procent van de vrouwen te veel kilo's met zich mee. In Europa wordt Duitsland daarmee alleen overtroffen door landen als Groot-Brittannië, Spanje en Griekenland. Wereldwijd gaan - niet verrassend - de fast-food-landen VS en Mexico aan kop. Daar lijden inmiddels twee op de drie mensen aan overgewicht.

Via zwaarlijvigheid naar diabetes, hart- en vaatziekten en kanker

Vóór 1980 was het probleem zwaarlijvigheid eigenlijk nauwelijks bekend. Destijds lag het aandeel van morbide zwaarlijvige mensen in de meeste landen nog dik onder de 10%. Als oorzaak voor de huidige ontwikkeling noemt men de veranderende leefstijl.Te veel vet, te veel zoet, te veel stress en te weinig beweging is de ongezonde mix, die via overgewicht ook kan leiden tot diabetes, hart- en vaatziekten,vorming van spataderen en kanker.

Een op de drie kinderen is te dik

Wat onderzoekers bijzonder triest stemt dat zelfs zeer jonge mensen worden beïnvloed door deze negatieve ontwikkeling. Nú reeds zit bij een op de drie kinderen in de Westerse wereld te veel vet op de heupen. En extreem zwaarlijvige mensen sterven ongeveer acht tot tien jaar eerder dan mensen met een normaal lichaamsgewicht. Bovendien hebben ze meer kans om ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker te ontwikkelen, waarschuwen deskundigen.

Volgens een definitie van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) is bij volwassenen met een Body Mass Index (BMI) tussen 25 en 30 sprake van overgewicht. Mensen met een BMI van meer dan 30 worden volgens die definitie als zwaarlijvig betiteld.
Gerelateerde artikelen
Gevaren van fastfoodGevaren van fastfoodHet is algemeen wel bekend. Fastfood is schadelijk voor de gezondheid. Maar waarom komt het dan toch dat er nog zoveel m…
Obesitas en zwangerschap: Complicaties en behandelingObesitas en zwangerschap: Complicaties en behandelingObesitas is de meest voorkomende medische aandoening bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd. Obesitas net voor of tijdens…
Antwerpse wetenschappers ontdekken obesitas-genAntwerpse wetenschappers ontdekken obesitas-genWetenschappers van de Universiteit Antwerpen (UA) en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) hebben samen met buiten…
Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas, wat is het en wat zijn de gevolgen?Obesitas of zwaarlijvigheid is een groot probleem in onze samenleving, steeds meer mensen krijgen ermee te maken. Wat is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Obesitas bevorderd door nachtelijke verlichting"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!