InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lentigo, levervlekken, ouderdomsvlekken: gezicht, arm, hand

Lentigo, levervlekken, ouderdomsvlekken: gezicht, arm, hand

Lentigo, levervlekken, ouderdomsvlekken: gezicht, arm, hand Ouderdomsvlekken worden ook wel lentigines of levervlekken genoemd. Ouderdomsvlekken zijn goedaardige gepigmenteerde huidafwijkingen (zie foto). Ze treden vooral op bij mensen van 60 jaar en ouder. De plekken zijn vaak een gevolg van een teveel aan zonnestralen en komen vooral voor op de rug van de hand, de armen en het gezicht - op delen die vaak direct zijn blootgesteld aan de zon. De meeste mensen laten ouderdomsvlekken niet behandelen en dat is ook niet nodig. Desgewenst kun je ouderdomsvlekken verwijderen door bevriezing of laseren.

Ouderdomsvlekken: gezicht, arm, hand verwijderen

Wat is lentigo?

Lentigo is een goedaardige huidafwijking, die wordt veroorzaakt door hyperpigmentatie van de basale cellaag van de epidermis (opperhuid). Hierbij ontstaan bruine, ovale of grillig begrensde laesies en dan vooral in het gelaat en op de handruggen. Er is een verband tussen het ontstaan van lentigines (meervoud van lentigo) en de mate van blootstelling aan zonlicht die een persoon in zijn leven heeft gehad.

Alternatieve namen

Lentigo noemt men ook wel:
  • lentigo solaris;
  • lentigo senilis;
  • lentigo benigna;
  • ouderdomsvlekken;
  • levervlekken (vanwege de kleur).

Wie krijgen ouderdomsvlekken?

Lentigo is een veelvoorkomende huidaandoening. Ongeveer 80% van de mensen die ouder zijn dan 65 jaar hebben één of meerdere plekken. Lentigo wordt veroorzaakt door overmatige blootstelling aan de zon en het wordt vooral aangetroffen bij lichtere huidtypes. Mensen met een donkere huid hebben er nauwelijks last van. Het is een teken van huidveroudering bij een huid die zich frequent heeft moeten beschermen tegen schadelijke UV-stralen. Door deze frequente blootstelling verandert de huidpigmentatie. Mannen en vrouwen worden even vaak getroffen. Erfelijkheid lijkt ook een rol te spelen.

Ouderdomsvlekken op de rug van de hand / Bron: Alain Gérard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Ouderdomsvlekken op de rug van de hand / Bron: Alain Gérard, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Hoe zien ouderdomsvlekken eruit?

Doordat ouderdomsvlekken voortkomt aan overmatige blootstelling aan schadelijke UV-stralen, komen ze komen vooral voor op de gebieden die vaak blootgesteld zijn aan de zon, zoals de rug van de hand, de armen en het gezicht. Een ouderdomsvlek is egaal bruin gepigmenteerd en plat. De kleur varieert van licht- tot donkerbruin. Een lentigo heeft een ovale of grillig begrensde vorm en de diameter kan variëren van enkele millimeters tot enkele centimeters groot. Ze worden niet donker(der) in zonlicht.

Diagnose ouderdomsvlekken

De diagnose wordt met het blote oog gesteld, waarbij gebruik gemaakt wordt van een speciale kijker die alles tien keer uitvergroot. Eventueel zal een huidbiopsie worden genomen om meer zekerheid te hebben over de diagnose.

Melanoom / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)Melanoom / Bron: National Cancer Institute, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lentigo maligna

Het komt soms voor dat zich kwaadaardige pigmentcellen ontwikkelen in lentigines. Dit wordt lentigo maligna genoemd. Dit is het laatste stadium vóór melanoom, een agressief groeiende huidkanker die de neiging heeft relatief snel uit te zaaien. Lentigo maligna is een grillig gevormde, onregelmatig bruin tot zwart gekleurde vlek.

Hoe worden ouderdomsvlekken behandeld?

