InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De geneeskracht van geactiveerde kool of charcoal

De geneeskracht van geactiveerde kool of charcoal

Charcoal is een Engelse naam van een product dat in het Nederlands geactiveerde kool heet. Ondanks zijn bekende Nederlandse naam wordt het soms onder de Engelse naam in winkels verkocht. Al in de antieke tijd werd geactiveerde kool als geneesmiddel gezien. Het is een zeer eenvoudig zelf te maken middel. In Nederland wordt het al jarenlang verkocht door de bekende fabrikant Norit. Behalve tegen diarree kan geactiveerde kool ingezet worden bij enkele andere aandoeningen.

Inhoud:

Geschiedenis charcoal

Plinius, die behoorde tot de Romeinen, kende geactiveerde kool al, net als Hippocrates enkele honderden jaren eerder. Het gebruik van geactiveerde kool is minstens 2500 jaar oud. Vroeger gebruikte men vooral wilgebast van de knotwilg of schietwilg, in het Latijn de salix alba, om geactiveerde kool mee te maken. In de kruidengeneeskunde van de indianen is geactiveerde kool eveneens bekend. Noord-Amerikaanse Indianen gebruiken van oudsher as van planten om hun tanden mee te poetsen. Tanden worden hier glimmend wit van.

Hoe wordt geactiveerde kool gemaakt?

Geactiveerde kool is in feite een verbrandingsproduct van plantaardig materiaal zoals turf, kokosnootdoppen, hout en steenkool. Gewoon verbrand materiaal of houtskool wordt omgezet in geactiveerde kool. Door houtskool te verhitten en er gas bij te laten ontstaan er poriën in de molecuulstructuur. Deze behandelde steenkool is geactiveerde kool geworden, welke wordt gebruikt als medicijn. De poriën dienen als tussenruimte om gifstoffen in op te vangen.

In sommige geactiveerde kool zit sorbitol. Ondanks dat geactiveerde kool als diarreestoppend middel wordt gebruikt, kan sorbitol juist diarree veroorzaken.

Norit

Geactiveerde kool kennen we als antidiarreemiddel. Het wordt in Nederland geproduceerd door Norit. Daarnaast is geactiveerde kool goed voor de darmen zelf. Het kan toxinen(gifstoffen) aan zich binden en versneld afvoeren uit ons lichaam. Flatulentie en al te doordringende ontlastingsgeur wordt eveneens tegen gegaan door het gebruik van geactiveerde kool.

Veiligheid

Geactiveerde kool is een veilig middel. Vanuit de medische literatuur is bekend dat nog nooit iemand dood gegaan aan geactiveerde kool, in tegenstelling tot bijvoorbeeld paracetamol, waaraan wereldwijd ruim 300 mensen per dag overlijden. Aspirine is ook een stuk gevaarlijker dan geactiveerde kool en heeft diverse ernstige bijwerkingen. In principe kan je 50 tot 100 gram geactiveerde kool innemen zonder ernstige bijwerkingen, hoewel een medische dosis veel lager is en je van deze grote hoeveelheid diarree kan krijgen.

Geactiveerde kool voor witte tanden

Een gebruikstoepassing waarvan niet iedereen op de hoogte is, is dat je met het poeder van geactiveerde kool je tanden kunt poetsen. Je kunt een beetje poeder op de tandenborstel doen waarop je tandpasta hebt gesmeerd. Uiteraard gebruik je tandpasta zonder het vergif fluoride zoals ayurvedische tandpasta of weleda-tandpasta op basis van neem. Hiermee poets je vervolgens je tanden. Zowel de binnenkant van de mond als de wasbak zullen even zwarte lijken maar als je mond spoelt en consequent enkele dagen je tanden met geactiveerde kool poetst, zul je stralende witte tanden krijgen.

Koffievlekken op je tanden kun je eraf poetsen met geactiveerde kool.

