InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Ziekten door teveel alcohol

Ziekten door teveel alcohol

Ziekten door teveel alcohol Op zijn tijd een alcoholisch drankje drinken is gezellig en kan helemaal geen kwaad. Er zijn veel mensen die geen maat weten te houden en teveel drinken. Gewenning en zelfs verslaving ligt al gauw op de loer. Vaak denken mensen dat ze elk gewenst moment weer kunnen stoppen, maar in de praktijk blijkt dat het meestal anders loopt. Overmatig drinken is gevaarlijk voor de gezondheid waarbij er onherstelbare schade aan het lichaam kan ontstaan. Welke ziekten komen veel voor bij alcoholmisbruik en wat houden deze ziekten precies in?

Ziek door teveel alcohol

Als je af en toe een keer teveel drinkt, ontstaat er meestal geen schade aan je lichaam. Als je dronken bent geweest, ben je waarschijnlijk de dag erna ziek vanwege een kater, voel je je misselijk, heb je hoofdpijn en enorme dorst. Op die dag doe je waarschijnlijk kalm aan en rust je uit. Als het goed is, ben je de dag die daarop volgt weer de oude. Er zijn ook mensen die geen maat weten te houden en regelmatig overmatig drinken. Zij kunnen niet meer zonder alcohol, ook al denken zij daar zelf anders over. Vaak drinken ze dagelijks grote hoeveelheden alcohol en kan dit leiden tot gewenning en uiteindelijk tot alcoholisme.

Alcoholisme

Langdurig alcoholmisbruik is schadelijk voor je gezondheid. De alcohol is gif voor het lichaam en je organen lijden daar onder. De bekendste organen die aangetast kunnen worden zijn de lever en hersenen, maar het is schadelijk voor alle organen van je lichaam. Een alcoholist zal proberen zijn verslaving te verbergen. Vaak is iemand al langdurig aan de drank voordat de omgeving merkt dat iemand verslaafd is. Uiteindelijk valt de verslaafde door de mand omdat hij niet meer helder is, wankelend lopen, verward is, ziek wordt of sociaal niet meer kan functioneren. Alcoholmisbruik kan leiden tot allerlei gevaarlijke ziekten.

Het syndroom van Wernicke

Het syndroom van Wernicke is te merken als iemand last krijgt van verwardheid en neurologische aandoeningen, zoals moeilijk lopen, verstoorde oogbewegingen, lichamelijke uitputting en een verminderd bewustzijn. Door het langdurige alcoholmisbruik lijdt het lichaam vaak al aan voedingstekorten, zoals het gebrek aan vitamine B1. Het syndroom van Wernicke wordt vaak gevolgd door de aandoening van Korsakov. Bij patiënten die het Wernicke syndroom hebben doorstaan, heeft ongeveer 60 procent Korsakov.

Het syndroom van Korsakov

Door de schade die de alcohol heeft aangericht, kunnen de hersenen onherstelbaar beschadigd raken. De meest voorkomende klachten zijn stoornissen met het geheugen (amnesie), waarbij de patiënt niet in de gaten heeft dat hij last heeft van gaten in het geheugen. Deze worden door de patiënt zelf weer ingevuld met verzonnen gebeurtenissen. Dit wordt meestal levendig en overtuigd verteld omdat de patiënt denkt dat het echt is gebeurd. Hierdoor zal de omgeving het in het begin meestal geloven. Het geheugenverlies is te verdelen in twee soorten:

  1. Anterograde amnesie
  2. Retrograde amnesie

Anterograde amnesie houdt in dat nieuwe informatie niet meer kan worden onthouden. Als hier eenmaal sprake van is, zal het altijd aanwezig blijven. Bij retrograde amnesie is er informatie verloren gegaan die daarvoor in de hersenen aanwezig was. In verloop van tijd kan anterograde amnesie weer afnemen. Hoe meer informatie er verloren is gegaan, hoe ernstiger de ziekte meestal is. Anterograde amnesie wordt het meest gezien bij Korsakov. Vanwege problemen met het kortetermijngeheugen, kan nieuwe informatie niet meer worden opgeslagen.

Overige kenmerken

Door de ongezonde leefwijze ontstaan er meestal bij Korsakov-patiënten andere aandoeningen, zoals: ernstige ondervoeding, hart- en vaatziekten, zenuwaandoeningen en psychische stoornissen. Meestal heeft de patiënt al een langdurig verleden met alcoholmisbruik en is het sociale netwerk sterk gekrompen. Vaak leven ze een teruggetrokken leven. Korsakov kan ook voorkomen bij anorexiapatiënten, drugsgebruikers, aidspatiënten en hongersnood.

Levercirrose

De lever bevindt zich rechtsboven in de buik is een belangrijk orgaan in ons lichaam met verschillende functies. Een van de functies is het zuiveren van bloed waarbij gifstoffen zoals alcohol onschadelijk worden gemaakt. Door de reservecapaciteit van de lever, zullen er pas problemen ontstaan na langdurig alcoholmisbruik. Door een chronisch alcoholmisbruik raakt het leverweefsel zodanig beschadigd, dat het niet meer kan herstellen. Levercellen sterven af en worden door littekenweefsel vervangen. In het begin zullen de gezonde levercellen zich gaan delen, waardoor de lever groter wordt. Later lukt het niet meer en zal de lever juist gaan krimpen.

