InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Absence is een vorm van epilepsie

Absence is een vorm van epilepsie

Absence is een vorm van epilepsie Lichte epilepsie komt soms voor bij kinderen. Bij 1 op de 2000 kinderen is er sprake van deze lichte epilepsie, ook wel absence genaamd.

Afwezigheid

Absence betekent afwezig(heid). Tijdens een aanval van absence is het kind even afwezig, niet letterlijk natuurlijk maar wel met zijn gedachten. Absence is een vorm van epilepsie en behoort dus ook tot de groep van epileptische aanvallen. Het bewustzijn daalt gedurende korte tijd. Vaak wordt deze vorm van epilepsie niet direct herkent of wordt er niks mee gedaan. Soms lijkt het alsof het kind gewoon 'lui' of 'moe' is. Dit maakt erkenning vaak lastig.

Absence of petit mal epilepsie

Bij absence is het kind gedurende 2 tot 10 seconden afwezig en afgesloten voor de buitenwereld. Petit mal epilepsie heeft dezelfde kenmerken, alleen komt het dan vaker voor gedurende de dag. De twee benamingen staan dus voor het aantal keren dat het per dag voorkomt.

Verder bestaat er nog de gewone absence-epilepsie, deze begint op een leeftijd van ongeveer 6 jaar, en de juveniele absence epilepsie, deze begint op ongeveer 9-jarige leeftijd. De symptomen van deze vormen van epilepsie zijn hetzelfde, de leeftijd waarop het begint verschilt wel. Ook maakt het verschil hoe vaak het voorkomt: bij de ene vorm weinig en bij de andere juist meerdere malen per dag.

Kenmerken

Dagdromen betekent niet dat het kind een epileptische aanval heeft. Bij dagdromen is het kind ook even afwezig, maar is het wel makkelijk terug te roepen door de naam te noemen of het kind aan te raken. Het kind is bij dagdromen met de gedachten even op een ander niveau en verliest zijn concentratie bij het eigenlijke werk.

Bij absence is het kind gedurende 2 tot 10 seconden afwezig. Het heeft een starende blik. Er kunnen lichte spiertrekkingen optreden in het gezicht. Ook kan het kind met de handen friemelen. Wanneer de aanval voorbij is, gaat het kind gewoon door met waar hij mee bezig was. Het kind is niet verward.

Wanneer er stuiptrekkingen bij komen kijken, dan is er vaak sprake van gewone epilepsie en niet van absence.

Behandeling

De meeste kinderen groeien uit deze vorm van epilepsie. Vaak is een behandeling dan ook niet nodig. Let er wel op dat het kind nooit zonder begeleiding gaat zwemmen of sporten. Soms kan het kind zoveel aanvallen op een dag hebben, dat de schoolprestaties erop achteruit gaan. Geef in ieder geval goed aan bij de leraar en sportleraar, maar ook bij vriendjes en vriendinnetjes van het kind, dat het last heeft van absence.

Indien wenselijk, kunnen de aanvallen onderdrukt worden met medicijnen. Deze worden meestal voor zes tot twaalf maanden voorgeschreven. daarna wordt er (opnieuw) een hersenfilmpje gemaakt om te kijken of de aanvallen nog voorkomen. Komen ze niet meer voor, dan worden de medicijnen afgebouwd. Wanneer ze weer terug komen, dan krijgt het kind weer voor zes tot twaalf maanden medicijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Absence epilepsie: plotselinge kortdurende bewustzijnsdalingAbsence epilepsie: plotselinge kortdurende bewustzijnsdalingAbsence betekent afwezigheid en wordt wel omschreven als kortstondige bewustzijnsdaling of kortstondig bewustzijnsverlie…
Absence: Type epilepsieaanval met kortdurende afwezigheidAbsence: Type epilepsieaanval met kortdurende afwezigheidEen absence is de term voor een type epilepsieaanval waarbij een kind vaak gaat staren of dagdromen, en bijgevolg kortdu…
Epilepsie bij een kind en de invloed op het levenEpilepsie bij een kind en de invloed op het levenHet valt niet mee om te moeten leven met een ziekte, vooral voor een kind. Epilepsie is een aandoening waarbij er een ko…
Epilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie: twee verschillende hoofdsoortenEpilepsie is een aandoening waarbij er een storing ontstaat in de elektrische geleiding in de hersenen. Deze verstoring…
Epilepsie, epileptische aanvallenEpilepsie is een aandoening die zich uit in de vorm van aanvallen. De aanvallen verschillen van persoon tot persoon. Epi…

Reageer op het artikel "Absence is een vorm van epilepsie"

Reactie

Frans Kuipers, 01-06-2012 21:07 #1
Ik heb een aantal keren een epileptische aanval gehad. Ben daarvoor in het ziekenhuis onderzocht; totaal onderzoek met MRI-scan e.d. Slik twee keer per dag een pil. Zo nu en dan blijkt dat ik een soortement absence heb (onderga, hoe zeg je zoiets). Ik ben dan even weg en herken soms degene niet die me erg lief zijn. Na enige tijd ben/kom ik weer 'terug' en ben dan in staat de belevenis van eerder, enkele dagen geleden etc. compleet te vertellen. Ik zie de gebeurtenissen als het ware in een film(pje) aan mij voorbij trekken. Maar toch… zo nu en dan… Vooral na een periode dat ik het 'geestelijk' (achter de pc/artikel schrijven etc.) erg druk heb gehad. Wat kan ik hier tegen doen? Alvast bedankt voor uw antwoord(en). Reactie infoteur, 08-06-2012
Vermoeidheid lokt een aanval van absence uit. Probeer hier rekening mee te houden door tussen het werk door voldoende rust te nemen. Juist werk achter de pc is erg vermoeiend voor de hersenen. Werk daarom niet te lang achter elkaar door en neem tussendoor een pauze in de frisse buitenlucht.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!