Bij vergiftiging

Wanneer iemand een vergif heeft gedronken zoals een schoonmaakmiddel, te veel medicijnen of te veel drugs, kun je de nare effecten hiervan verzachten door en theelepel geactiveerde koolpoeder in een glas te doen. De gifstoffen zullen zich aan de carbon of geactiveerde kool binden, zodat ze niet opgenomen kunnen worden door het lichaam en schade kunnen veroorzaken. Dit is speciaal een goed middel om achter de hand te hebben mochten er kleine kinderen in huis zijn. Overigens is het belangrijk om in eerste instantie een huisarts te bellen bij vergiftiging. Geactiveerde kool helpt niet bij de volgende vergiftigingen: basen (loog), sterke zuren, ijzer, cyanide, boorzuur, DDT, lithium, aardolieproducten zoals reinigingsvloeistof, steenkool, stookolie, benzine, kerosine, verfverdunner of alcohol. Wanneer mensen met deze middelen vergiftigd zijn is het verstandig om middelen in te nemen die de darmen zo snel mogelijk leeg maken. In derde wereldlanden zijn veel vaker vergiftigingen dan in de westerse wereld. Dat heeft vooral te maken met het excessief gebruik van pesticiden en in mindere mate met het ondeskundig plukken eten van giftige planten.

Geactiveerde kool / Bron: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Geactiveerde kool / Bron: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)
Geactiveerde kool kan worden gebruikt om gifstoffen zoals pesticiden uit de darmen te elimineren.

Geactiveerde kool tegen winderigheid

Sommige mensen krijgen een sterk opgeblazen gevoel na het eten van suiker en witmeelproducten. Thuis kan je het innemen van deze stoffen voorkomen, hoewel het voor veel mensen lastig is omdat je moet overschakelen op verse voeding en niets meer uit pakjes, potjes en blikjes mag eten. Soms kom je door werk, familie of vrienden in een restaurant terecht waar men gewoon witmeelproducten en suiker gebruikt. Ook kan het zijn dat je wordt uitgenodigd om bij mensen te eten. Om in zulke gevallen niet de avond te laten verpesten door opgeblazen gevoel, buikpijn en flatulentie of het overmatig laten van winden, kun je één of twee pilletjes geactiveerde kool meenemen. Overigens zeggen sommige onderzoekers dat darmgassen niet verminderd worden door geactiveerde kool, maar dat is een afwijkende mening en waarschijnlijk gebaseerd op niet goed ingericht onderzoek.
Gerelateerde artikelen
Actieve kool: toepassingen, werking en bijwerkingenActieve kool: toepassingen, werking en bijwerkingenActieve kool of geactiveerde houtskool is overal. Het wordt toegevoegd aan gezichtsmaskers, blekende tandpasta's en verk…
Natuurlijke methodes voor wittere tandenNatuurlijke methodes voor wittere tandenDe aanslag van onder andere koffie en wijn kan je tanden verkleuren. Nu zijn er natuurlijk vele middelen verkrijgbaar om…
Vergiftiging: eerste hulpVergiftiging: eerste hulpVergiftiging en eerste hulp: wat te doen? Laten braken, norit toedienen of melk drinken? Bij het innemen van een giftige…
Coleslaw of koolslaColeslaw of koolslaEen wereldberoemd recept uit de Nederlandse keuken: koolsla of coleslaw. De coleslaw lijkt zon echt Amerikaanse uitvind…
Bronnen en referenties
  • http://foodmatters.tv/articles-1/black-magic-the-benefits-and-uses-of-activated-charcoal
  • http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-269-ACTIVATED%20CHARCOAL.aspx?activeIngredientId=269&activeIngredientName=ACTIVATED%20CHARCOAL
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1676641/
  • Foto´s: publiek domein
  • Vermindering darmgassen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3521259
  • Derde wereldlanden en geactiveerde kool: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18280328
  • Afbeelding bron 1: Ravedave, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van geactiveerde kool of charcoal"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-06-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!