InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijtfibroom: oorzaken knobbeltje in wang, tong en onderlip

Bijtfibroom: oorzaken knobbeltje in wang, tong en onderlip

Bijtfibroom: oorzaken knobbeltje in wang, tong en onderlip Last van een bultje op je lip, tong of wang? Mogelijk is dit een bijtfibroom. Bijtfibroom symptomen bestaan uit een rode zwelling in de wang, tong of onderlip, die niet pijnlijk is. Het fibroom kan wel pijnlijk worden bij veelvuldige irritatie. Het fibroom kan dan ook gaan bloeden. Een bijtfibroom is een asymptomatische, niet-pijnlijke, gladde, ronde of ovale al dan niet gesteelde zwelling tot ongeveer 1,5 centimeter, die duidelijk zichtbaar is op het wangslijmvlies, de zijkant van de tong, de punt van de tong of de onderlip. Een bijtfibroom is een goedaardig verdikking van het bindweefsel. Wanneer getwijfeld wordt aan de klinische diagnose of wanneer de patiënt last heeft van het bijtfibroom, kan deze onder plaatselijke verdoving verwijderd worden.

Fibroom of knobbeltje in de mond: wang, tong of onderlip

Een bijtfibroom is een goedaardig gezwel, die bestaat uit bindweefsel. Het komt vaak voor in het wangslijmvlies, op de zijkant van de tong of de tongpunt en de onderlip. Het bijtfibroom ziet er uit als een bultje op je lip, tong of wang. Voorkeurslokalisaties zijn het wangslijmvlies en de tongpunt. De grootte kan variëren, maar zelden wordt het groter dan anderhalve centimeter. Een bijtfibroom is goedaardig.

Roken kan een bijtfibroom veroorzaken / Bron: Geralt, PixabayRoken kan een bijtfibroom veroorzaken / Bron: Geralt, Pixabay

Oorzaken bijtfibroom

Een bijtfibroom ontstaat door ontsteking, zweervorming of plaatselijke mechanische irritatie, zoals het met enige regelmaat bijten op de wang. Er zijn ook andere uitlokkende factoren, zoals onder meer chronische tandvleesontsteking, slecht passende gebitsprothese, slechte mondhygiëne en roken. Slecht voedsel kan ook de oorzaak van een bijtfibroom zijn. Let goed op wat je eet en eet gezond en gevarieerd.

Symptomen bijtfibroom

Een bijtfibroom manifesteert zich als een zwelling in de wang, onderlip of tong(punt) en neemt meestal de kleur aan van het omgevende weefsel, dat is rozerood. Soms is het iets lichter vanwege relatief gebrek aan doorbloeding. De afwijking is meestal ongesteeld. Het fibroom is rond of ovaal, heeft een glad oppervlak en de consistentie varieert van week tot vast elastisch. Normaal gesproken is een fibroom niet pijnlijk. Bij aanhoudende irritatie kan een bijtfibroom iets bloeden of gevoelig worden. De maximale grootte bereikt een fibroom meestal binnen een aantal maanden. Zelden is het groter dan anderhalve centimeter. Slechts sporadisch verdwijnt een bijtfibroom vanzelf. Een bijtfibroom heeft geen kwaadaardige potentie.

Incidentie bijtfibroom

De incidentie bij volwassenen is ongeveer 1,2%. Ze treden vooral op bij mensen tussen de 20 en 60 jaar, maar ze kunnen op alle leeftijden voorkomen. Ze worden zelden gezien voor het 10e levensjaar. Er is geen voorkeur voor ras of geslacht. Ze komen bij mannen en vrouwen even vaak voor.

Onderzoek en diagnose

De arts kan een bijtfibroom meestal met het blote oog goed waarnemen en een diagnose stellen. Weefselonderzoek is vaak niet nodig.

Behandeling bijtfibroom

Wanneer getwijfeld wordt aan de klinische diagnose of wanneer de patiënt last heeft van het bijtfibroom, kan deze onder plaatselijke verdoving verwijderd worden. Na deze kleine ingreep, wordt het weefsel opgestuurd naar de patholoog voor nader onderzoek onder de microscoop. Voorts is het ven belang om de vermoedelijke oorzaak te elimineren. In geval van slechte mondhygiëne, is het dan van belang om je mond goed te gaan verzorgen.

Prognose bijtfibroom

Na excisie (wegsnijding) treedt zelden een recidief op. Het voortduren van de mechanische irritatie, vergroot de kans op herhaling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Knobbeltjes in de borstKnobbeltjes in de borstSommige vrouwen hebben van nature knobbelige borsten. Dit is te wijten aan de opbouw van hun borstweefsel en meestal gee…
Je hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerJe hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerEen knobbeltje onder de huid kan een indicatie van kanker zijn. Maar een knobbeltje hoeft niet perse kanker te zijn. Er…
Drie soorten schildklieroperatiesWanneer de schildklier niet goed werkt, kan het nodig zijn te opereren. Een operatie kan veel klachten wegnemen. Toch is…
Bult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselBult achter oor, in hals of knobbeltje in nek, lies of okselIk heb een bult achter mijn oor, in mijn hals of ik heb een (al dan niet pijnlijk) knobbeltje in mijn nek, lies of oksel…
Knobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingKnobbeltje in de oksel: vragen bij okselbultje of verdikkingHet voelen van een knobbeltje in de oksel of onder de arm is vaak even schrikken. Bij het zien van een huidknobbeltje de…
Bronnen en referenties
  • H.I. Janssens: Bijtfibroom, in: Kleine kwalen in de huisartspraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.432-435.
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bijtfibroom: oorzaken knobbeltje in wang, tong en onderlip"

Reacties

Gerda Nijland, 11-04-2019 21:42 #4
Hallo ik heb sinds een week een bobbel aan de binnenkant van de wang. Mijn vraag is of het vanzelf weer weg slinkt of dat ik het even moet laten zien bij de huisarts. groetjes Gerda. Reactie infoteur, 18-04-2019
Dat ligt eraan wat de oorzaak is. Een afte trekt bijvoorbeeld vanzelf weg, maar een fibroom kan verwijderd worden met een kleine operatieve ingreep.

Hank, 30-08-2015 23:29 #3
Kan dit uit zichzelf weggaan of kan je het uitknijpen? Reactie infoteur, 03-09-2015
Het is niet verstandig een bijtfibroom uit te knijpen. Deze kan door een arts onder plaatselijke verdoving verwijderd worden. U kunt het beste een afspraak maken met uw huisarts.

M. van Dam, 07-01-2015 12:22 #2
Wie verwijdert zoiets en wat kost het?Eigen bijdrage? Reactie infoteur, 28-02-2015
Het verwijderen van een fibroom gebeurt onder plaatselijke verdoving door de tandarts of kaakchirurg. Vraag uw verzekering of dit vergoed wordt. Voor ziekenhuiszorg die vergoed wordt uit de basisverzekering, betaalt u altijd een verplicht eigen risico. In 2015 bedraagt het verplichte eigen risico 375 euro.

Hennie, 31-07-2014 15:03 #1
Ik heb een heel klein bultje in de onderlip, ik heb er geen pijn aan maar wel irritant met e tong telkens tegen aan, hoe kan ik dit verwijderen
met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 18-08-2014
Ik kan niet vaststellen wat voor bultje u hebt, maar een bijtfibroom wordt onder plaatselijke verdoving verwijderd.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 12-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!