InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ontspanning middels magnesium

Ontspanning middels magnesium

Ontspanning middels magnesium Het mineraal magnesium is noodzakelijk voor de meeste lichamelijke processen. Indien u echter een magnesiumtekort heeft, dan kan het op verschillende vlakken klachten en symptomen veroorzaken. Slecht slapen, gespannenheid en trillingen zijn voorbeelden daarvan. Wat zijn zoal de symptomen van een magnesiumtekort en hoe kunt u via supplementen, zalf of vlokken het gehalte aanvullen, zodat u wel goed kan ontspannen?

Ontspanning en magnesium

Ondersteuning alle lichaamsprocessen

Magnesium is naast zuurstof en water de meest essentiële stof voor ons lichaam. Het is noodzakelijk voor uiteenlopende processen, zodat we ons goed voelen en gezond zijn. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van de binding van heem (ijzerdeeltjes) aan hemoglobine, zodat zuurstof kan worden vervoerd. Daarnaast is het van belang bij de mate van spierspanning. Een hoog calciumgehalte in het lichaam leidt tot gespannen spieren, terwijl magnesium als tegenwerkende kracht de spieren laten ontspannen. Voor een sterk en goed functionerend lichaam is het noodzakelijk dat u voldoende magnesium inneemt.

Een tekort herkennen

Omdat het mineraal van toepassing is op uiteenlopende lichaamsprocessen kan een tekort ook vele klachten geven. Het kan onder andere leiden tot trillingen, kramp, hoofdpijn, geen energie hebben, teveel nadenken, wakker liggen, slechte concentratie, veel hikken, onregelmatige hartslag, zuuroprispingen, overspannenheid of een onrustig gevoel. De lijst aan symptomen is lang, omdat magnesium op veel processen invloed uitoefent. Herkent u enkele van voorgenoemde symptomen, dan kan het zeker door een magnesiumtekort worden veroorzaakt.

ADHD verschijnselen

Het hebben van onvoldoende magnesium is ook gerelateerd aan ADHD. Vaak worden kinderen gediagnosticeerd met ADHD, omdat zij slecht slapen, overactief zijn, slecht concentreren of onrustig zijn. Probleem is dat het kind dan Ritalin of anti-depressiva krijgt toegediend, terwijl dit vaak niet hoeft. Deze middelen hebben een verslavende werking, waardoor men er ook slecht vanaf komt. De symptomen van ADHD komen vaak overeen met de symptomen van een magnesiumtekort. En dat kan dan ook de oorzaak zijn, terwijl er mogelijk geen sprake is van “echte” ADHD. Oftewel middels de inname van magnesium kunnen de verschijnselen drastisch afnemen.

Magnesium inname

Via geregelde magnesium-inname kan het lichaam in een rustige toestand terechtkomen. Oftewel de spierspanning neemt af, trillingen verdwijnen, het hoofd wordt rustiger en de persoon slaapt eveneens beter. De inname van de dagelijkse benodigde hoeveelheid zorgt ervoor dat alle lichaamsprocessen optimaal verlopen. Middels magnesium supplementen zorgt u ervoor, dat u het lichaam goed ondersteunt. Geleidelijk aan kunnen de klachten afnemen, zodat u wel goed tot ontspanning kunt komen.

Via huid laten opnemen

Om optimaal zalf op te kunnen nemen, moet men magnesium ook op dunne huid smeren. Des te dunner de huid, des te beter kan een crème worden opgenomen door de poriën. Denk aan de oksel, onder de voeten, op de enkel of op de borst. Omdat het snel wordt opgenomen kunt u er sneller van profiteren, waarnaast ook een groter aandeel van de zalf wordt opgenomen.

Het in bad doen

Naast orale inname kan het mineraal ook via de poriën van de huid worden opgenomen. Oftewel een magnesium-oplossing toepassen, zorgt ervoor dat de goede werking in de huid trekt en bijvoorbeeld pijnlijke plekken verlicht. Het kan dan ook handig in bad worden gebruikt. Strooi magnesiumvlokken in het warme water en geniet op een ontspannen manier. De spieren verminderen qua spanning en de hersenen beginnen tevredenheidsstoffen aan te maken. Oftewel een goede manier om slaap op te wekken, zodat u heerlijk kunt slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 27 februari 2015:
  • http://jessevandervelde.com/magnesium-tekort-symptomen-oorzaken-en-oplossing/

Reageer op het artikel "Ontspanning middels magnesium"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-12-2016
Subrubriek: Alternatief
Special: Magnesium
Medische informatie…
Schrijf mee!