Als je wilt afvallen moet je vet eten om vet te verbranden!

Als je wilt afvallen moet je vet eten om vet te verbranden! Om af te vallen is het niet nodig om vetvrij of vetarm te eten. Je lichaam heeft vet zelfs nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Maar wist je dat je vet ook kunt gebruiken om vet te verbranden? Niet elk soort vet is overigens voor vetverbranding geschikt; je moet wel de "goede" soorten vet eten. Een prettige bijkomstigheid van afvallen door goede vetten te eten, is dat je niet minder calorieën hoeft te eten.

Inhoud:

Waarom heeft je lichaam vet nodig?

Vet is onontbeerlijk voor je lichamelijke groei en ontwikkeling. Vet geeft je bovendien energie. Andere positieve eigenschappen van vet zijn dat het je organen beschermt, en het voor je lichaam gemakkelijker maakt om bepaalde voedingsmiddelen beter op te nemen en te verwerken.

Welke soorten vetten moet je eten om vet te verbranden en voor het afvallen?

Helaas pindakaas, maar niet alle vetsoorten helpen je om af te vallen. Van pizza’s, hamburgers of friet (verzadigde vetten) zul je eerder dikker en ongezonder worden.
Om af te vallen moet je niet alleen naar de hoeveelheid kijken (de kwantiteit), maar ook naar de kwaliteit van het voedsel dat je inneemt. Voedsel van goede kwaliteit houdt je immuunsysteem op peil en zorgt ervoor dat je lichaamscellen gezond blijven. Door het eten van goede vetten kun je een lager lichaamsgewicht bereiken en minder buikvet. Goede vetten zijn (enkel en meervoudig) onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn minder goed (maar niet slecht); eet hier wat minder van.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten vind je onder andere in plantaardige oliën (olijfolie) noten (amandelen, cashewnoten, pinda's, walnoten), zaden (sesamzaadjes, lijnzaad,) vis (zalm, makreel, haring).

Verzadigde vetten

Verzadigde veten zijn vetten van dierlijke oorsprong. Denk aan melkproducten en vlees. Deze dien je in kleinere hoeveelheden te eten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door zichtbare vetrandjes van vlees te verwijderen.

Welke soorten vet moet je niet eten als je wilt afvallen?

Transvetten

Vermijd transvetten (ook wel transvetzuren genoemd) zo veel mogelijk. Transvetten worden gemaakt van onverzadigde vetten die chemisch worden veranderd om de smaak, textuur en houdbaarheid van voedsel te vergroten. Je vindt ze in margarine, frituur-, bak- en braadvetten, gebak en koek.

Hoe herken je transvetten

Op de ingrediëntenlijst worden ze aangeduid als “plantaardig vet, gedeeltelijk gehard” of “gehydrogeneerd vet”. Als je margarine eet, kun je dit door echte boter vervangen dat namelijk geen transvetzuren bevat.

Voorbeelden hoe je gezonde vetten in je voedingspatroon verwerkt

Om meer gezond vet te eten kun je bij elke maaltijd een kleine hoeveelheid vet eten. Omdat vet langzaam verteert voel je je langer vol waardoor je automatisch minder eet.
  • Ontbijt: smeer een eetlepel pindakaas op je boterham, voeg pindakaas toe aan je ontbijt smoothie of eet havermoutpap dat met amandelmelk is bereid.
  • Tussendoortjes: eet een klein handje amandelen of walnoten.
  • Lunch: verwerk in je salade een of meer van de volgende voedingsmiddelen: een halve avocado, een eetlepel olijfolie, noten, olijven of smeer een kwart avocado op een boterham.
  • Diner: gebruik olijfolie voor het bakken.
  • Avondsnack: een appel met een eetlepel pindakaas

1/3 vet per dag

Toch dien je wel degelijk op hoeveelheden te letten. Vetten zijn gezond, maar ook calorierijk. Eet daarom per dag niet meer dan een halve avocado en niet meer dan een handje noten. Als je - al dan niet tijdelijk - in een calorieën app bijhoudt wat je dagelijks houdt, kun je als richtlijnen nemen dat je dagelijks in totaal voor 1/3 deel aan vet eet.

Ten slotte

Laat vetvrije en vetarme voedingsmiddelen in het vervolg gewoonweg links liggen. Sinds deze op de markt zijn gebracht is het aantal mensen met overgewicht alleen maar toegenomen. Een reden hiervoor is waarschijnlijk dat als je vet uit voeding weglaat, dit de smaak niet ten goede komt. Fabrikanten hebben dit smaakverlies opgelost door meer suiker en zout aan hun vetvrije producten toe te voegen, waardoor je dus ... nog meer aankomt!

Lees verder

© 2015 - 2020 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Hoe kun je gezond en verantwoord afvallen?Afvallen niet altijd even makkelijk. Gezond en verantwoord afvallen is nog lastiger. In de media worden veel dieeten van…
Afvallen: Wat doe ik verkeerd?Afvallen: Wat doe ik verkeerd?Afvallen is niet makkelijk. Laten we dat voorop stellen. Heel veel mensen hebben hetzelfde probleem; we worden dikker. O…
Gezonde bereidingswijze: minder vet, meer onverzadigd vetOf je nu gezond wilt eten, afvallen of een speciaal dieet volgt: ook vetten zijn essentieel in je voeding. Minder vet en…

Pritikindieet: afvallen tot wel 15 kilo per maandPritikindieet: afvallen tot wel 15 kilo per maandDit dieet is bedoeld om in een korte tijd veel af te vallen, tot wel 15 kilo in een maand tijd. Oorspronkelijk is het di…
Bierdieet: afslanken met pilsBierdieet: afslanken met pilsBier is voor velen een standaard genotsmiddel en het kan zijn dat men het iedere dag inneemt. Probleem is dat men bij da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay (bewerkt)
  • www.livestrong.com/article/557726-eat-fat-to-burn-fat, bezocht op 18 maart 2015
  • www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/transvet.aspx, bezocht op 18 maart 2015
  • www.flickr.com: Amazing Almonds, Almonds - Superfood
  • Image courtesy of tiverylucky at FreeDigitalPhotos.net

Reageer op het artikel "Als je wilt afvallen moet je vet eten om vet te verbranden!"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!