InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Scheren, epileren én IPL voor thuis: Me My Elos

Scheren, epileren én IPL voor thuis: Me My Elos

Scheren, epileren én IPL voor thuis: Me My Elos Ooit was het duidelijk. Voor permanente ontharing ging je naar schoonheidssalon of huidtherapeut, voor tijdelijke ontharing greep je thuis naar ladyshave of epilator. De Me My Elos moet ons het beste van twee werelden brengen. Je kunt tegelijkertijd epileren of scheren én permanent ontharen via IPL-techniek. Thuis, wel te verstaan. Hoe en wat? En zijn er ook nog kritische geluiden te melden voor deze nieuwe 'thuis-generatie' apparaten voor lichtpuls-ontharing? Lees verder. Ooit was de scheidslijn duidelijk: of je ging naar de schoonheidsspecialiste of huidtherapeut voor ontharing met laser of IPL, of je ging thuis aan de slag met tijdelijke methodes zoals scheren, harsen en werken met ontharingscrème. Niet langer. Met name technieken afgeleid van IPL - een afkorting die staat voor 'intense pulse light' ofwel intense lichtpulsen - hebben de overstap naar thuis gemaakt.

Minder haargroei

Het ontharen met lichtpulsjes heeft een groot voordeel: in tegenstelling tot hars, het scheerapparaat of de ontharingscrème, kan haargroei blijvend verminderd worden. Een van de makers van lichtpulssystemen voor thuis is het Amerikaanse bedrijf HoMedics®. HoMedics nieuwe ontharingssysteem 'Me My Elos' is bedoeld om lichaamshaar niet alleen direct te verwijderen, maar ook op lange duur. Het gaat hier om het gebruik van lichtpulsen met radiogolven ofwel Elos, te combineren met epileren of scheren. Dat wil zeggen dat je met één apparaat zowel een epilator als een scheerapparaat en lichtontharingssysteem in handen hebt. Uiteraard is dit nieuwe systeem ontwikkeld om eenvoudig thuis zelf te kunnen worden gebruikt. Met deze allround combinatie, is Me My Elos tot nu toe de enige. Niet voor niets is de techniek klinisch getest én gepatenteerd.

De werking van lichtflitsen, de werking van Me My Elos

De naam Elos kennen we al van de nieuwe generatie IPL-systemen, in populaire taal 'flitslampen', zoals die wordt gebruikt door salonprofessionals om permanente ontharing te bereiken. In dit geval ben je met de Me My Elos zoals gebruikelijk thuis bezig met scheren of epileren om haar meteen te verwijderen. Maar, nu komt het, tegelijkertijd zet het apparaat lichtflitsen ofwel IPL in. Deze lichtflitsen worden in het haarzakje dat de basis van elk haartje op je lichaam vormt, omgezet in warmte. De warmte vernietigt de functionaliteit van het haarzakje, waardoor geen nieuwe haren meer teruggroeien. Radiogolven, ofwel in technisceh termen RF (= radio frequence) verdiepen de werking van de warmte in de huid. In vergelijking met laser, is IPL zachter. Bijwerkingen komen minder voor en de veiligheid van de methode is dus groter. Daartegenover staat dat IPL-achtige technieken soms te weinig kunnen uithalen bij dik en stug haar.

Hoe werk je zelf met IPL?

Het Me My Elos apparaat zit in een houder met een eenvoudig bedieningspaneel. Daarbij hoort ook een applicator met Elos cartridge, en twee opzetstukken voor scheren en epileren. De behandeling waarbij je IPL-ontharing combineert met je gebruikelijke ontharingstechniek gaat even snel als scheren of epileren. Dat betekent dat je met ongeveer een halfuur het hele lichaam kunt hebben onthaard. Het is simpelweg een kwestie van de applicator langzaam langs de huid bewegen, zodat het korte-termijn ontharen tegelijkertijd plaatsvindt met de Elos-behandeling die het haarzakje deactiveert. Volgens cijfers van de makers van Me My Elos kun je door het apparaat iedere 2 weken te gebruiken maximaal 89% minder haargroei realiseren, mogelijk zo snel als na drie behandelingen.

Ook de donkere huid

Vanouds werden vraagtekens gezet bij het gebruik van IPL-apparaten op een donkere huid. Dankzij de Elos-generatie is dat voorbij. Voorop staat wel, dat de resultaten en de hoeveelheid van benodigde behandelingen altijd variabel zijn met je huidtype en je haartype. Maar de Me My Elos kan wel op ieder huidtype worden gebruikt: of dat nu heel licht is of heel donker. Je kunt ook gevoelige delen van je huid, zoals oksel en liesstreek behandelen. Het is zelfs mogelijk om de Me My Elos in het gezicht te gebruiken.

Het kritische geluid bij IPL voor thuis

Bij de introductie van nieuwe producten en mogelijkheden, hoort het 'kritische geluid' rondom deze nieuwe generatie ontharingsproducten voor thuis Juist om de veiligheid van flitslamp-achtige producten voor thuis te waarborgen, wordt altijd een uiterst veilige marge aan dosering licht aangehouden. Dat maakt de werking minimaal ingrijpend, maar kan ook zorgen dat je meer behandelingen nodig hebt dan je nodig zou hebben bij de schoonheidsspecialiste of huidtherapeut. Ook is het goed om vooraf te beseffen, dat je er met de aanschafprijs van licht-ontharingsapparaten doorgaans niet bent. De cartridges die je nodig hebt, gaan enkele keren mee en daarna is een nieuwe cartridge nodig. Het lijkt wel een beetje op het kopen van een printer: kijk vooraf altijd hoe lang de cartridges meegaan, én hoe duur de navullingen zijn.

HoMedics

HoMedics® is wereldleider op het gebied van wellnessproducten voor het grote publiek. Het productaanbod telt zes categorieën: massagetoestellen, weegschalen, kuuroord, gezondheid en diagnose, slaapcomfort en sensoriële accessoires. De onderneming HoMedics® werd opgericht in 1987 en vestigde haar hoofdkantoor in Commerce Township, in Michigan (VS). De producten van HoMedics® worden in 50.000 verkooppunten verkocht verspreid over 60 landen. De doelgroep van HoMedics® telt niet minder dan 1,6 miljard consumenten ter wereld. Het Europese hoofdkantoor ligt in Tonbridge in het Verenigd Koninkrijk. De producten van HoMedics® worden exclusief gedistribueerd in de Benelux door de onderneming Distec International. Meer over de Me My Elos op www.memyelos.com - de website in het Nederlands voor dit nieuwe product volgt snel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ehecatl1138, Openclipart
  • Persbericht HoMedics / Me My Elos
  • Beeldmateriaal Me My Elos

Reageer op het artikel "Scheren, epileren én IPL voor thuis: Me My Elos"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 17-10-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!