InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Byetta: gewicht verliezen met diabetes medicatie

Byetta: gewicht verliezen met diabetes medicatie

Byetta: gewicht verliezen met diabetes medicatie Byetta (exenatide) is een van de nieuwste medicijnen dat pretendeert gewichtsverlies te kunnen veroorzaken. Oorspronkelijk is Byetta bedoeld om diabetes type 2 onder controle te krijgen en is dus zogenaamde diabetes medicatie, maar gewicht verliezen met diabetes medicatie blijkt dus ook mogelijk.

Byetta: behandeling van diabetes type 2

Diabetes type 2 is een van de twee vormen van diabetes mellitus, ook wel suikerziekte genoemd. Bij mensen met diabetes type 2 produceert de alvleesklier nog wel insuline, maar in een zodanige hoeveelheid dat dit niet genoeg is voor het lichaam. Daarnaast kan het zo zijn dat de geproduceerde insuline niet goed gebruikt wordt door het lichaam. In het beginstadium kan diabetes type 2 dikwijls nog behandeld worden met een aangepast voedingspatroon en een aangepaste leefstijl, maar in latere stadia kan het slikken van insuline tabletten of een andere behandeling noodzakelijk zijn. Byeta kan dan een uitkomst bieden. Byetta is niet geschikt voor mensen met diabetes type 1.

Byetta: kunstmatig exenatide

Byetta is een kunstmatig geproduceerde versie van een bepaald eiwit dat in het speeksel van een hagedisachtig dier voorkomt. Het betreft hier het eiwit exenatide. Exenatide is een eiwit dat een grote gelijkenis vertoont met GLP-1. Dit is een menselijk eiwit dat een regulerende werking op de bloedsuikerspiegel heeft. Byetta is echter geen insuline en werkt dan ook anders dan insuline en de bekende diabetestabletten. Byetta helpt het menselijk lichaam bij het produceren van juiste hoeveelheden insuline op het juiste moment.

Hoe werkt Byetta?

Byetta is een eiwit, wat betekent dat men de stof door middel van injecties in het lichaam moet spuiten. Wanneer men Byeta namelijk in een tabletvorm zou stoppen zou het eiwit in de maag afgebroken worden zonder dat het zijn werking heeft kunnen doen.

Men dient Byetta tweemaal daags te injecteren, op elk gewenst moment van de dag minimaal zestig minuten voorafgaand aan het ontbijt en zestig minuten voorafgaand aan het diner. Elke injectiepen bevat voldoende doses voor circa dertig dagen behandeling. Byetta mag niet tijdens de zwangerschap of het geven van borstvoeding gebruikt worden.

Byetta houdt de bloedglucosespiegel (ook wel bloedsuikerspiegel genoemd) in de gaten. Wanneer de bloedglucosespiegel een bepaald niveau bereikt treedt Byetta in werking en zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid insuline geproduceerd wordt. Wanneer de bloedglucosespiegel weer normaal wordt of blijft werkt Byetta niet. Dit proces gaat onder de naam zelfregulerende glykemische controle schuil.

Gewicht verliezen met diabetes medicatie Byetta

Byetta heeft niet alleen een positieve uitwerking op de aandoening diabetes type 2, maar kan eveneens ondersteuning bieden wanneer men gewicht wil verliezen. Byetta zorgt er namelijk voor dat de snelheid waarmee het voedsel de maag verlaat vertraagd wordt, waardoor men sneller en langer een vol gevoel heeft. Dit heeft als gevolg dat men minder snel de neiging heeft te gaan eten omdat men minder hongergevoel heeft. Hierdoor zal men gewicht gaan verliezen.

Bijwerkingen van Byetta

Vrijwel elk middel heeft bijwerkingen, zo ook Byetta. De meest voorkomende bijwerkingen van Byetta zijn:
  • Misselijkheid
  • Een lage bloedglucosespiegel
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Gevoelens van onrust
  • Pijn in de maagstreek
  • Verminderde eetlust
  • Een opgeblazen gevoel
  • Overmatig zweten

