InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Krijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonen

Krijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonen

Krijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonen De pil innemen is voor de vrouw vanaf de tiener jaren tot de overgang een dagelijks gebruik. Het zorgt ervoor dat de periode netjes op gezette momenten komt, waarnaast de kans op bevruchting na de daad tot een minimum is beperkt. Omdat de pil hormonen beinvloedt, kan het soms ook ongunstige neveneffecten hebben. Waaruit bestaat de pil, wat zijn de werkzame stoffen en waarom kan het negatieve invloed uitoefenen op het figuur met gewicht van de vrouw?

Brede heupen door de pil

Waarvoor wordt het gebruikt?

De pil wordt gebruikt om de periode onder controle te houden, waarnaast de mogelijkheid op zwangerschap wordt geminimaliseerd. Door iedere dag het in te nemen, kan men de vrouwelijke hormonen in controle houden. Het is een handige manier om de bloeding op het gewenste moment te laten plaatsvinden en om bevruchting te vermijden. Zodra een strip pillen op is, of als de nietwerkende pil wordt ingenomen zal de menstruatie wel op gang komen. Het anticonceptiemiddel wordt gebruikt om een zwangerschap te voorkomen. Wat zit erin en wat doet het?

Welke hormonen zitten in de pil?

Primair bestaat de pil uit twee lichaamseigen hormonen zijnde oestrogeen en progesteron. Door deze stoffen in gemiddeld normale concentraties op gezette tijden binnen te krijgen, wordt een regelmatige periode in stand gehouden. Oestrogeen zorgt ervoor dat de baarmoeder een natuurlijke doorbloeding heeft. Daarnaast zorgt progesteron ervoor dat de eisprong zoveel als mogelijk wordt voorkomen, bij een onverhoopte eicelbevruchting er geen innesteling kan plaatsvinden en dat zaadcellen het baarmoederhalsslijm niet kunnen passeren. Deze eigenschappen houden in dat er praktisch gezien geen zwangerschap kan voorkomen (uitzonderingen daargelaten).

Aansturing van de periode

Door drie weken de pil te slikken wordt de omstandigheid in stand gehouden, zodat de vrouw niet zwanger kan worden. Wordt er een week met de pil gestopt dan kan de menstruatie op gang komen, zodat vooraf altijd bekend is binnen welke tijdsspanne de periode komt. Sommige vrouwen kiezen er liever voor om iedere dag een pil te slikken. Voor deze groep is een strip beschikbaar waarbij de laatste reeks pillen de hormonen niet beinvloeden. Oftewel de periode kan dan gewoon op gang komen.

Brede heupen als bijgevolg van oestrogeen

Groeit de tiener op dan wordt vaak vanaf 15 jaar de pil gebruikt. De hormonen zorgen ervoor dat er regelmaat voor het lichaam ontstaat om het baarmoederslijmvlies te laten vervangen. Oestrogeen is een stof dat deels verantwoordelijk is voor het vasthouden van vocht en een toename van gewicht. Omdat de persoon nog opgroeit kan het aanvullende invloed hebben op versnelde gewichtstoename. Denk aan brede heupen of dikke dijen. Let wel dat men dus extra gevoelig kan zijn voor de verhoogde concentratie oestrogeen in het lichaam. Je hebt de keus om voor de gewone pil of de minipil te kiezen. Wat houdt dit in?

De minipil als alternatief

Het kan voorkomen dat het ingenomen hormoon teveel invloed heeft op het lichaam, waarbij de omvang van de heupen snel toeneemt en zo ook het gewicht. Het kan eveneens inhouden dat het boezem meer volume krijgt. Enkele van deze aspecten kunnen door de vrouw als zeer nadelig bevonden worden. Stoppen met de pil is geen optie, echter er kan wel naar de minipil worden overgestapt. Het bestaat slechts uit progesteron, waardoor de bevruchting, eisprong en innestelkans wordt verkleind. Het zorgt ervoor dat het lichaam minder vocht en vet vasthoudt. Het geeft de mogelijkheid om van pil te veranderen indien er teveel nadelige lichamelijke gevolgen van toepassing zijn veroorzaakt door oestrogeen.

Heb je vragen aangaande je gewicht in combinatie met de inname van het anticonceptiemiddel laat je dan informeren door de huisarts. Bij een wijziging van pilsoort kun je mogelijk beter met je gewicht aan de slag gaan. Neem je de minipil dan moet je rekening houden met een beperkte toename van de bevruchtingskans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke broek past bij mijn figuur?Welke broek past bij mijn figuur?Broeken en jeans zijn er in alle soorten en maten: heupbroeken, taillebroeken, strakke broeken, wijde broeken en nog vee…
Word je dik van de pil?Word je dik van de pil?De anticonceptiepil, ook wel afgekort als de pil, staat erom bekend dat hij je dik maakt. Tenminste, zo wordt er beweerd…
Welke figuren zijn er, en welke kleding staat daar bij?Mensen zijn er in alle soorten en maten, het is dan ook niet gek dat lang niet iedereen er top uitziet in elke willekeur…
De puberteit, wat verandert er allemaalDe puberteit, wat verandert er allemaalIn het handwoordenboek van Van Dale wordt de puberteit beschreven als de levensperiode tussen kinderjaren en volwassenhe…
Mix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesMix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesJe hebt tegenwoordig heel veel keuze als het gaat om bikinibroekjes. Mix & match speelt daar op in, je kunt kiezen uit v…
Bronnen en referenties
  • http://www.mijnanticonceptie.nl/fabels-en-feiten-over-de-pil-en-andere-anticonceptiemiddelen/detail/mijn-heupen-zullen-breder-worden-als-ik-de-anticonceptiepil-gebruik
  • http://www.anticonceptiemethoden.nl/index.php?p=64

Reageer op het artikel "Krijg je brede heupen van de pil? Menstruatie en hormonen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Menstruatieproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!