InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat doen tegen een wit en bleek gezicht? Oorzaken en tips

Wat doen tegen een wit en bleek gezicht? Oorzaken en tips

Wat doen tegen een wit en bleek gezicht? Oorzaken en tips Heb je ook vaak last van een bleek gezicht? Erg leuk is dat niet: je hebt een fletse uitstraling en vaak gaan mensen je vragen of je je wel goed voelt. Een wit, bleek gezicht kan je van nature hebben, maar kan ook te maken hebben met een medisch probleem zoals bijvoorbeeld ijzertekort. IJzersupplementen, evenwichtige voeding met vitaminen en lichaamsbeweging kunnen je al een heel eind verder helpen om dat wit gezicht een mooiere teint te geven. Wat zijn de mogelijke oorzaken van een bleek gezicht en welke tips kunnen helpen om weer een gezondere kleur te krijgen?

Wit of bleek gezicht

Sommige mensen zien er steeds goed uit en hebben een eerder gezonde teint. Anderen hebben dan weer vaker een bleker, witter gezicht. Een wit gezicht mist een gezonde, levendige uitstraling en doet bij de meeste mensen denken aan een medisch of gezondheidsprobleem. Als je een bleek gezicht hebt, dan krijg je nogal eens de vraag of je je misschien niet goed voelt. Daarom is het niet leuk om er steeds bleek uit te zien; een gezond kleurtje hebben is altijd beter voor je uitstraling en je zelfvertrouwen.

Bleke huid van nature

Soms heeft een bleke huid gewoon te maken met een natuurlijke aanleg. In dat geval is je gelaat van nature bleker dan dat van andere mensen en is er sprake van een lichter pigment van de huid. Vaak heb je dan ook over je hele lichaam een blekere kleur. Met dit huidtype is het ook moeilijker om een mooi kleurtje te krijgen via zonnestralen. Deze huideigenschap kan je eventueel oplossen door middel van een crème of lotion voor een bruinere teint.

Oorzaken bleek gezicht

Probleem bloedcirculatie

Een wit gezicht heeft doorgaans te maken met een verminderde bloeddoorstroming. Als er een goede bloedcirculatie is, dan heb je eerder een mooi kleurtje op je gelaat. Die slechtere circulatie van het bloed kan dan weer te maken hebben met de volgende oorzaken.

Koude

's Winters is de kans groter op een bleker gezicht. Door de kou gaat bloed stollen en zal de bloedtoevoer naar het gezicht vertragen. Om die reden komen we na een wandeling in de sneeuw bijvoorbeeld steeds terug thuis met een bleek gezicht en een koud gevoel in de ledematen.

Te weinig zonlicht

Door zonlicht ontvangt onze huid vitaminen D die goed zijn om de huid gezond te houden en kleur te geven. Als je veel binnen blijft, dan kan je huid simpelweg niet genieten van dit voordeel. Wat meer tijd in de zon en de buitenlucht doorbrengen kan een oplossing bieden. Frisse lucht en lichaamsbeweging zorgen voor een gezondere teint.

Stress

Plotse stress kan er ook toe leiden dat de toevoer van bloed naar het gezicht minder wordt. Zo kan er een verbleking van het gezicht optreden bij het vernemen van ernstig nieuws of bij een belangrijke gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld het afleggen van een examen. Dit komt omdat het lichaam zodanig onder stress staat dat het je bloed zal rondpompen naar vitale organen om de crisissituatie te overleven. Die vitale organen zijn bijvoorbeeld hart, hersenen en lever; het gezicht krijgt dus even geen voorrang. Hierdoor wordt je gezicht bleek.

Bloedarmoede en ijzertekort

IJzertekort kan samengaan met een zwakker algemeen gevoel en een blekere teint. Oorzaak kan anemie of bloedarmoede zijn: dit betekent dat je niet voldoende rode bloedcellen produceert. Doorgaans is dit een gevolg van regelmatig bloedverlies omwille van een ziekte of aandoening. Laat voor alle zekerheid je ijzerwaarden meten via een bloedonderzoek door je arts.

Behandeling bleek gezicht: tips

IJzersupplementen

De belangrijkste regel is om in de eerste plaats na te gaan of er een medisch probleem schuilt achter de bleekheid van je gezicht. Is er sprake van een ijzertekort of bloedarmoede, en heb je ook andere symptomen zoals vermoeidheid en lusteloosheid? In dat geval is een advies van de arts gepast. De arts kan bijvoorbeeld ijzersupplementen voorschrijven waardoor je ijzerniveau's snel aangevuld worden.

Vitamine D-supplementen

Supplementen met vitamine D kunnen nuttig zijn om het gebrek aan zonlicht op te vangen. Door een tekort aan vitamine D zal je huid er bleker en fletser uitzien. Dankzij extra vitamine D-supplementen te nemen kan je dit probleem opvangen.

Lichaamsbeweging en zonlicht

Gaat het niet om een ziekte of aandoening, dan kan je eraan denken om wat meer buiten in het zonlicht te komen en lichaamsbeweging te doen. Sporten en bewegen in de buitenlucht is goed voor de bloedcirculatie en daardoor zal het bloed heel actief door je hele lijf, en dus ook je gezicht, gaan stromen. Een gezondere teint is dan het logisch gevolg.

Gezonde voeding

Tenslotte is het vanzelfsprekend dat je je lichaam in het algemeen goed moet verzorgen. Denk eraan om voldoende groenten en fruit te eten om de nodige vitaminen op te nemen. Zorg ook voor voldoende nachtrust zodat je huid voldoende kan herstellen als je slaapt. Eventueel kan je dit helende proces voor de huid versnellen door de inname van multivitaminen. Hierdoor kan je huid meteen positieve effecten ondervinden van de ingenomen voedingsstoffen.

Make-up

Wil je niet wachten tot voedingssupplementen effect ressorteren dan kan het aanbrengen van make-up zinvol zijn. Door de gepaste make-up te gebruiken kan je je gezicht meteen een kleurigere teint meegeven waardoor je er ook gezonder gaat uitzien. Een aanrader is bijvoorbeeld om zelfbruinende gezichtscrème te gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maquillage tips: correcties aanbrengenHebt u wel eens kleine problemen met uw make-up? Dan kunnen deze tips u zeker verderhelpen om de nodige correcties aan t…
Hardlopen met een ijzertekort. Hoe, wat, tips en adviesOok hardlopers kunnen te maken krijgen met een ijzergebrek. Een ijzertekort heeft directe invloed op de prestaties en he…
Make-uptips: kleuren kiezen voor je maquillageHoe kies je de beste kleuren voor je maquillage? Welke kleuren pas bij je ogen? Of bij je lippen? En waarmee kan je ze c…
Make-up tips: een stralende teintHet tijdperk van de klassieke “rouge” die je veel te rode wangen gaf, is voorbij. Er bestaan nu honderd-en-één soorten f…
IjzergebreksanemieIjzergebreksanemieEen ijzergebreksanemie of ferriprive anemie is een vorm van bloedarmoede. Elke bloedcel bevat ongeveer 34 procent hemogl…
Bronnen en referenties
  • http://www.lefv.nu/symptomen/bleek-gezicht/
  • http://www.e-gezondheid.be/ik-heb-het-altijd-koud/actueel/431 (geraadpleegd op 06/03/2016).

Reageer op het artikel "Wat doen tegen een wit en bleek gezicht? Oorzaken en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-01-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsproblemen behandelen
Schrijf mee!