InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Thee of warm water drinken is gezond voor lichaam en geest

Thee of warm water drinken is gezond voor lichaam en geest

Thee of warm water drinken is gezond voor lichaam en geest Iedereen weet dat water drinken goed voor ons lichaam is. De mens bestaat namelijk voor een groot deel uit deze vloeistof en we moeten het aandeel ook geregeld aanvullen. Vaak drinken we een verfrissend koud glas water. Dit kan echter op verschillende manieren een negatieve invloed op het lichaam uitoefenen. Waarom is het geregeld drinken van heet of warm water belangrijk, waarom is het voor menstruerende vrouwen noodzakelijk en waarom is het een oosters gebruik?

Warm water drinken

Verlies van vocht aanvullen

Gedurende de slaap stoot het lichaam vocht uit. Dit vindt plaats middels zweet, damp en soms speeksel dat uit het lichaam loopt. Oftewel er is enige mate van uitdroging, waardoor we bij het ontwaken dorst hebben. Om dat aan te vullen wordt door velen gebruik gemaakt van koud water, jus d’orange of koffie. Toch zijn er meerdere redenen om voor warm of heet water te kiezen. Wat zijn zoal de gezondheidsredenen, waarom de inname van warm of heet water goed voor ons is?

Toevoegen van energie

Indien men koude dranken inneemt dan is het logisch dat het lichaam enigszins afkoelt. Om die omstandigheid te compenseren dient er extra warmte te worden aangemaakt. Nemen we echter verwarmde vloeistoffen in, dan voegen we feitelijk energie aan het lichaam toe. Oftewel het functioneren van het lichaam wordt bevorderd. Zeker als men ‘s ochtends nog op gang moet komen, is het fijn om iets meer energie te hebben. Het geeft een goed gevoel, waarbij men goed de dag kan starten. Neem dus bij het ontbijt bijvoorbeeld twee koppen thee, zodat de maaltijd goed wordt verteerd en de verteringswegen goed werken.

Slijm oplossend

Warm water heeft een oplossend effect. Het gehemelte, de keel, slokdarm maar ook de voorhoofdsholten hebben altijd een zekere slijmafscheiding. Neemt men koud water in dan verkrampen die slijmvliezen en de slijmvliesklieren eerder. Bij warme vloeistoffen kan alles ontspannen. De klieren staan beter op en kunnen dus eenvoudiger hun werk doen. Daarnaast zorgt het water ervoor dat “vastzittende” slijmen eerder loskomen. De normale afvoer via de slokdarm en maag wordt zodoende bevorderd. Omdat slijmen gemakkelijker worden afgevoerd, heeft men minder last van een plakkerige keel of een brok in de keel gevoel. Het zorgt er eveneens voor dat men minder moet hoesten en proesten, waarnaast de kans op een verkoudheid minder is.

Doorbloeding maag en darmen

Drinken we dan komt de vloeistof direct in de maag terecht. Gaat het om koud water dan zal de maagwand gaan samentrekken. Indien er geen voedsel in de maag aanwezig is, dan kan het ook relatief vrij snel na inname aan de darmen worden doorgegeven. Zeker in de ochtend (nuchtere maag) zorgt het ervoor dat maag met darmen koud worden en samentrekken. Dit kan soms pijnlijke darmsteken of koliekpijn geven. De inname van warm water heeft uiteraard het tegenovergestelde effect. De ingewanden blijven lekker warm, de bloeddoorstroming blijft goed en darmkramp kan uitblijven. Bovendien heeft het een gunstig effect op de samenstelling van de ontlasting.

Goed voor bloeddruk

De inname van koud water zorgt ervoor dat weefsels samentrekken, afkoelen en bloedvaten vernauwen. Geregelde inname van koude vloeistof kan er dus voor zorgen dat de bloeddruk stijgt. Zeker als dit gepaard gaat via de inname van koude alcohol zoals bier. Warm water zorgt ervoor dat weefsels en spieren kunnen ontspannen. Daardoor neemt de druk op de vaten af, waardoor de bloeddruk ook minder wordt. Zeker warme rooibosthee heeft een zeer gunstig effect op de bloeddruk. Deze thee heeft een rustgevend effect en wordt daarom volop aanbevolen bij patiënten met een hoge bloeddruk.

Gunstig effect op menstruatiepijn

Meest opvallende omstandigheid is het hebben van de periode. De bloeding komt maandelijks tijdens de menstruatie op gang, zodat het baarmoederslijmvlies wordt vervangen. Dit kan door toedoen van onvoldoende bloedaanvoer of anemie heftige krampen en pijnlijke steken geven. Indien de vrouw dan eveneens koud water drinkt, verergeren die klachten. Juist iets verwarmd water of hete thee kan de doorbloeding bevorderen. Drinkt de vrouw bijvoorbeeld hete gemberthee, dan wordt eveneens de pijn enigszins onderdrukt en is de doorbloeding beter. Pijnlijke steken en krampen kunnen daardoor minder heftig zijn of juist uitblijven.

Warm water drinken is oosters gebruik

De inname van warme vloeistoffen gedurende de dag wordt in het oosten uitgebreid gestimuleerd. Het bevordert lichaam en geest op verschillende niveaus, waardoor lichaamsprocessen beter verlopen. Het wordt ook ronduit afgeraden om volop koud water in te nemen. De inname van thee daarentegen is zeer populair. Naast warmte krijgt men mineralen en geneeskrachtige stoffen uit gedroogd blad binnen. Het vormt de oosterse basis van een gezonde levensstijl. Neem ook gedurende de dag geregeld verwarmde vloeistoffen, thee of water in, zodat u daarmee een gezonder lichaam krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel water drinken als je wilt afvallen?Hoeveel water drinken als je wilt afvallen?Wanneer je wilt afvallen is voldoende water drinken belangrijk. Het zorgt ervoor dat je minder snel dorst en honger krij…
Het koud hebben: oorzaken en remediesHet koud hebben: oorzaken en remediesDe één heeft het sneller koud dan de ander en soms ben je zo door en door koud dat het lijkt of je niet meer warm wordt.…
Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Hoe ontstaat kramp en hoe kun je het voorkomen?Je bent aan het wandelen of leuk aan het sporten. En dan opeens uit het niets krijg je zomaar kramp in je benen of op an…
Zwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangerschapsmisselijkheid door watertekortZwangere vrouwen zijn regelmatig misselijk, vooral tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. Dat wordt als onontkoo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ayla87, Rgbstock
  • http://natuurlijkgezondenmooi.blogspot.com/2013/05/waarom-je-je-dag-zou-moeten-beginnen-met-warm-water-en-citroen.html
  • http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2011/oktober/Waarom-water-slank-maakt.html

Reageer op het artikel "Thee of warm water drinken is gezond voor lichaam en geest"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezondheidsthee
Medische informatie…
Schrijf mee!