InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Parkinsonverschijnselen opgewekt door alcoholmisbruik

Parkinsonverschijnselen opgewekt door alcoholmisbruik

Parkinsonverschijnselen opgewekt door alcoholmisbruik Alcohol drinken doen we voor de gezelligheid, zodat we een leuke avond kunnen hebben. Drinkt men dagelijks grote hoeveelheid, dan kan het verschillende gezondheidsklachten veroorzaken. Eén specifiek gevolg van alcoholmisbruik is dat men erdoor gaat trillen, oftewel men krijgt Parkinson-achtige verschijnselen. Wat is de relatie tussen Parkinson en alcohol en waarom moet een patiënt het niet innemen?

Parkinson en alcohol

Wat veroorzaakt de ziekte?

Parkinson houdt in dat de persoon overmatig gaat trillen. Dit wordt aangestuurd door relatief teveel stimulerende neurotransmitters. Het gaat hierbij specifiek om acetylcholine. Deze stof wordt aan de zenuwuiteinden afgegeven, waarna het door spierreceptoren wordt opgevangen. Het zorgt ervoor dat de spieren in beweging komen, zodra we dat willen. Om deze stof in bedwang te houden, wordt er ook dopamine aangemaakt. Dit is een kalmerende stof en naturaliseert de werking van acetylcholine. Indien dopamine onvoldoende wordt aangemaakt, kan het leiden tot overmatige spieractivatie. Oftewel de persoon gaat zodanig trillen en bewegen dat de persoon er zelf geen controle meer overheeft. Om deze ziekte te behandelen wordt levodopa voorgeschreven, zodat het dopaminegehalte wordt gecompenseerd. Desondanks zullen de klachten met het ouder worden verergeren. Hoe worden vergelijkbare klachten door alcoholinname veroorzaakt?

Wat doet alcohol?

Indien men veel en/ of zeer geregeld alcohol inneemt, dan beschadigt men feitelijk het lichaam danwel lichaamsprocessen. Alcohol wordt door de lever bij gebruikmaking van veel suikers of glucose omgezet in ethanal (acetaldehyde). Dit is voor het lichaam een gifstof en wordt traag afgebroken. De kleinste deeltjes in het lichaam oftewel de celorganel bevat een stof geheten aldehydedehydrogenase. Daarmee kan ethanal in azijnzuur worden omgezet. Omdat deze celorganel relatief traag kan opereren, duurt het een tijd voordat deze gifstof is geneutraliseerd. Oftewel de persoon blijft zich brak voelen. Het azijnzuur wordt normaliter omgezet binnen de citroenzuurcyclus in kooldioxide en water. Het lichaam kan het water hergebruiken, danwel afvoeren via de plas of ontlasting. Kooldioxide wordt vervolgens via de longblaasjes afgevoerd.

Omzetting van azijnzuur

Indien men langdurig hoge concentraties azijnzuur heeft, kan het zijn dat het niet in de citroenzuurcyclus terechtkomt. Het kan ook met de stof choline een verbinding aangaan. Deze stof wordt standaard in het lichaam aangemaakt en kan eveneens via voeding worden opgenomen. Bij aanhoudende hoge concentraties azijnzuur gaat het tezamen met choline acetylcholine aanmaken. Dit geeft dus aan dat er een directe relatie bestaat tussen alcoholinname en hoe heftig het lichaam gaat trillen. Zeker bij zware alcoholisten is het een kenmerkend fenomeen, dat men oncontroleerbare trillingen maakt. Dit betekent eveneens dat Parkinson gerelateerde klachten bij alcoholmisbruik kunnen voordoen.

Combinatie Parkinson en alcohol vermijden

Is eenmaal geconstateerd dat men Parkinson heeft, dan moet men altijd alcohol vermijden. Alcoholinname kan de aanmaak van acetylcholine inhouden en dus zullen de klachten alleen maar verergeren. Daarnaast compenseert het eveneens ingenomen medicatie, waardoor de behandeling minder effectief zal zijn. Als Parkinsonpatiënt dient men altijd alcohol te vermijden. Zeker de familieleden kunnen daarop inspelen, door geen alcohol in huis te bewaren. Op die manier wordt voorkomen dat de patiënt (stiekem) wel gaat drinken.

Kan overmatige inname de ziekte veroorzaken?

Ondanks voorgaande relatie kan niet stellig worden vastgesteld of alcoholinname ook Parkinson veroorzaakt. Toch kan wel worden gesteld dat als men aanleg heeft voor het ontwikkelen van deze ziekte, dan is het beter om de fles te laten staan. Oftewel binnen families waarbij veel personen de ziekte hebben gekregen, is het beperken van alcoholinname wenselijk.

Is vastgesteld dat er sprake is van Parkinson, volg dan altijd de adviezen van de behandelend arts op. Het voorgaande maakt duidelijk dat alcohol in het geval van Parkinson een zeer negatief effect kan hebben. Informeer eventueel verder bij uw medisch specialist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Onderstaande bronnen zijn geraadpleegd op 19 september 2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldehydedehydrogenase
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Azijnzuur
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Choline

Reageer op het artikel "Parkinsonverschijnselen opgewekt door alcoholmisbruik"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 03-03-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Parkinson
Medische informatie…
Schrijf mee!