InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Cerazette pil: Gebruik en bijwerkingen

De Cerazette pil: Gebruik en bijwerkingen

De Cerazette pil: Gebruik en bijwerkingen De Cerazette® pil is een zogenaamde minipil. Het is een anticonceptiemiddel dat gebruikt kan worden ter voorkoming van zwangerschap. De minipil is de enige anticonceptiepil zonder het hormoon oestrogeen als werkzame stof in Nederland. Daarnaast is het de enige anticonceptiepil die geslikt mag worden wanneer je borstvoeding geeft. De Cerazette pil is de enige anticonceptiepil zonder het hormoon oestrogeen. Daarnaast is het de enige pil die geslikt mag worden tijdens het geven van borstvoeding.

Werkzame stof

De Cerazette® pil is een minipil. Dit betekent dat de pil maar één werkzame stof bevat. De werkzame stof in de Cerazette® pil is het progestageen desogestrel. Deze werkzame stof komt onder andere ook voor in de Solgest® pil.

Doordat de Cerazette® pil geen oestrogenen bevat is hij geschikt voor vrouwen die veel bijwerkingen ervaren door het gebruik van oestrogeen bevattende anticonceptiemiddelen. Voorbeelden van bijwerkingen die veroorzaakt kunnen worden door oestrogenen zijn hoofdpijn, gespannen borsten en misselijkheid. Ook wanneer je last hebt van migraine kan een anticonceptiepil zonder oestrogenen een goede keuze zijn.

Gebruik van de Cerazette® pil

Geen stopweek

De Cerazette® pil wordt geslikt zonder stopweek. Een strip bestaat uit 28 pillen. Je slikt iedere dag een pil, en wanneer de strip op is ga je direct verder met de volgende strip. Probeer de pil op een zo vast mogelijk tijdstip op de dag in te nemen. Hierdoor vergeet je het innemen van de pil niet alleen minder snel, de werkzaamheid is dan ook optimaal. Een kanttekening bij het continue slikken van de pil is wel dat je door deze manier van pilgebruik geen invloed hebt op het moment dat de onttrekkingsbloeding of menstruatie begint. Je kunt dit moment dus niet verschuiven of uitstellen. Tevens kan de menstruatie doordat de pil geen oestrogenen bevat veranderen of zelfs helemaal wegblijven

Beginnen met de Cerazette® pil

Wanneer je op de eerste dag van de menstruatie met de Cerazette® pil begint, ben je meteen beschermd tegen zwangerschap. Begin je later? Dan kan bescherming tegen zwangerschap de eerste zeven dagen van gebruik niet gegarandeerd worden en moet je tijdens de geslachtsgemeenschap een extra voorbehoedsmiddel gebruiken.

Pil vergeten?

Wanneer je een Cerazette® pil bent vergeten in te nemen moet je het volgende doen:
  • Ben je minder dan 12 uur te laat? Neem de pil dan alsnog in. De bescherming tegen zwangerschap is dan niet verminderd.
  • Ben je meer dan 12 uur te laat? Neem de pil dan in zodra je eraan denkt en neem de volgende tabletten weer op de normale tijd in. Gebruik de komende zeven dagen een extra voorbehoedsmiddel. Neem contact op met je arts wanneer je in de week voor het vergeten van de pil geslachtsgemeenschap hebt gehad. Zwangerschap behoort in dat geval tot de mogelijkheden.

Contra-indicaties voor gebruik van de Cerazette® pil

Er zijn verschillende situaties waarbij het niet verstandig is de Cerazette® pil te gebruiken, maar beter voor een andere vorm van anticonceptie gekozen kan worden. Deze zijn vaak gebaseerd op een verhoogde kans op trombose bij gebruik van de pil in onderstaande situaties. Een overzicht van de contra-indicaties:
  • Een actuele of doorgemaakte veneuze trombose (bloedstolsel), al dan niet gepaard gaande met longembolie.
  • Het hebben of gehad hebben van bepaalde vormen van borstkanker of kanker van de geslachtsorganen.
  • Het hebben of hebben doorgemaakt van geelzucht en de leverfunctiewaarden zijn nog niet normaal.
  • Het hebben van onverklaarde vaginale bloedingen.

Bijwerkingen

Net als iedere anticonceptiepil heeft de Cerazette® pil (mogelijke) bijwerkingen. Beschreven bijwerkingen zijn:
  • veneuze trombose en longembolie, met name gedurende het eerste jaar van gebruik
  • arteriële trombose met mogelijk een dodelijke afloop (zeer zeldzaam)
  • depressieve stemming en stemmingswisselingen
  • onregelmatig vaginaal bloedverlies of uitblijven van de menstruatie
  • huidaandoeningen zoals huiduitslag, galbulten en acne
  • gevoelige of pijnlijke borsten
  • hoofdpijn en migraine
  • verandering in libido
  • misselijkheid en braken
  • haaruitval
  • vermoeidheid
  • cyste van de eierstok
  • veranderingen in vaginale afscheiding, vaginale infecties
  • afscheiding uit de borsten
  • veranderingen in lichaamsgewicht
  • overgevoeligheidsreacties

Gebruik bij borstvoeding

De Cerazette® pil is de enige anticonceptiepil die gebruikt kan worden tijdens het geven van borstvoeding. Uit onderzoek is gebleken dat de pil geen invloed heeft op de hoeveelheid of de kwaliteit van de borstvoedingsproductie van de pilgebruikster. Het gebruik van Cerazette® tijdens het geven van borstvoeding heeft ook geen nadelige invloed op de baby.

Geen bescherming tegen seksueel overdraagbare aandoeningen

Net als andere anticonceptiepillen beschermt de Cerazette® pil niet tegen infectie met het HIV-virus (AIDS) of tegen andere seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA’s).

Overige vragen

Raadpleeg de bijsluiter van het middel of je huisarts wanneer je vraag over de Cerazette® pil in de bovenstaande informatie over dit middel niet beantwoord is.

Lees verder

© 2013 - 2017 Marrie123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Anticonceptiepillen: Hoe maak je een keuze?Anticonceptiepillen: Hoe maak je een keuze?Er zijn veel verschillende anticonceptiepillen op de markt. De pillen bevatten verschillende werkzame stoffen en zijn an…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Prikpil: anticonceptiePrikpil: anticonceptieAnticonceptie zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats vind. Er zijn veel vormen van anticonceptie. Een ervan is de p…
Soorten anticonceptiepillenEr zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticoncep…
Anticonceptie tijdens borstvoedingAnticonceptie tijdens borstvoedingWanneer je borstvoeding geeft, kun je niet zonder gevolgen ieder anticonceptiemiddel gebruiken. Sommige anticonceptiemid…
Bronnen en referenties
  • Farmacotherapeutisch Kompas
  • Bijsluiter Cerazette pil

Reageer op het artikel "De Cerazette pil: Gebruik en bijwerkingen"

Infoteur: Marrie123
Laatste update: 05-12-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!