InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zitring bij aambeien: aambeienkussen of donutkussen

Zitring bij aambeien: aambeienkussen of donutkussen

Zitring bij aambeien: aambeienkussen of donutkussen Aambeien zijn vervelend doch onschuldig. Aambeien zijn uitgezakte zwellichamen, bestaande uit weefsels en bloedvaten, nabij de anus. Zwellichamen zorgen ervoor dat de anus lucht- en lekdicht wordt afgesloten. Een aambei kan jeuk, pijn of een branderig gevoel veroorzaken. Een aambei kan ook zorgen voor helderrood bloedverlies of slijmverlies bij de ontlasting. Je kunt dan een streep helderrood bloed op een drol aantreffen of wat bloed op het toiletpapier. Aambeien ontstaan als gevolg van hoge druk rond de anus. Deze druk kan verlicht worden middels een zitkussen met een opening in het midden, een zogeheten donutkussen of aambeienkussen.

Zitring bij aambeien

Aambeien / Bron: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aambeien / Bron: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Een handig hulpmiddel

Aambeien kunnen op allerlei manieren behandeld worden. Eén manier is gebruikmaken van een aambeienkussen, welke speciaal zijn ontworpen om de druk te verminderen. Zo'n kussen is vooral fijn om te gebruiken als je meerdere uren per dag op een stoel zit, bijvoorbeeld vanwege je werk. De vormgeving en zitring van deze speciale kussens zorgen ervoor dat ze zeer comfortabel zijn en ze kunnen helpen om terugkerende aambeien te voorkomen.

Aambeien ontstaan door hoge druk rond de anus

Als gevolg van een hoge druk rond de anus ontstaan aambeien. De druk kan ontstaan door een aantal factoren, zoals hard persen bij het poepen of bij een bevalling of door langdurig hoesten door bijvoorbeeld roken of COPD. Hard persen bij het poepen kan ontstaan door obstipatie wat weer in de hand gewerkt kan worden door onder andere:
  • gebrek aan lichaamsbeweging;
  • uitdroging;
  • bepaalde medicatie; en
  • een vezelarm dieet.

Hoe worden aambeien behandeld?

Aambeien kunnen op grofweg drie manieren behandeld worden:
  • leefstijlveranderingen;
  • medicijnen; en
  • operatie.

Leefstijlveranderingen

Als je ervoor zorgt dat je een regelmatige stoelgang hebt en een zachte ontlasting, zul je niet of minder hoeven te persen en dit geeft minder kans op klachten. Belangrijk is om dagelijks voldoende te drinken, zo'n 1,5 tot 2 liter per dag. Daarnaast is dagelijkse lichaamsbeweging goed: een halfuur per dag of meer, bijvoorbeeld wandelen, fietsen, tuinieren, enz. Voorts is het verstandig om voldoende vezelrijke voeding te eten, zoals aanwezig in volkoren brood, zemelen, groente en fruit. Het mechanisme hierachter is simpel: vezels trekken vocht aan waardoor de ontlasting zacht blijft. Houd verder je ontlasting niet op en ga direct poepen zodra je aandrang voelt. Andere maatregelen die kunnen helpen zijn:
  • draag katoenen of linnen ondergoed;
  • niet krabben of wrijven in het aangedane gebied, want dit verergert het probleem;
  • warme zitbaden (of een warm bad) kunnen helpen;
  • gebruik geen ruw wc-papier, zeker niet bij irritatie of jeuk rond de anus;
  • gebruik een toiletdouche, hetgeen de pijn verlicht en aambeien bestrijdt.

Medicatie

Voor aambeien, schraalheid, pijn of brandende jeuk en scheurtjes in de anus zijn er verschillende medicijnen verkrijgbaar, al dan niet op doktersrecept. Overleg met je huisarts of apotheker welke behandeling het meest geschikt voor je is. Je kunt ook psylliumvezels (vlozaad), lactulose of bisacodyl gebruiken om de ontlasting zachter te maken. Psylliumvezels kun je zonder recept aanschaffen en deze vezels laten de ontlasting meer water opnemen. De ontlasting wordt daardoor zachter en krijgt wat meer volume, hetgeen de stoelgang stimuleert.

Operatie

Soms is een operatieve ingreep nodig. Traditioneel wordt de kwaal verholpen door middel van rubberbandligatie. Hierbij worden de inwendige aambeien opgespoord, waarna het bovenliggende slijmvlies wordt opgezogen en afgebonden met een elastisch ringetje. De aambei verschrompelt in de periode daarna en op een gegeven ogenblik komt het afgebonden slijmvlies en het elastiekje vanzelf met de ontlasting naar buiten. Er zijn ook nieuwe ingrepen ontwikkeld voor behandeling van aambeien, zoals de PPH-methode en dat is een afkorting voor Procedure voor Prolaps en Hemorrhoïden. Hemorrhoïde is de medische benaming voor aambei. Hierbij wordt het verzakte slijmvlies boven de aambei verwijderd. Daarna wordt de aambei teruggebracht naar zijn oorspronkelijke anatomische positie.

