InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf een serum en crème met hyaluronzuur maken

Zelf een serum en crème met hyaluronzuur maken

Jij kent je huid het beste, je weet precies waar je huid behoefte aan heeft. Hierdoor kun je zelf bepalen wat je op je huid smeert. Als je een eigen crème maakt weet je precies wat erin zit en kun je dit aanpassen aan je eigen behoefte. Zo kun je bijvoorbeeld in de winter meer voedende oliën toevoegen om een droge huid tegen te gaan. En in de zomer juist minder of andere soorten oliën. Als je eenmaal de ingrediënten die je graag in je crème wenst te gebruiken hebt aangeschaft, kun je zoveel crèmes maken als je wilt voor een fractie van de prijs van wat je er normaal voor zou betalen. Het is dus een stuk voordeliger en veel leuker om je eigen crèmes en serums te maken.

Crèmes uit de winkel

In de potjes crème die je in de winkel koopt worden diverse chemicaliën als opvulmiddel gebruikt, wat je huid geen goed zal doen. Sterker nog je huid wordt er vaak alleen maar slechter van. Ook worden er conserveringsmiddelen gebruikt die schadelijk zijn en soms een allergische reacties kunnen veroorzaken. Werkende stoffen als vitamine C en hyaluronzuur zijn zeer gevoelig voor licht en lucht. Zodra ze in aanraking komen met licht en lucht beginnen ze hun werkende stoffen al te verliezen. Crèmes en serums die je in de winkel koopt bevatten vaak een zeer lage percentage van deze werkende stoffen, en als ze er al in zitten zijn ze tegen de tijd dat ze jou bereiken waarschijnlijk al geoxideerd door blootstelling aan licht en verkeerde verpakkingen. Te lang in de schappen liggen helpt ook niet om je huid te laten profiteren van deze werkende stoffen.

Om een gezichtscrème en een serum te maken heb je een aantal ingrediënten nodig:

  • Jojobaolie: jojobaolie is geurloos en is eigenlijk geen olie maar een vloeibare was, vol met vitamine E. Omdat jojobaolie het dichtst bij de menselijke huidolie komt is het geschikt voor alle huidtypen, zelfs op actieve acne. Het hydrateert en verzacht.
  • Kokosolie: kokosolie smelt makkelijk als het in aanraking komt met je huid en is niet vettig. Werkt verzachtend en beschermend voor de huid, verstopt de poriën niet en is geschikt de meeste huidtypen.
  • Bijenwas: zuivere bijenwas is een natuurlijke emulgator. Een emulgator zorgt ervoor dat olie en water goed gemengd kunnen worden. Bijenwas legt tevens een beschermlaagje op de huid, zonder deze af te sluiten.
  • Aloë vera gel: aloë vera zit boordevol vitamine A, C en E deze antioxidanten gaan o.a. anti-aging tegen.
  • Sinaasappelbloesem (orange blossom) of rozenwater: orange blossom water kalmeert de huid en geeft een frisse teint. Rozenwater voedt en hydrateert de huid.
  • Tea treeolie: werkt desinfecterend. Heeft een sterke geur dus gebruik hier niet te veel van.
  • Lavendelolie: lavendelolie ruikt heerlijk en is ontsmettend. Het balanceert de talgproductie en vermindert littekens.
  • Hyaluronzuur: zorgt voor hydratatie en maakt de huid voller en jeugdiger.
  • Vitamine C: vitamine C is een antioxidant en is onmisbaar voor de aanmaak van collageen.

Hyaluronzuurserum

Allereerst maak je de hyaluron met vitamine C serum omdat dit een paar uur nodig heeft om op te lossen. Neem 1 gram hyaluronzuurpoeder en 1/2 gram vitamine C poeder stop dit met behulp van een trechtertje in het flesje en giet daar 100 ml rozenwater of orange blossomwater bij, schud dit een keer goed door en stop het in de koelkast voor 4 uur.

Recept voor hyaluronzuurserum:
  • 1/2 gr pure vitamine C poeder
  • 1 gr pure hyaluronzuurpoeder
  • 100 ml rozenwater of orange blossom water

Verder heb je nodig:

  • donker flesje van 100ml dat geen of weinig licht door laat, het liefst met pipetdop
  • klein trechtertje

Let op: Als je huid niet gewend is aan vitamine C, bouw dit dan langzaam op om irritatie te voorkomen. Later kun je de hoeveelheid beetje voor beetje vermeerderen voor een nog beter resultaat.

De hyaluronzuurcrème maken

Smelt de kokosolie en bijenwas al roerend door deze samen au bain marie op een zacht vuurtje te zetten. Als dit gesmolten is giet je de jojobaolie erbij en zet je het vuur af. Haal het kommetje met de oliën voorzichtig uit het hete water en laat dit ongeveer een half uur afkoelen tot kamertemperatuur. Het temperatuurverschil tussen de oliën en het watergedeelte mag niet te groot zijn. Na een half uur giet je de aloë vera gel, de hyaluron serum en de orange blossom (of rozenwater) in een maatbeker die groot genoeg is om ook de oliën te kunnen houden. De verhouding moet ongeveer 50% oliën en 50% watergedeelte zijn. Zet de staafmixer op volle snelheid in de maatbeker en mix tot er een crèmig geheel begint te vormen. Roer de oliën een keer door en giet het voorzichtig bij het watergedeelte in de maatbeker. Mix dan een paar minuten tot de crème een mooie zachte structuur heeft. Nu kun je de essentiële oliën eraan toe te voegen, roer dit met een houten spateltje voorzichtig door, hierdoor zal alle lucht kunnen ontsnappen. Schep de crème over in een potje, plak er een etiket op met datum en de hyaluronzuurcrème is klaar voor gebruik.

