InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet en uit eten

Dieet en uit eten

Je kent het wel, je hebt je heel de week braaf aan je dieet gehouden. Je hebt alleen mager vlees en gegrilde groente gegeten, om maar niet te veel aan te komen. Dan is het ineens vrijdag, je bent uitgenodigd voor een etentje en je dieet wordt even helemaal opzij gezet. Zelfs al weet je de verleiding van die heerlijke hapjes te weerstaan, kan het moeilijk zijn om te bepalen wat je wel of beter niet kunt bestellen.

Waar moet je op letten bij het bestellen?

Het is makkelijker om gezond te eten als jezelf kookt, maar wanneer je keuzes moet maken van een menukaart in een restaurant, wordt het iets lastiger. Met deze simpele tips en trucks zal het een stuk makkelijker gaan.

Wanneer je een menu kaart aan het bestuderen bent dien je op een aantal factoren te letten:
  • Wat zit er in het gerecht?
  • Hoe is het klaar gemaakt?
  • Wat voor saus zit erbij?
  • Wat voor alcoholische drankjes nuttig je?

Voor en hoofdgerecht

Zorg dat je de verschillende culinaire termen kent, waarmee een gerecht wordt bereidt of omschreven, dit zal je een hele hoop calorieën besparen. Gerechten die gebakken, geglazuurd of hapjes met veel beslag zitten bomvol boter, olie en suikers. Sla deze over en ga liever voor gestoomd, gekookt, gekruid of gepocheerde gerechten. Deze bevatten niet alleen minder calorieën, maar ook minder zout, wat een opgeblazen gevoel veroorzaakt. Onthoud dat lichter gekleurd vlees of vis zoals kalkoen, talapia en kip minder calorieën bevat dan donker gekleurde eiwitten zoals biefstuk, zalm, lamsvlees en tonijn.

Vraag naar de sausjes

Veel mensen vergeten de verborgen calorieën in die heerlijke, maar gevaarlijk veel calorieën bevattende sausjes, wat er nog eens boven op komt. Vraag aan de ober naar de sausjes en bestel ze eventueel apart, op deze manier heb je zelf controle hoeveel je ervan neemt.

Toetjes

Het kan heel verleidelijk zijn om een chocolade toetje te bestellen, maar je kan je behoefte aan zoetigheid heel gemakkelijk bevredigen met een kommetje vers fruit. Als je dan nog steeds behoefte hebt aan zoetigheid, bestel je een kloddertje slagroom ernaast of een sorbetijsje.

Tips om de calorieën in de hand te houden

  1. Neem een gezonde snack voor je naar het restaurant vertrekt, zeker als je honger hebt.
  2. Deel een voorgerecht met je partner
  3. Neem geen broodmandje vooraf
  4. Vervang frietjes of gebakken aardappeltjes door groentes

Calorieën in alcoholische drankjes

Als je uit eten gaat hoort daar vaak een glaasje wijn of ander alcoholisch drankje bij. Veel mensen denken niet aan de calorieën die in een drankje verborgen kunnen zitten. Er zijn drankjes die wel 550 calorieën bevatten zoals een Pina colada. Een flesje bier bevat 135 calorieën, een glas rode wijn kan tot wel 165 calorieën bevatten en glas zoete witte wijn 170 calorieën. Wil je toch genieten van een alcoholisch drankje ga dan voor de light versies.

Voer deze veranderingen door als je uit eten gaat en je zult merken dat de pondjes eraf vliegen. Na enige tijd zul je zo gewend zijn aan je nieuwe manier van uit eten gaan, dat je het verschil niet eens meer merkt.

Lees verder

© 2014 - 2019 Natuurlijkmooi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Het Bodysense dieetHet Bodysense dieetHet Bodysense dieet is voornamelijk bedoeld voor vrouwen, die willen leren luisteren naar hun lichaamssignalen. Het is b…
Bronnen en referenties
  • http://wijvallenaf.nl/calorieen-bier-wijn-en-andere-dranken

Reageer op het artikel "Dieet en uit eten"

Infoteur: Natuurlijkmooi
Gepubliceerd: 03-08-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!