InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is het nut van een dagcrème?

Wat is het nut van een dagcrème?

Wat is het nut van een dagcrème? Allerlei reclames schreeuwen ons toe dat we een dagcrème moeten gebruiken wanneer we onze mooie huid willen behouden. Niet verwonderlijk, de dag creme kan ons namelijk helpen ons gezicht gezond en vrij van rimpels te houden. Er zijn diverse dagcrémes, waaronder een dagcreme vette huid, en een dagcreme voor de acne huid. Wat de beste dagcreme is voor jouw huid kan je in dit artikel lezen. Een dagcrème, waarom zou je die nu nodig hebben? Miljoenen jaren geleden hadden mensen toch ook een goede huid, zonder allerlei smeersels? Schijn bedriegd! Onder andere de oude Egyptenaren maakten allerlei kruiden- en plantenmengsels welke zij op hun huid aanbrachten vanwege de zogenaamde helende werking en huid verzorging hiervan. Ook nu smeren honderduizenden mensen per dag een crème op hun huid. Een dagcrème is een echt beauty product.

Hoe werkt een dagcrème?

Onze huid wordt dagelijks blootgesteld aan allerlei factoren die onze huid schade toe kunnen brengen. Denk hierbij onder andere aan de zon, hitte, wind, kou en milieuvervuiling. Al deze factoren werken in op onze huid en laten zo hun sporen achter. Een goede dagcrème beschermt onze huid tegen deze dagelijkse bedreigende factoren. Het kan bovendien helpen bij huidverjonging.

Hydratatie

Een dagcrème bevordert de groei van nieuwe huidcellen. Daarnaast helpt het om het vochtgehalte van de huid op peil te houden. Veel rimpels worden namelijk veroorzaakt door een gebrek aan vocht in de huid. De dagcrème voegt vocht toe waardoor de balans in de huid weer wordt herstelt.

Bescherming tegen UV-stralen

UV-stralen zijn veroorzakers van het verouderen van de huid. De straling zorgt samen met milieuverontreiniging voor radicalen. De enzymen die hieruit voort komen zijn schadelijk voor onze huidcellen. Je kunt je huid beschermen door een crème met een UVfilter te gebruiken. Wanneer een crème een UVfilter heeft staat dit op de verpakking aangegeven.

Welke soorten zijn er?

Zoveel huidtypen, zoveel crèmes. Wat voor de ene huid een prima crème is, is voor de andere huid helemaal niet nuttig en veroorzaakt soms slechts enkel een glimmend gezicht. Welke crème moet je voor welk huidtype gebruiken?

Normale huid

De normale huid heeft een zachte, zijdeachtige structuur en is niet bijzonder vet of droog. Ook dit huidtype heeft een geschikte dagcrème nodig. Mensen met een normale huid krijgen over het algemeen sneller dan anderen symptomen van veroudering en rimpelvorming als zij hun huid verwaarlozen. Een crème speciaal afgestemd op de normale huid biedt het beste resultaat.

Vette huid

De vette huid of onzuivere huid heeft overactieve talgproducerende klieren. Deze talg wordt afgescheiden en geeft de huid een vettige glans. De poriën zijn vergroot en goed zichtbaar. Er is een grote kans op puistjes, mee-eters en acne aanwezig. De talgklieren van de vette huid moeten gekalmeerd worden door een speciale dagcrème die de huid daarnaast matteert.

Droge huid

De droge huid komt zowel vet als vocht tekort. De huid heeft een fijne structuur en lijkt wat doorzichtig en vlekkerig. De huid beschadigt gemakkelijk. Overmatig wassen met zeep en de zon zijn factoren die de huid nog droger kunnen maken, naast de andere schadelijke factoren. Een dagcrème voor de droge huid voorziet de huid van extra vetzuren welke de huid weer zacht en soepel maken.

Dagcrème met bruining

Tegenwoordig zijn er steeds meer dagcrèmes met een bruinend element op de markt. Deze producten verzorgen de huid én geven haar een mooi bruin kleurtje. Dit kleurtje wordt veroorzaakt door het vleugje DHA (dihydroxyaceton) dat toegevoegd is aan de crème. Echte zelfbruinende crèmes hebben dit stofje ook, maar dan in een veel grotere hoeveelheid.

Hebben we wel echt een dagcrème nodig?

Iedere huid vertoont op een gegeven moment tekenen van veroudering, daar is niet aan te ontkomen. Dit is namelijk biologisch bepaald en de huidcellen raken hun activiteit kwijt en ondergaan slijtage. Daarnaast wordt de huid droger omdat het functioneren van talk- en zweetklieren verandert. Huidcellen sterven na verloop van tijd en worden vervangen door kopieën van de oude cellen. Desondanks neemt de aanmaak van nieuwe huidcellen terug als we ouder worden. Noodzaak is dan ook om de huidcellen te stimuleren waardoor ze actiever blijven. De doorbloeding van de huid zorgt voor aanvoer van energiegevende en voedingsstoffen en voor afvoer van afvalstoffen. Sommige producten stimuleren naast de activiteit van huidcellen ook de aanmaak van collageen in de huid. Deze stof zorgt ervoor dat rimpels minder diep, en daarmee minder zichtbaar, zijn. Het is een soort rimpelbehandeling.

Goedkoop of duur product?

Er zijn diverse producten op de markt, de één met nog spectaculairdere prijzen dan de ander. Wat echter veel belangrijker is dan jagen op de koopjes is het kopen van een dagcrème die bij je huid past. Wat voor de één geweldig kan werken kan voor de ander zijn huid helemaal niets doen. Dit is onafhankelijk van de prijs, maar afhankelijk van de structuur en ingrediënten van de dagcrème.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Crème, het tovermiddel voor een mooie huidEen mooie huid willen we allemaal. Al van jongs af aan leren wij van ouders, kennisse, vrienden en vriendinnen en reclam…
Beauty: zin en onzin creme voor decolleteBeauty: zin en onzin creme voor decolleteJe hebt tegenwoordig overal crème voor, dus zo gek is het niet dat het decolleté ook een ‘eigen’ crème krijgt. Hoe zinvo…
Het verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB creamHet verschil tussen foundation, getinte dagcrème en BB creamEr komen steeds meer producten op de markt die beloven je gezicht egaler te maken en oneffenheden te camoufleren. Je zie…
Tips voor het vinden van een goede, betaalbare gezichtscrèmeTips voor het vinden van een goede, betaalbare gezichtscrèmeHoe prik je door de valse beloftes van de cosmeticafabrikanten heen? Keer op keer wordt bewezen dat de duurdere (vochtin…

Reageer op het artikel "Wat is het nut van een dagcrème?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 10-01-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsverzorging
Schrijf mee!