Zitring, aambeienkussen of donutkussen

Maar hoe zit het met de manier waarop we zitten? Hoewel leefstijlaanpassingen en medicijnen verlichting van de klachten kunnen bieden, kan het aanpassen van de manier waarop je zit ook vruchtbaar zijn. Een voorbeeld hiervan is het donutkussen of aambeienkussen.

De overtrek van een donutkussen kan in een wasmachines worden gewassen / Bron: Stevepb, PixabayDe overtrek van een donutkussen kan in een wasmachines worden gewassen / Bron: Stevepb, Pixabay
Wat is een donutkussen?
Zoals de naam al aangeeft, is het is een zitkussen in de vorm van een donut – compleet met een groot gat in het midden. De gemiddelde zitring heeft een diameter van 45 cm en is ongeveer 8 cm hoog, met een opening met een diameter van +/- 15 cm. Op de plaats van de opening zorgt het kussen voor drukverlichting. Het donutkussen verlicht de druk op het zitvlak door het gewicht gelijkmatig te verdelen. Het donutkussen wordt niet alleen gebruikt bij aambeien, maar ook voor het ontzien van het zitvlak na bijvoorbeeld een zwangerschap of na een operatie in dat gebied. De standaard bijgeleverde overtrek bij een donutkussen kan in een wasmachine worden gewassen. Let er altijd op dat de ring wordt geleverd met een afneembare en wasbare overtrekhoes.

Voordelen van het aambeienkussen

Een aambeienkussen is gemaakt van comfortabel schuim. Het materiaal van een kwalitatief goed donutkussen volgt je lichaamsvorm en geeft ontlasting van druk waar het nodig is. Het neemt de vorm van je lichaam aan, wat zorgt voor een goede gewichtsverdeling. Je kunt het donutkussen gemakkelijk meenemen, waardoor je het niet alleen thuis kunt gebruiken, maar ook onderweg in de auto of op het werk. Een donutkussen van goede kwaliteit is vormbestendig en hypoallergeen. Er zijn meerdere soorten donutkussens. De standaardmaat staat hierboven vermeld. Sommige kussens kunnen wat zwaardere mensen dragen. Het maximaal gebruikersgewicht is –voor zover bekend– 140 kg. Het betreft 'Ringkussen Harley' met de afmetingen 44 x 8 cm.

Nadelen van het aambeienkussen

Aambeien is niet bepaald een kwaal die mensen frank en vrij bespreken aan de koffietafel. Op je werk gebruikmaken van de donutring kan daarom wat vragen oproepen bij collega's en mogelijk worden er ook grapjes over gemaakt. Voordeel is dat het donutkussen geschikt is voor iedereen die problemen heeft met zitten en niet specifiek is bedoeld voor mensen met aambeien. Je kunt daarom tegen de collega's zeggen dat je zitproblemen hebt en daarom een kussentje gebruikt. Of je komt er gewoon openlijk voor uit en doorbreekt daarmee een taboe. Meer mensen dan je denkt hebben last van aambeien of andere klachten op plekken waar ze zich voor schamen.

Donutkussen aanschaffen of kopen

Waar kun je een zitring kopen? Bij zaken die orthopedische en medische hulpmiddelen verkopen, kun je een kwalitatief goede zitring kopen. Een comfortabel donutkussen is in principe geschikt voor iedereen die problemen heeft met zitten of dit nu door aambeien komt of door wat anders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien: een genante kwestieAambeien: een genante kwestieVeel mensen schamen zich diep over aambeien, dit is echt niet nodig. Naar een schatting krijgt zelfs ruim 70% van alle m…
Aambeien zijn vervelendEr zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u…
Aandoening: AambeienAandoening: AambeienIedereen krijgt er ooit mee te maken. Er wordt onder de mensen weinig over gepraat dus het is logisch als je er niks ove…
Bronnen en referenties
  • https://www.thuisarts.nl/aambeien/ik-heb-last-van-aambeien
  • http://hemorrhoids-cured.com/how-to-choose-best-pillows-for-hemorrhoids-relief/
  • https://www.contourliving.com/blog/how-does-a-donut-cushion-help-hemorrhoids-/
  • http://www.orthocor.nl/zitring-donut-kussen.html
  • http://www.optimalegezondheid.com/2-anti-aambeien-technieken/
  • http://www.vegro.nl/zitkussens/nl/page/2165/
  • https://www.helderkliniek.nl/aandoeningen-en-behandelingen/anale-aandoeningen/aambeien/
  • Afbeelding bron 1: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Zitring bij aambeien: aambeienkussen of donutkussen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Aambeien
Medische informatie…
Schrijf mee!