InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Puistjes - Wat zijn puisten en wat veroorzaakt ze

Puistjes - Wat zijn puisten en wat veroorzaakt ze

Puistjes - Wat zijn puisten en wat veroorzaakt ze Puistjes worden veroorzaakt wanneer de talgklieren gelegen aan de voet van de haarzakjes overactief worden, de meest kwetsbare delen van het lichaam zijn het gezicht, rug, borst en schouders. Puistjes zijn voelbare tekenen van acne, vooral wanneer een break-out optreedt.

Artikel indeling

Een puistje, ook bekend als een puist is een bobbeltje of een blaasje op de huid. Het zijn olieklieren (talgklieren) die besmet zijn met bacteriën, ontstoken raken, en dan vullen met pus.

Wat zijn de talgklieren?

Verschillende medische aandoeningen zijn gekoppeld aan een afwijking in de talgklier functie, waaronder:
  • Acne (puistjes).
  • Cysten - gesloten zakken of cysten onder de oppervlakte van de huid.
  • Hyperplasie - de talgklieren worden groter en produceren geel, glanzende bulten op het gezicht.
  • Talg-adenoom - een langzaam groeiende tumor (geen kanker) doorgaans in de vorm van een roze, vleeskleurig of geel knobbeltje.

Als er zich een uitbraak voordoet, raden artsen aan dat deze onmiddellijk behandelt worden om het risico op het ontwikkelen van ernstige acne te voorkomen. Er is ook een gevaar dat onbehandelde ernstige acne kan leiden tot zichtbare littekens op de huid.

Er zijn verschillende redenen voor de oorzaak van puistjes

  • Genetisch: Ouders die gevoelig zijn voor puistjes waarschijnlijk kinderen die zijn ook gevoelig voor puistjes.
  • Te vet eten: Sommige bronnen vermelden toch dat het eten van te vet voedsel zoals junkfood toch een effect kan hebben bij het uitbreken van puistjes. Het zou meer insuline produceren en daardoor ook de productie van talg beïnvloeden.
  • Slaapgebrek en oververmoeidheid: Hoewel de reden hiervoor niet zo duidelijk is, is het wel bewezen dat wanneer je een zware psychische tegenslag hebt gekregen het uitbreken van puistjes meer voorkomt dan in een stressvrije toestand.
  • Hygiëne: Houd je gezicht en gevoelige gebieden zeer schoon. Een slechte reiniging en het ophouden van make-up gedurende de slaap kan een verstopping van de poriën veroorzaken. Reinig het gelaat zeker ís morgens en sí avonds.

Tekenen en symptomen van puistjes - Soorten puistjes

  • Mee-eters - Deze zijn duidelijk zichtbaar voor het blote oog, zijn zwart op het oppervlak van de huid. Sommige mensen denken ten onrechte dat ze worden veroorzaakt door vuil, vanwege hun kleur, en schrobben krachtig hun gezichten - dit helpt niet en kan de huid irriteren en andere problemen veroorzaken.
  • Whiteheads -. Deze zijn zeer klein en blijven onder de huid, zien er uit als kleine, vleeskleurige bolletjes.
  • Puisten - dit zijn puistjes vol met pus. Zij zijn duidelijk zichtbaar aan het oppervlak van de huid. De basis is rood en het pus bovenaan.
  • Papels - dit zijn kleine, vaste, ronde hobbels die opstaan uit de huid. De hobbels hebben vaak een roze kleur.
  • Cysten - deze zijn duidelijk zichtbaar aan het oppervlak van de huid. Ze zijn gevuld met pus en zijn meestal pijnlijk. Cysten leiden vaak tot littekens.
  • Knobbeltjes - dat zijn morfologisch gelijkaardig (soortgelijke structuur) aan papels, maar groter. Ze kunnen pijnlijk zijn en bevinden zich diep in de huid.

Hoe vaak komen puistjes (acne) voor?

Acne is de meest voorkomende huidziekte bij adolescenten. Volgens de British Medical Journal :
  • ¾ van de tieners krijgt last van uitslag tijdens hun jeugd.
  • Een studie toonde aan dat ongeveer de helft van de pubers last heeft van acne. De ene al meer dan de ander
  • In Oceanië heeft ongeveer 85% van de jongeren last van acne.
  • In het zuiden van Europa liggen deze cijfers rond de 82%
  • 30% van de tieners met acne vereiste medische behandeling als gevolg van de ernst ervan.
  • Ongeveer 1 op de 30 jongeren gaat ten rade bij de dokter ten gevolge van zware acne.
  • Tussen de 16 en 18 jaar bereikt de vorming van acne een hoogtepunt bij zowel de mannen als de vrouwen..
  • Acne komt meer en meer voor bij de mensen, ook na de pubertijd, waarom dit is, is nog niet geweten.

Wat wetenschappers zeggen?

Er zijn kleine gaatjes aanwezig in onze huid die poriën genoemd worden. De talgklieren in ons lichaam zijn verbonden met deze poriën. Indien de talgklieren geblokkeerd raken, door vuil of door andere factoren, kan de olie (talg) geen uitweg vinden en daardoor kunnen er puistjes ontstaan.

Een andere belangrijke factor die bijdraagt tot de vorming is de toename in de productie van hormonen. De hormonen produceren een product met de naam DHT. Dit DHT stimuleert de olieklieren en de aanmaak van teveel olie kan de poriën verstoppen. Er zijn een heleboel crèmes op de markt beschikbaar om puistjes te behandelen, maar als het uit de hand dreigt te lopen is raadpleging van een dermatoloog sterk aanbevolen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Puistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzePuistjes: het behandelen van acne op natuurlijke wijzeHet overkomt veel mensen dat ze 's morgens in de spiegel staan en opeens een aantal enorme roze pukkels op hun gezicht z…
Wat te doen tegen puistjes?In de pubertijd krijgen veel mensen last van puistjes. Tips om ze tegen te gaan worden meestal van generatie op generati…
Puistjes bestrijden met tandpastaHeb je er wel eens over gehoord? Doe tandpasta op puisten en ze verdwijnen. Er wordt gezegd dat tandpasta je puist uitdr…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Bronnen en referenties
  • Medilexicon's medical dictionary:
  • De British Medical Journal (Clinical Evidence, Auteurs: Sarah Purdy, David DeBerker):

Reageer op het artikel "Puistjes - Wat zijn puisten en wat veroorzaakt ze"

Reactie

Manon, 06-02-2014 10:02 #1
Ik heb ook altijd heel erg veel last van puistjes, vooral rond de periode van m'n ongesteldheid. Ik ben nog niet langs de huisarts geweest, zijn er mensen die tips hebben wat betreft middeltjes tegen puistjes?

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!