Recept voor de crème:

Oliegedeelte:
  • 3 eetlepels +/- 25 ml jojobaolie
  • 2 eetlepel +/- 30 gr kokosolie
  • 15 gr bijenwas

Watergedeelte:
  • 2 eetlepels 100% pure aloë vera gel
  • 2 eetlepels hyaluronzuurserum
  • 50 ml orange blossom of rozenwater

Essentiële oliën gedeelte:
  • 5 druppels tea treeolie
  • 30 druppels lavendelolie
  • 10 druppels vitamine E olie

Verder heb je nodig:

  • staafmixer
  • klein houten spateltje
  • 5 schone eetlepels
  • zelfklevende etiketjes
  • leeg schoon crème potje

Hoe gebruik je de serum en crème

Zowel de serum als de hyaluronzuurcrème kun je dagelijks 2 x per dag gebruiken. Reinig de huid zorgvuldig, neem wat serum op je vingertoppen, smeer de serum uit op je gezicht en hals, vergeet hierbij je oren en je decolleté niet. Smeer van van binnen naar buiten. Deze serum kun je zelfs op je ogen smeren. Laat de serum een minuutje opdrogen en smeer dan de crème uit op de zelfde wijzen.

Tips:

  1. Gebruik oliën die het dichtst bij jouw huid liggen, vitamine E olie, tea treeolie, lavendelolie, avodaco-olie en sandalwoodolie zijn zeer weldadig voor de huid. Lees altijd eerst op internet over verschillende oliën en wat deze kunnen betekenen voor je huid.
  2. Omdat deze crème geen conserveringsmiddelen bevat dien je het binnen 4 weken op te maken. Maak daarom niet te veel in eens. Vers is altijd beter.
  3. Voeg er altijd een paar druppels vitamine E aan toe, dit zal de levensduur verruimen.
  4. Bewaar je de crème en serum in de koelkast gaan ze tot 2 maanden mee.
  5. De serum en crème kun je over hele lichaam gebruiken. Ook geschikt voor droge voeten en hielen.

Handig om te weten.

Desinfecteer je gereedschap met 96% alcohol(verkrijgbaar bij bijv. Kruidvat)
De meeste producten en oliën kun je in natuurwinkels kopen, de hyaluronzuurpoeder en vitamine C poeder kun het beste online kopen. De orange blossom water en rozenwater verkopen ze in de meeste exotische supermarkten.

Veel plezier met het maken van je eigen crèmes en serums.

Lees verder

© 2014 - 2019 Natuurlijkmooi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hyaluronzuur - Cosmetica, injecties, supplementenHyaluronzuur is een natuurlijk bestanddeel van het bindweefsel dat tot dertig keer zijn volume aan water kan vasthouden…
Hyaluronzuur goed tegen rimpels, tegen artrose en droge huidHyaluronzuur goed tegen rimpels, tegen artrose en droge huidWat is hyaluronzuur? Hyaluronzuur is belangrijk om vocht in de huid vast te houden. Ook speelt Hyaluronzuur een grote ro…
Inspuitingen met hyaluronzuur - Ervaringen en resultatenInspuitingen met hyaluronzuur - Ervaringen en resultatenCrèmes met hyaluronzuur zijn erg in de laatste tijd. Ze beloven een goed gehydrateerde en volle huid die rimpels geen ka…
Simpel zelf een anti-rimpelcrème makenSimpel zelf een anti-rimpelcrème makenIn de winkel is de keuze uit alle dag-, nacht- en andere crèmes enorm. Maar weet je dat het eigenlijk heel simpel is om…
Eigen vitamine C serum makenVitamine C ofwel Ascorbinezuur is waarschijnlijk het meest wetenschappelijk onderzochte ingrediënt voor huidverzorging.…

Reageer op het artikel "Zelf een serum en crème met hyaluronzuur maken"

Reacties

Lilian van Veen, 20-01-2017 00:58 #4
Waar koop ik puur hyaluronzuurpoeder?
groet, Lilian

Pauline Vugts, 20-05-2016 07:54 #3
Beste,
Ik heb uw recept gemaakt voor hyaluronzuur serum Zonder vitamine c. Nu ik het na de voorgeschreven tijd uit de koelkast haal is de hyaluronzuur naar de bodum gezakt en ligt de rozenwater er boven op. Kunt u mij een tip geven. Ik heb de hyaluronzuur poeder uit capsules gehaald. Hierin zit ook pure hyaluronzuur.
Met vriendelijke groet
Pauline Vugts

Christine, 15-05-2015 08:24 #2
Beste, ik heb gisteren de hyaluronzuurcreme gemaakt, maar het mengen van het oliegedeelte met het watergedeelte lukte niet goed. Ik kreeg wel een mooie crème, maar er bleef een deel vloeistof bovenopstaan… ik vermoed dat het serum dus niet in de crème zit, nu? Hoe kan ik dit volgende keer beter doen? Mvg, Christine.

Heurkens, 29-10-2014 18:00 #1
Waar kan ik het beste hylaionzuur poeder kopen? Reactie infoteur, 19-11-2014
Online zijn er diverse aanbieders. Huid en kruid bijvoorbeeld

Infoteur: Natuurlijkmooi
Laatste update: 22-07-2014
Subrubriek: Beauty
Reacties: 4
Schrijf mee!