Vergoeding en verkrijgbaarheid Byetta

Byetta is al een tijd op de markt maar werd tot voor kort niet vergoed door de verzekeraars in Nederland. Vanaf 1 mei 2009 wordt Byetta echter in de basisverzekering vergoed voor mensen met type 2 diabetes die hun bloedglucosespiegel onvoldoende onder controle kunnen krijgen met de twee meest gebruikte diabetestabletten (metformine en SU-derivaat). Voor gewicht verliezen met diabetes medicatie dient men een BMI (Body Mass Index) van 35 of hoger te hebben. Het eerste recept voor Byetta dient sowieso door een internist uitgeschreven te worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht en metabool syndroomOvergewicht en metabool syndroomHet metabool syndroom is een begrip dat je steeds meer hoort. Dit komt vooral door de toename van mensen met overgewicht…
De vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesDe vier sleutelwoorden voor permanent gewichtsverliesPermanent gewichtsverlies wil zeggen: gewicht verliezen totdat je jouw streefgewicht hebt bereikt om daarna op dit stree…
Diabetes: Behandeling via o.a. educatie, voeding & insulineDiabetes: Behandeling via o.a. educatie, voeding & insulinePatiënten met diabetes mellitus (suikerziekte) krijgen net na de diagnose voorlichting over hun ziekte en wat dit met zi…
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Bronnen en referenties
  • http://www.kiesbeter.nl/medicijnen/gebruikersinformatie/Exenatide/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Exenatide
  • http://www.diabetespecialistonline.nl/archief.php?action=readart&src=419&art=432&main=3&sub=8

Reageer op het artikel "Byetta: gewicht verliezen met diabetes medicatie"

Reacties

A. C. Hulst, 01-04-2015 13:18 #7
Ik gebruik sinds eind december 2013 Byetta (2xdaags) en ben sindsdien 60 kilo afgevallen (van 157 incl. 12 liter vocht naar 97 kilo) mijn streefgewicht is 85 kilo. Ik val nu per week af tussen 500 greamn en 1000 gram. Als diabeticus gebruik ik Amaryl 4 MG. 1X per dag.
Vraag: wat te doen als ik mijn streefgewicht heb bereikt. Stoppen met Byetta? Amaryl blijven gebruiken? Als ik dan onverhoopt weer aankom weer Byetta gaan gebruiken?
Gaarne Uw antwoord. Bij voorbaat hartelijk dank.

Silvia Grifhorst, 29-05-2012 04:40 #6
Ik ben pas begonnen met byetta, 3 weken nu, heb niet echt last van bijwerkingen, mijn waardes zijn ontzettend gekelderd, daar ben ik heel blij mee. Maar afvallen doe ik niet.
Ik gebruik de 5 ml. Is er iemand die enig idee heeft hoe het komt dat ik niet afval? Heb wel horen zeggen dat je een bmx moet hebben van 35? Dat heb ik niet. Er moet bij mij zo'n 7 kg af.

Peter Theunissen, 17-01-2012 08:33 #5
Ik heb plus/min twee jaar insuline gespoten in zeer ruime hoeveelheden, je moet dan denken aan 3 x 32 eenheden overdag en 60 eenheden voor de nacht, Ik werd ondanks het feit dat ik voor mijn doen normaal bleef eten toch stukken zwaarder, In overleg met de Internist ben ik nu 3 maanden geleden ipv Insuline Byetta gaan gebruiken, De eerste maand ml en daarna 10 ml, Ik heb de eerste week wel wat bijwerkingen gehad oa misselijkheid en zweten, Dit behoord nu tot het verleden en ben inmiddels 22 kg kwijt, daarnaast schommelt mijn suikerspiegel nu altijd tussen de 5 en 7 mml, Het mag duidelijk zijn dat ik erg blij ben met Byetta.

Joke Petit, 29-07-2010 10:48 #4
Zijn er voor gebruik van Byetta bepaalde onderzoeken nodig? zo ja welke?

Jeannie Puts, 21-02-2010 17:48 #3
Ik heb diabetes 2 ben nu 2maanden bezig met Byetta eerst de 5ml en na een maand 10ml.
Ik ben nu 13 kg afgevallen voel me goed nergens last van geen bijwerking niks gelukkig.
Ik weet niet of dit andere mensen helpt maar als ik gespoten heb wacht ik 30 tot 40 minuten met eten.
omdat je een vol gevoel krijgt als je gegeten hebt net of je teveel gegeten hebt maar dan niet en je eet een heel stuk minder.
De mensen die byetta gebruiken veel succes.gr jeannie puts:-)

Ea Visser, 21-11-2009 15:45 #2
Ik heb diabetes type twee en gebruik byetta nu een maand en ben 6 kilo kwijt het heeft goede invloed op mijn glucosewaarde de mogelijkheid is is al minder.

Ed Profijt, 26-09-2009 11:33 #1
Ik gebruik Byetta nu 3 weken. ben 2 kilo's kwijt en voel me een stuk beter.Van bijwerkingen heb ik nog geen last. Dus ben zeer positief-

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen met medicatie
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!