De stadia

Levercirrose is een proces dat zich steeds meer uitbreidt. Als dit proces niet wordt gestopt, kan het uiteindelijk leiden tot fatale problemen. Er wordt een onderscheid gemaakt in drie stadia van het verloop van cirrose. Stadium A is het beginstadium. Als je in deze fase stopt met drinken, kan de littekenvorming langzaam aan verminderd worden, waardoor iemand weer gezond kan leven. Stadium B is een stap verder en niet meer onomkeerbaar. Stadium C is een vergevorderde levercirrose waarbij een levertransplantatie nog de enige mogelijke behandeling is.

Alcoholvergiftiging

Door een overmaat van alcohol, kun je het lichaam vergiftigen. In principe is er al sprake van vergiftiging als je dronken bent. Maar met alcoholvergiftiging wordt er een levensgevaarlijke vergiftiging bedoeld, wanneer het promillage boven de 3 of de 4 uitkomt. Het is per persoon verschillend waar de grens ligt. De persoon zal de symptomen vertonen van een “gewone” dronkenschap, maar daarbij zal hij extreem slaperig, suf en afwezig zijn. Hij wil slapen en kan braken of last hebben van diarree. De persoon is niet meer aanspreekbaar en de ademhaling kan zelfs stoppen. Als er niet direct wordt ingegrepen, kan een alcoholvergiftiging dodelijk zijn. Alcoholvergiftiging wordt vaak gezien bij jongeren die hun eigen grenzen nog niet goed kennen en meedoen met drankspelletjes.

Kanker

Door de gevaarlijke afbraakstoffen van alcohol kunnen er diverse soorten kanker ontstaan. De afbraakstoffen beschadigen gezonde cellen, die zich onder normale omstandigheden zullen herstellen. Gezonde cellen delen zich en vervangen de beschadigde cellen. Als dit proces niet goed verloopt, kunnen er kankercellen ontstaan. Als gevolg hiervan kunnen er diverse soorten kanker ontstaan, zoals leverkanker, slokdarmkanker, keelkanker, mondkanker, alvleesklierkanker en darmkanker.

Ontstoken maag

De alcohol heeft een prikkelende werking op de binnenzijde van de maag. Uiteindelijk kan het maagslijmvlies ontstoken raken, waardoor de verteringsenzymen de maag kunnen aantasten. Dit voelt ongeveer hetzelfde aan als een maagzweer, maar dit gevoel is er alleen als er is gegeten, in tegenstelling tot een maagzweer. Uiteindelijk kan het overmatige alcoholmisbruik op termijn leiden tot een maagzweer, een zweer in de twaalfvingerige darm zelfs tot maagkanker.

Alvleesklierontsteking

De alvleesklier (pancreas) ligt links achterin de buik, net voor de ruggengraat. Hij bestaat uit een kop, het middendeel en een staart. Hij heeft verschillende functies. Zo draagt hij bij aan de spijsvertering en hij regelt de suikerspiegel. De alvleesklier produceert de hormonen insuline en glucagon die een belangrijke rol spelen bij de bloedsuiker. Door een chronisch alcoholmisbruik kan de alvleesklier ontstoken raken. Hierdoor kan de pancreas onherstelbaar beschadigd raken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middel tegen kater, de anti-kater pilMiddel tegen kater, de anti-kater pilTeveel alcohol drinken heeft als gevolg dat je last krijgt van een kater. Omdat je je dan doodziek voelt, zal je vast op…
Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe kom ik van mijn kater af?Hoe ontstaat een kater? En hoe voorkom je een kater? Een kater krijg je doordat er een probleem in het afbraak proces va…
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Alcohol en de werking van de hersenenAlcohol en de werking van de hersenenAlcoholgebruik leidt tot veranderingen in het gedrag en van de stemming omdat de werking van de hersenen beïnvloed wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • www.wikipedia.nl
  • www.mdl.nl
  • www.jellinek.nl

Reageer op het artikel "Ziekten door teveel alcohol"

Reactie

Ingrid de Bruyn, 04-08-2015 05:32 #1
We waren uitgenodigd bij vrienden die een vakantieverblijf hebben in de Ardennen. Het is niet meegevallen omdat we zagen dat de gastheer heel veel dronk, pillen slikte met wijn, pure Ricardo zonder ijs, cava, trappist… Het hele zootje door mekaar dronk. Hij was voor dag en dauw op en zat om vijf uur 's morgens al wijn te drinken. Hij nam geen ontbijt, dronk verder en rookte als een turk. Hij is graatmager en zijn vrouw moest hem leiden. Hij kon helemaal niet meedoen aan de wandeling, kon nog amper stappen. Bovendien reageert hij heel koppig als je hem erover aanspreekt.
Wat kunnen wij er als vrienden aan doen? is er een methode om hem bewust te maken van zijn probleem? Wat is de meest efficiënte manier om hem te helpen? Reactie infoteur, 21-08-2015
Dit klinkt wel heel erg heftig en ook wel zo ernstig dat hij hier zelf niet uit gaat komen. Ik denk dat jullie hem samen met zijn vrouw voor het blok moeten zetten dat hij zich laat helpen. En als hij hulp weigert dat jullie hem dan niet meer willen zien. Iemand kan pas afkicken als hij zelf inziet dat hij een probleem heeft en dit wil veranderen.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-01-2017
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholmisbruik
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!