InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is het nut van een nachtcrème?

Wat is het nut van een nachtcrème?

Wat is het nut van een nachtcrème? Allerlei reclames schreeuwen ons toe dat we een nachtcrème moeten gebruiken wanneer we onze mooie huid willen behouden. Is dit echter wel nodig? En hoe werkt zo'n nachtcrème nu precies? Alles over huid verzorging met een nachtcrème. Een nachtcrème, waarom zou je die nu nodig hebben? Miljoenen jaren geleden hadden mensen toch ook een goede huid, zonder allerlei smeersels? Schijn bedriegt! Onder andere de oude Egyptenaren maakten allerlei kruiden- en plantenmengsels welke zij op hun huid aanbrachten vanwege de zogenaamde helende werking hiervan. Ook nu smeren honderduizenden mensen per dag een crème op hun huid. Huidverzorging is een belangrijk aspect van huidverzorging en huidverjonging.

Hoe werkt een nachtcrème?

Er zijn drie soorten nachtcrèmes te onderscheiden. Regenerende crèmes versnellen de celproductie, herstellende crèmes pakken de effecten van schadelijke factoren aan zoals UVstraling en antirimpelcrèmes maken de huid glad. Het belangrijkste doel van een nachtcrème is de hydratie van de huid. De nachtcrème beschermt de veerkracht van het huidweefsel door het ondersteunen van de productie van elastine en collageen. Onze huidcellen vernieuwen s'nachts en juist op dat moment kunnen nachtcrèmes de vernieuwing ondersteunen. Een nachtcrème heeft hiermee tevens een anti rimpel effect.

Een nachtcrème moet je pas aanbrengen nadat je je huid grondig gereinigd hebt en ontdaan van make-up is. Breng vervolgens de nachtcrème met cirkelvormige bewegingen op je huid aan, licht drukkend. Vergeet de hals niet!

Welke soorten nachtcrème zijn er?

Zoveel huidtypen, zoveel crèmes. Wat voor de ene huid een prima crème is, is voor de andere huid helemaal niet nuttig en veroorzaakt soms slechts enkel een glimmend gezicht. Welke crème moet je voor welk huidtype gebruiken? Belangrijk is dat men een nachtcrème gebruikt, om de huid te helpen herstellen van de schadellijke factoren waar men overdag aan blootgesteld is.

Normale huid

De normale huid heeft een zachte, zijdeachtige structuur en is niet bijzonder vet of droog. Ook dit huidtype heeft een geschikte nachtrème nodig. Mensen met een normale huid krijgen over het algemeen sneller dan anderen symptomen van veroudering en rimpelvorming als zij hun huid verwaarlozen. Een crème speciaal afgestemd op de normale huid biedt het beste resultaat.

Vette huid

De vette huid heeft overactieve talgproducerende klieren. Deze talg wordt afgescheiden en geeft de huid een vettige glans. De poriën zijn vergroot en goed zichtbaar. Er is een grote kans op puistjes, mee-eters en acné aanwezig. De talgklieren van de vette huid moeten gekalmeerd worden door een speciale nachtcrème die de huid daarnaast matteert.

Droge huid

De droge huid komt zowel vet als vocht tekort. De huid heeft een fijne structuur en lijkt wat doorzichtig en vlekkerig. De huid beschadigt gemakkelijk. Overmatig wassen met zeep en de zon zijn factoren die de huid nog droger kunnen maken, naast de andere schadelijke factoren. Een nachtcrème voor de droge huid voorziet de huid van extra vetzuren welke de huid weer zacht en soepel maken.

Hebben we wel echt een nachtcrème nodig?

Het is maar de vraag of rimpels inderdaad voorkomen zullen worden of verminderd zullen worden door het gebruik van een nachtcrème, of het een rimpelbehandeling is. Maar sowieso heeft de huid baat bij het reinigen van de huid en het vervolgens inmasseren van een crème omdat dit de huid soepeler en gevoeder maakt. Daarnaast is het verzorgen van de huid een ontspannende activiteit, het remt stress, en stress is een belangrijke schadelijke factor voor het ontstaan van rimpels.

Goedkoop of duur product?

In principe hebben goedkope en duurdere nachtcrèmes dezelfde bestanddelen en verschillen ze dus niet heel erg in werking. De duurdere nachtcrèmes hebben vaak echter wel een sterkere concentratie van een behulpzame stof en kan daarom beter werken. Het is sowieso aan te raden om regelmatig van nachtcrème te wisselen, vooral bij anti-rimpelnachtcrèmes, omdat de huid gewend kan raken aan een bepaalde crème waardoor de actieve werking hiervan vermindert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is het nut van een nachtcrème?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 02-06-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtsverzorging
Schrijf mee!