InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe jouw streefgewicht vasthouden

Hoe jouw streefgewicht vasthouden

Hoe jouw streefgewicht vasthouden Eens je jouw streefgewicht behaald hebt, wil je het natuurlijk vasthouden. Het zou zonde zijn om al dat werk teniet te doen. Daarom is het belangrijk om nog voor je jouw streefgewicht hebt bereikt alvast te kijken naar wat je kan doen om het streefgewicht vast te houden.

Sla geen maaltijden over

Jouw metabolisme kan dit interpreteren als hongersnood en daardoor, als reserve voor mogelijke voedselschaarste, extra vet opslaan. Zorg er dus voor dat je dezelfde planning van maaltijden blijft volgen als tijdens jouw dieet. Zelfs indien jouw metabolisme niet direct panikeert, is de kans groot dat je je bij de eerstvolgende maaltijd overeet omwille van het extra grote honger gevoel.

At je vijf tot zes kleine maaltijden per dag om het streefgewicht te bereiken, blijf dit dan doen. Door over te schakelen op drie grotere maaltijden per dag loop je het risico dat jouw gevoel voor portiecontrole in de war geraakt, waardoor je in totaal meer zal eten.

Blijf gevarieerd eten

Zolang je gevarieerd blijft eten, krijgt jouw lichaam alle nodige voedingsstoffen en vitamines binnen die het nodig heeft om goed te functioneren. Het is gemakkelijker om op jouw streefgewicht te blijven en je zult je gezond en energiek blijven voelen. Zorg voor voldoende variatie in graanproducten, fruit, groenten en mager vlees.

Blijf bewegen

Nu je die kilo’s kwijt bent geraakt is het niet het moment om lui te worden. Je hebt kunnen ontdekken wat voor beweging de beste resultaten oplevert voor jou. Heb je tijdens jouw dieet samengewerkt met een fitnessbegeleider, dan weet je waarschijnlijk ook hoe je de routine af en toe kan omgooien om te voorkomen dat het te saai wordt. Die verandering van routine helpt ook om het lichaam alert te houden. Zorg ervoor dat je cardiotraining en krachttraining blijft combineren. Dit is de beste manier om fit en gezond te blijven.

Verhoog calorie-inname

Veel mensen die succesvol zijn afgeslankt, vragen zich af of ze hun calorie-inname mogen verhogen eens ze hun streefgewicht hebben bereikt. Dit mag, maar doe het geleidelijk aan. Begin met maximum 250 calorieën per dag en weeg jezelf na een week.
De kans is groot dat je toch nog wat bent afgevallen gedurende die week. In dat geval voeg je nog eens 250 calorieën toe en kijk je een week later weer naar het resultaat. Blijf dit doen tot je op gewicht blijft.

Merk je na de eerste week dat je door 250 calorieën toe te voegen opnieuw bent bijgekomen, ga dan terug naar je oorspronkelijke calorie-inname van tijdens het dieet en voeg slechts 100 calorieën toe.

Blijf water drinken

Ook na het dieet blijft voldoende water drinken belangrijk. Drink ongeveer acht glazen water per dag om een goede werking van het lichaam te garanderen. Water helpt bij de vertering van voedsel, verhoogt het energiepeil en is een natuurlijke manier om te ontgiften.

Vermijd junk food

Je hebt goede en gezonde eetgewoontes ontwikkeld tijdens het dieet, waarom zou je die doorbreken door opnieuw ongezonde kost te eten? Je hebt waarschijnlijk een heel palet aan lekkere en gezonde smaken ontdekt die jouw ogenschijnlijk onbedwingbare trek toch kan bedwingen. Laat je dus niet verleiden door oude, en vooral slecht gewoontes.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nadiav, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…
Waarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt AfslankenWaarom Lichaamsbeweging essentieel is als je wilt AfslankenLichaamsbeweging is enorm belangrijk als je wilt afslanken. Door regelmatig oefeningen te doen zul je afslanken en zul j…

Reageer op het artikel "Hoe jouw streefgewicht vasthouden"

Infoteur: Nadiav
Gepubliceerd: 10-01-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!