InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling allergieën met lichttherapie: Medisana Medinose

Behandeling allergieën met lichttherapie: Medisana Medinose

Behandeling allergieën met lichttherapie: Medisana Medinose De Medisana Medinose vermindert de allergische verschijnselen ten gevolge van hooikoorts, huisstof- en dierenhaarallergie. Dit gebeurt door rood licht met een specifieke golflengte. U kunt dit licht gewoon zien. Een behandeling met licht heet lichttherapie. Met dit licht wordt het neusslijmvlies behandeld waardoor de allergische reacties minder zouden moeten worden. U zou dus minder van de allergieën moeten merken. Door het neusstukje kunt u de binnenkant van uw neus met dit rode licht behandeld. Een behandeling met licht wordt lichttherapie genoemd.

Opmerking

Net als bij alle andere medische klachten dient u altijd eerst contact op te nemen met de behandelend arts. Daar de neusstukjes ingebracht dienen te worden is er nog extra overleg met uw arts nodig bij mensen met:
  • Chronische ontstekingen van het neusslijmvlies
  • Deformaties van het neustussenschot of poliepen

Hoe werkt deze behandeling met rood licht tegen allergieën?

Rood licht (nog zichtbaar voor het menselijk oog) met een exacte golflengte van 660 nm wordt door het apparaat uitgezonden. Er zit een neusstukje bij. Door de binnenkant van uw neus te behandelen met dit licht wordt het neusslijmvlies minder gevoelig voor de stoffen die allergische reacties opwekken. Dus het prikkelend gevoel in de neus, loopneus en niezen zouden moeten verminderen door de behandeling van het neusslijmvlies met het rode licht van de Medinose.

Behandeling en frequentie

In het begin is het de bedoeling dat u uw neus drie keer per dag 4,5 minuten behandelt. Na twee weken kan meestal het aantal behandelingen per dag teruggebracht worden omdat de allergische verschijnselen zijn afgenomen.Ook als u nog geen klachten heeft en het hooikoortsseizoen nadert, kunt u reeds rond de twee weken van tevoren met de behandeling beginnen. De Medisana Medinose werd klinisch getest. Rond de 70 % van de deelnemers gaf aan dat de allergische klachten werden verlicht.

Wat is hooikoorts en hoe ontstaat het?

Bij hooikoorts heeft u geen koorts en het heeft noodzakelijk ook niet iets met hooi van doen. De verschijnselen worden veroorzaakt door pollen. Opmerking: Net zoals bij iedere medische klacht dient u contact op te nemen met uw (huis)arts. Sommigen kunnen door hooikoorts astma ontwikkelen. Hooikoorts heeft te maken met ons immuunsysteem. Dit zorgt ervoor dat lichaamsvreemde stoffen die gevaarlijk zijn te herkennen en te elimineren. Bij een allergische reactie reageert ons immuunsysteem te heftig op vreemde deeltjes. Al bij minimale aantallen allergenen kunnen de karakteristieke symptomen van hooikoorts optreden:
  • Kriebel in de neus
  • Harde niesbuien
  • Opgezette en kriebelende neusslijmvliezen
  • Rode, tranende en jeukende ogen

Dit komt allemaal door een overdreven reactie van ons afweersysteem. Op het moment dat de pollen op de ogen, neus en slijmvliezen stuiten worden er antilichamen aangemaakt. Deze laten de zogenaamde histaminen vrijkomen die de typerende hooikoortsklachten veroorzaken.

Hoe werkt de lichttherapie?

De behandeling met de Medisana Medinose wordt ook wel fototherapie genoemde. De naam lichttherapie en fototherapie worden door elkaar gebruikt. Deze behandeling, zonder medicijnen houdt in dat het neusslijmvlies wordt belicht met licht van een speciale golf- lengte: 660 nm. Dit licht ziet er rood uit. Hierdoor wordt het neusslijmvlies minder gevoelig. Daardoor zouden de verschijnselen van een allergische reactie of allergie moeten verminderen. De behandeling is plaatselijk. Daardoor geen invloed op andere delen van het lichaam (organen of lichaamsdelen). De behandeling met fototherapie heeft geen invloed op uw (mogelijk) ander medicijngebruik. Overleg met uw huisarts. Doordat de Medisana Medinose plaatselijk werkt is kan deze behandeling samengaan met andere antiallergiemiddelen. Interacties met antiallergiemiddelen zijn niet bekend.

Omschrijving van de Medisana Medinose

De Medisana Medinose is 16 bij, 22,3 bij 7 centimeter. Het apparaat werkt op een 9 Volts batterij en is makkelijk mee te nemen en overal te gebruiken. De batterij moet na ongeveer 100 behandelingen vervangen worden. Dit wordt aangegeven door een indicatielampje. De Medisana Medinose weegt ongeveer een halve kilo.

Lees verder

© 2011 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Lichttherapie om beter te slapenLichttherapie om beter te slapenSlaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lees hoe lichtt…
Collageen lichttherapie voor een jonge en stralende huidCollageen lichttherapie zorgt voor een huidverjonging, doet rimpels verminderen en voorkomen, lichte lijntjes verdwijnen…
Licht en de verschillende toepassingen van lichttherapieHeel veel mensen voelen zich in de zomer fitter en zijn tot meer actie in staat dan in de winter. Dat komt omdat zonlich…
Bronnen en referenties
  • Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisch_spectrum
  • http://www.lichttherapiewebshop.nl/product/medisana-medinose-compact/11689/#reviews
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Allergie

Reageer op het artikel "Behandeling allergieën met lichttherapie: Medisana Medinose"

Reacties

Irene, 26-04-2019 12:18 #2
Is dit apparaat veilig om te gebruiken voor zwangere vrouwen? Reactie infoteur, 28-04-2019
Beste Irene,
bij twijfel altijd aan je eigen arts vragen.
De infoteur.

Sander, 27-01-2016 16:59 #1
Beste,

Ik twijfel zeer aan dit verhaal. Ik heb enig onderzoek verricht naar deze therapie en vast is komen te staan dat het laatste redelijke onderzoek uitgevoerd van 13 jaar geleden is. Daarbij doen de onderzoeksmethoden sterk twijfelen aan de betrouwbaarheid van het onderzoek. Kortom, er is nooit bewezen of dit werkt of niet. Hebben er mensen dit apparaat besteld en wat zijn uw bevindingen?

Groet,

Sander Bosman Reactie infoteur, 27-01-2016
Geachte heer Bosman,

dit is een informatief artikel op persoonlijke titel. Als u onderzoeksgegevens wilt kunt u het beste met de fabrikant contact opnemen. Een collega van mij was zeer te spreken over dit apparaat omdat het het enige was dat zijn vrouw had geholpen bij het verminderen van hooikoortsklachten. Dat zijn mijn ervaringen.

Hoogachtend, Tina Moreno.

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 20-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichttherapie
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!