InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Neuscorrectie, voor- en nadelen

Neuscorrectie, voor- en nadelen

Neuscorrectie, voor- en nadelen Neuscorrecties worden zeker niet alleen uitgevoerd om cosmetische redenen, hoewel dit wel frequent voorkomt. Het kan echter ook zo zijn dat er sprake is van (een al dan niet chronische) verstopte neus of bijvoorbeeld hoofdpijnklachten die in verband worden gebracht met de neus. Als u dergelijke klachten hebt kan een operatie van de neus noodzakelijk zijn. Neuscorrecties om cosmetische reden worden niet vergoed door de zorgverzekeraar, neuscorrecties om medische reden in principe wel.

Neuscorrectie, voor wie is het geschikt?

Neuscorrecties zijn geschikt voor personen bij wie de neus volledig is uitgegroeid. Dit wil zeggen dat u volgroeid moet zijn voordat u zich kunt laten opereren aan uw neus. Mensen die lichamelijke klachten hebben door de bouw van hun neus, komen in aanmerking voor een neuscorrectie om medische redenen. Mensen die een neuscorrectie wensen om cosmetische redenen, omdat ze de neus bijvoorbeeld te groot vinden of lelijk, komen ook in aanmerking voor een neuscorrectie, maar niet voor vergoeding bij de verzekeraar. Een enkele keer komt het voor dat een persoon een neuscorrectie wenst omdat iemand uit de omgeving (bijvoorbeeld de partner) de neus niet mooi vindt. In een dergelijk geval is een neuscorrectie niet direct aan te raden. Bij een belangrijke ingreep waarbij het uiterlijk veranderd wordt, is het noodzakelijk dat de patiënt zelf overtuigd is dat de ingreep noodzakelijk is, om spijt en teleurstelling achteraf te voorkomen is het niet wijs een dergelijke ingreep te laten uitvoeren omdat een ander dat van u verlangt.

Neuscorrectie, hoe gaat dat in zijn werk?

De Kno-arts en/of of plastisch chirurg die de operatie zal gaan uitvoeren zal vooraf uw wensen met u bespreken en samen met u bekijken in hoeverre uw wensen te realiseren zijn. Afhankelijk van de bouw van de neus en de reden voor de ingreep, wordt de patiënt onder plaatselijke verdoving of complete narcose geopereerd. Indien er sprake is van complete narcose zult u een dag in de kliniek moeten blijven, mogelijk aangevuld met een overnachting. Het hangt af van de omvang van de behandeling hoelang de operatie duren gaat. De chirurg zal u hierover van tevoren kunnen informeren. Voor de operatie moet u helemaal nuchter zijn. Er wordt een sneetje aan de binnenkant van de neus gemaakt, zodat de chirurg het skelet van de neus kan aanpassen. Het komt voor dat het noodzakelijk is om in het zachte huiddeel tussen de neusgaten te snijden, in dat geval zal de incisie na de ingreep (meestal) onzichtbaar genezen. De chirurg past de vorm van de neus aan en zal tampons in de neusgaten aanbrengen. Deze worden na enkele dagen weer verwijderd.

Na de operatie

Na de operatie is de neus verbonden met verbandmiddelen. De neus voelt verstopt door de tampons en gipsverband houdt de neus in zijn nieuwe vorm. Het is beter om het hoofd wat hoger te leggen dan gewoonlijk, met een extra hoofdkussen, om een vervelend drukgevoel te voorkomen en ook geneest de neus dan sneller. Meestal is de pijn wel uit te houden en indien nodig kan er pijnstilling worden voorgeschreven. Het gipsverband wordt (pas) na een dag of zeven verwijderd. Dan kunt u in principe ook weer aan het werk gaan, als u zich daartoe in staat voelt. Bukken, persen, en zware lichamelijke arbeid dient echter nog enige tijd vermeden te worden. Uw gezicht zal de eerste dagen opgezwollen zijn en blauw; deze verschijnselen beginnen na een week wel minder te worden.

Wat zijn de risico’s van een neuscorrectie?

Aan elke operatieve ingreep kleven risico’s. Er kunnen nabloedingen optreden, infecties, wondgenezing die niet voorspoedig verloopt of er kan sprake zijn van asymmetrie. De chirurg kan ook te veel of te weinig aan de neus veranderd hebben. Het eindresultaat kan tegenvallen en dat kan onherstelbaar zijn. Er kan littekenvorming optreden waardoor de vorm van de neus kan (gaan) tegenvallen of een extra ingreep kan na een tijdje nodig zijn om littekens bij te werken. Het is echter zo dat de meeste mensen die een neuscorrectie laten uitvoeren, blij zijn met het resultaat omdat de reden waarom ze tot een neuscorrectie besloten, meestal een nadelige invloed op de kwaliteit van hun levensgeluk had. In de meeste gevallen is de patiënt dus erg gelukkig met het resultaat.

Vergoeding door verzekeraars

Verzekeraars kunnen/zullen bereid zijn neuscorrecties te vergoeden indien er sprake is van lichamelijk ongemak wat het dagelijks leven voor de patiënt behoorlijk belemmert, bijvoorbeeld door een scheefstand van het tussen schotje van de neus. Dit is echter lang niet altijd het geval. Laat u vooraf bij uw verzekeraar informeren of u in aanmerking komt voor vergoeding.

Kosten neuscorrectie

  • Een totale neuscorrectie kost ongeveer 4500 euro.
  • Een correctie van de neustip kost ongeveer 3000 euro.
  • Een correctie van het neustussenschot kost ongeveer 2500 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Medinova.com
  • http://www.cwz.nl/folders/kno/documents/G456-V-Neuscorrectie-PDF_001.pdf

Reageer op het artikel "Neuscorrectie, voor- en nadelen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Schrijf mee!