Een lentigo is goedaardig en behoeft daarom niet behandeld te worden. Vanwege cosmetische bezwaren kan ervoor gekozen worden de lentigo te verwijderen. Er zijn dan grofweg drie mogelijkheden om ouderdomsvlekken te verwijderen:
  • Cryotherapie: aanstippen met vloeibare stikstof waardoor de plek bevriest. Dit dient kort te gebeuren, aangezien bij te lang doorvriezen een litteken kan ontstaan.
  • Lasertherapie: verwijdering van de vlek met een pigmentlaser.
  • IPL (Intense Pulsed Light): hierbij worden de pigmentvlekken met een IPL-lichtbundel gepenetreerd en door het pigment in de vlek opgenomen.

Lentigo maligna

Een lentigo maligna moet vanwege het kwaadaardige karakter van de plek, altijd behandeld worden. Deze wordt bij voorkeur middels een operatie verwijderd.

Hoe kunnen ouderdomsvlekken worden voorkomen?

Er kunnen enkele voorzorgsmaatregelen genomen worden om te voorkomen dat je lentigo krijgt. Bescherm uzelf tegen de zon door uzelf in te smeren met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor, op die delen van de huid die direct zijn blootgesteld aan de zon. Draag beschermende kleding en een hoofddeksel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bruine tot gele vlekken op de huid door ouderdomsvlekkenBruine tot gele vlekken op de huid door ouderdomsvlekkenHeb je last van bruine tot gele vlekken op de huid? Mogelijk heb je last van ouderdomsvlekken, ook wel lentigo senilis,…
Bruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid: nek, hand, gezicht, schouder, armBruine vlekken op de huid kunnen ontstaan als gevolg van een overproductie van melanine (pigment). Pigment kleurt de hui…
Zonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekkenZonnevlekken gezicht: ontstaan en verwijderen bruine vlekkenHoe ontstaan zonnevlekken ofwel bruine vlekken in het gezicht en voorhoofd en hoe kan je deze donkere huidvlekken verwij…
Huidverzorging: ouderdomsvlekkenHuidverzorging: ouderdomsvlekkenOuderdomsvlekken, met de medische benaming lentigo, is een afwijking in het pigment van de huid. Het zijn vlekken op de…
Spotner Pen: middel tegen ouderdomsvlekken (pigmentvlekken)Spotner Pen: middel tegen ouderdomsvlekken (pigmentvlekken)Voor de behandeling van ouderdomsvlekken ofwel pigmentvlekken is er nu de Spotner Pen. Dit middel wordt snel en simpel a…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lentigo, levervlekken, ouderdomsvlekken: gezicht, arm, hand"

Reacties

Ellie, 28-08-2013 14:28 #2
Hallo ik heb heel veel bruine net blaasjes in mijn huid, zoals ik het zie is de onderhuid daar weg. Als ik er aan krab zachtjes dan schilfert het een beetje. Ik heb mijn hele leven al veel sproeten gehad (best leuk hoor) maar die blaasjes vind ik niet leuk. Ben 66jr onderhoud mijn huid goed, wat kan ik hier nog aan doen?

H.gr Ellie

p.s. ze zitten op de handen armen en benen niet in het gezicht.

Lydia Kasan, 31-10-2011 20:42 #1
Ik heb ruim 3 weken volgens de bijsluiter de spotner-pen gebruikt. 2dd 'smorgens en 'savonds. Mijn lentigo (levervlekken) in mijn gezicht wordt steeds verergerd, donker en groter van omtrek. Ik voel me zo ontzettend ongelukkig. Aan li-zijde 2 vlekjes en re-zij 4 vlekjes en variert van een omtrek van 1-2cm. Graag advies voor behandelingsmogelijkheden van levervlekken. Reactie infoteur, 01-11-2011
Cryotherapie (kort) of lasertherapie zijn de twee behandelmogelijkheden. U kunt dit bespreken met uw huisarts of een dermatoloog.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pigmentvlekken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!