InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Griffonia-extract: anti burn-out en optimisme stimuleren

Griffonia-extract: anti burn-out en optimisme stimuleren

Griffonia-extract: anti burn-out en optimisme stimuleren Hoe goed we ons voelen hangt voor een groot gedeeld af van het aandeel serotonine in het lichaam. Het is een neurotransmitter, waarmee de lichamelijke tevredenheid wordt bepaald. Door toedoen van stressfactoren of angsten kan het serotine-gehalte dalen, waardoor we minder positief denken en ons minder goed voelen. Tryptofaan is een bekend middel om het serotoninegehalte verstevigen, echter het werkt relatief traag. Een andere bron van serotonine-aanmaak is 5-HTP en dat zit volop in Griffonia. Hoe kan Griffonia-extract het optimisme stimuleren en waarom werkt het beter en sneller ten opzichte van tryptofaan?

Griffonia-extract

Wat is serotonine?

De stof serotonine heeft grote invloed op vele processen in het lichaam. Een goede serotoninebalans geeft een goed geheugen, veel zelfvertrouwen, een stabiel slaap-waakritme, is van invloed op de lust in seks en eten. Bovendien is het van grote invloed op hoe we ons voelen, oftewel de stemming. Een hoog gehalte betekent dat we tevreden zijn en ons goed voelen, terwijl een laag gehalte tot een negatieve stemming leidt. De voorloper van serotonine is de stof 5-HTP ook wel 5-hydroxytryptamine genoemd. Het aanwezige aandeel 5-HTP bepaalt hoeveel serotonine we hebben en hoe goed we ons voelen. Hoe kan Griffonia-extract de tevredenheid rechtstreeks en snel positief beïnvloeden?

Wat gebeurt erbij stress of angsten?

Het overkomt velen van ons. Door stress op het werk, de angst om ontslagen te worden gecombineerd met een te druk privéleven, hebben we geen tijd meer voor onszelf. In dat geval bepaalt het aandeel serotonine, hoe tevreden we werkelijk zijn. Stress en angsten zijn de tegenpool van serotonine en verbruiken het in hoog tempo. Oftewel de tevredenheid van het lichaam daalt, omdat het serotoninegehalte afneemt. Die omstandigheid kan in een negatieve spiraal terechtkomen, waardoor een burn-out, depressiviteit en een opgebrand gevoel worden veroorzaakt.

L-tryptofaan hersenbarrière en 5-HTP

Een andere bron van 5-HTP is L-tryptofaan. Die stof wordt in de hersenen in 5-HTP omgezet en vervolgens gebruikt om serotonine aan te maken. Probleem is echter dat L-tryptofaan lastig over de bloed-hersenbarrière kan worden vervoerd. Het beschikbare aandeel transportmoleculen, waarmee ook andere noodzakelijke aminozuren worden vervoerd is namelijk beperkt. Vaak leidt het er dus toe dat het vervoer van L-tryptofaan onder de maat is en als zodanig minder 5-HTP kan worden aangemaakt. Dit geeft dus aan dat de inname van tryptofaan supplementen wel kan werken, maar ook door de beperkte transportcapaciteit wordt tegengewerkt. Die barrière is er niet indien 5-HTP wordt ingenomen, waarbij het direct kan worden aangewend om serotonine aan te maken. Let wel om de vervoerscapaciteit van L-tryptofaan te verhogen dient men een koolhydraatrijk voedsel in te nemen, zodat het insulinegehalte stijgt. Probleem daarbij is dat men eveneens aankomt. Daarnaast geldt dat een eiwitrijk dieet de transportcapaciteit voor tryptofaan ondermijnt.

Afvallen door tevredenheid te stimuleren

Naast dat 5-HTP de tevredenheid stimuleert, geeft het ook een meer verzadigd gevoel. Oftewel mensen die problemen hebben met afvallen, kunnen er optimaal van gebruik maken. Door eerder een verzadigd of vol gevoel te hebben, zal men automatisch minder gaan eten. Zodoende krijgt men minder energie binnen, waardoor het lichaam eerder opgeslagen vetten aanwendt. Om het afslanken te helpen, kan men Griffonia-extract gebruiken.

Wat is Griffonia?

Griffonia is een struiksoort dat volop in West-Afrika voorkomt. De zaden werden traditioneel als lustopwekkend gebruikt en de bladeren om wondherstel te stimuleren. Aanvullend bevatten de zaden hoge concentraties 5-HTP. Griffonia-extract is dus de restvloeistof, -olie van de zaden. Oftewel de plant biedt direct de mogelijkheid om de stemming van de persoon rechtstreeks te beïnvloeden. Het extract kan in een vloeistof worden gedaan en opgedronken. Daarnaast kan het ook als tabletvorm worden ingenomen, zodat men de juiste hoeveelheid per dag binnenkrijgt.

Oppassen met dosering Griffonia-extract

Het is van belang dat men niet de dagelijkse voorgeschreven hoeveelheid overschrijdt. Daarnaast moet het niet worden gecombineerd met tryptofaan supplementen. Men moet dus voor het ene product of het andere kiezen. Een combinatie kan een overmatige stimulatie veroorzaken, waardoor het serotoninegehalte te hard stijgt. Een te hoog 5-HTP-gehalte kan tot heftige nachtmerries, oprispingen, misselijkheid en/ of kramp leiden. Lees dus altijd de bijsluiter van Griffonia. Let wel dat het gecombineerd inname van beide kan leiden tot overactivering, maar indien het in de juiste verhouding wordt ingenomen dan kan het elkaar juist aanvullen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvullingGriffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvullingGriffonia simplicifolia is een natuurproduct en bron van 5-HTP dat helpt bij het aanvullen van de in het lichaam aanwezi…
Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?Omdat serotonine een stof is die depressies tegengaat, en alzo voorkomt dat een mens zwaarmoedig wordt, is deze zeer bel…
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Tekort aan serotonine zelf verhogenTekort aan serotonine zelf verhogenSerotonine is een neurotransmitter in de hersenen en zorgt ervoor dat bepaalde processen goed verlopen. Een tekort aan s…
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 25 februari 2015:
  • http://www.naturafoundation.nl/index.php?objectID=127
  • http://en.wikipedia.org/wiki/5-Hydroxytryptophan
  • http://www.livestrong.com/article/120705-griffonia-seed-side-effects/ (1 maart 2015)

Reageer op het artikel "Griffonia-extract: anti burn-out en optimisme stimuleren"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 14-09-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Serotonine-invloed
Medische informatie…
Schrijf mee!