InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?

Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?

Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan? Een likdoorn, die in wetenschappelijke taal clavus heet en ook weleens eksteroog genoemd wordt, is ontzettend vervelend. Meestal vormt een likdoorn zich op de voet of de teen, maar het kan ook op de hand voorkomen. Veel mensen hebben er last van en zoeken de hulp van een pedicure of gaan de pijnlijke plek zelf te lijf met producten van de drogisterij. Maar wat is het, wat doe je er aan als je er een hebt en hoe voorkom je dat het weer terugkomt?

Wat is een likdoorn of eksteroog?

Een likdoorn of eksteroog is een erg pijnlijke plek van naar binnen groeiend eelt die je kan waarnemen doordat het zorgt voor een verdikking van je huid. Een likdoorn ontstaat op een plaats regelmatig druk of wrijving ontstaat op de huid wordt. Door die druk of wrijving vormt zich eelt, de plek waar de likdoorn in ontstaat. Likdoorns krijg je meestal op je voetzool, op de bovenkant of zijkant van de teen (zoals op de foto), op de teentop, of aan de binnenkant van je hand (de handpalm).

Midden in de likdoorn hopen dode huidresten zich op. Dit kun je zien doordat het meestal in het midden wat donker is. Het is altijd erg pijnlijk, en geeft je het gevoel of er op de plaats van de likdoorn een spijker in de huid zit. In tegenstelling tot wratten, die soms pijnlijk kunnen zijn door druk langs de zijkanten, komt de pijn bij een likdoorn uitsluitend vanaf de plek zelf.

De behandeling van een likdoorn

De meest voorkomende methode om een likdoorn te behandelen is het losweken van de hoornlaag met salicylzuur (dit kan door middel van oplossing in collodion of verwerkt in iets als vaseline). Je hoeft niet zelf als scheikundige aan de slag. Tegenwoordig kun je bij elke drogist speciale likdoornpleisters kopen. Ze zien er van buiten uit als een gewone pleister, maar in het midden van het gaasje zit een gaatje, waarin het salicylzuur zit. Plak dit precies over de likdoorn en vervang de pleister dagelijks. Na een paar dagen zal deze in de meeste gevallen zijn losgeweekt. Je mag het niet langer dan twee weken achter elkaar gebruiken. Pas ook op als je overgevoelig bent voor een van de op de verpakking vermelde middelen. Na het verwijderen van de pleister zul je zien dat de huid wat wittig of soms gelig is. Schrik hier niet van, dit hoort! In de homeopathie vind je vaak terug dat muurpeper gebruikt wordt om likdoorns weker te maken. Je kunt er ook voor kiezen om het hiermee te behandelen.

Uiteraard kun je je ook wenden tot een pedicure, die kan de likdoorn wegsnijden met een scherp mesje. Een pedicure doet dit dagelijks, dus maak je geen zorgen. Vaak komt de likdoorn echter weer terug en zul je nog een vervolgbehandeling moeten ondergaan. Hou er wel rekening mee dat je zorgverzekering een behandeling bij de pedicure zo goed als zeker niet vergoedt, ook niet vanuit de aanvullende verzekering.

Als je er eenmaal vanaf bent zul je natuurlijk naar de oorzaak moeten kijken. In de meeste gevallen zal dit het dragen van te nauwe schoenen zijn, of juist een schoen waar je veel in schuift waardoor er een zekere wrijving ontstaat. In het geval van likdoorns op de hand kan het liggen aan het gebruik van bepaalde instrumenten of bij mensen die een beroep uitoefenen waarin ze veel met hun handen bezig zijn.

Andere soorten likdoorns

Naast de gewone en de weke likdoorn zijn er ook nog andere soorten die ook een andere behandelingen vereisen. Zo is er de vasculaire likdoorn. Dit is zeer pijnlijke soort omdat er hier bloedvaatjes als het ware mee zijn gegroeid. Het is erg lastig om ze weg te snijden en vaak wordt bij de behandeling gebruik gemaakt van een chemische pakking.

Dan zijn er ook nog neurovasculaire likdoorns. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de vasculaire likdoorn, alleen zijn er hier ook nog zenuwuiteinden meegegroeid. Deze variant van de likdoorn is nog veel gevoeliger en komt meestal voor op de teentoppen bij mensen die toch al een gevoelige huid hebben. Tot slotte is er nog de zaadlikdoorn. Deze ontstaat zonder dat er druk of wrijving bij komt kijken en heeft iets weg van een klein graankorreltje. Hierbij zal je geen pijn ervaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…
Huidproblemen aan de voetHuidproblemen aan de voetAls u last hebt van eelt, likdoorns, wratten of blaren wilt u daar natuurlijk van af komen. Maar hoe? Wat zijn de oploss…
Eeltplekken en likdoornsEeltplekken en likdoornsLikdoorns en eeltplekken zijn harde bultjes of plekken op de huid als gevolg van druk en/of wrijving. Het zijn af en toe…
Likdoorn: verwijderen, likdoorn en eksteroog behandelenLikdoorn: verwijderen, likdoorn en eksteroog behandelenHoe het een likdoorn verwijderen en een eksteroog behandelen? Likdoorns komen vaak voor. Likdoorns worden veroorzaakt do…
Likdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelenLikdoorns of eeltknobbels aan de voeten behandelenLikdoorns of ook wel bekend als eeltknobbels zijn verdikte harde dode huidlagen. Je huid vormt deze pijnlijke knobbels o…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Likdoorn op voet of teen, wat doe je er aan?"

Reacties

J. van Geel, 19-06-2016 14:20 #8
Ik heb drie llikdoorns onder elkaar onder de zijrand van de nagel van mijn wijsvingertop links. Het lukt me niet die te verwijderen. Niets helpt: salicyl, wegfrezen van huid, wegfrezen van nagelů Ik zie ze zitten maar kan er verder niets meer mee. De chirurg is geen goed idee: iknging er heen met hetElfde probleem aan mijn groteteen nagels. Ik werd zes keer links en tien keer rechts geopereerd ( wigexcisies), uiteindelijk nagelextractie en resultaat verminkte nagesl en nog steeds een nagelprobleem. Ik genees niet goed, altijd complicatied en daardoor verminkingenů hoe krijg ik nu die likdoorns weg onder mijn vingernagel?

Annelies, 01-04-2013 13:03 #7
Bij een operatie is er een stukje huid onder mijn voet weggehaald de z.g.n. kaasschaaf
methode.nu is dit al meer dan 3 maanden geleden, en het wondje is nog niet dicht
en het is heel pijnlijk zou dit een likdoorn kunnen zijn?
ik heb een paar maanden niet echt gelopen en geen schoenen gedragen
kan het een likdoorn zijn?

Vlemmings, 02-07-2012 19:56 #6
Door op blote voeten in het bos te gaan lopen ben ik in korte tijd van een likdoorn/eeltknobbeltje onder mijn voet verlost.Heb gelopen op zandpaden ( niet door gras i.v.m. teken ) en steeds een minuut of 30.

M. E. Eker-Leijgraaff, 30-11-2011 17:35 #5
L.S.,In het afgelopen voorjaar kreeg ik een scherp "iets" in mijn rechter middelvinger. Het heeft lang geduurd maar uiteindelijk heb ik een half jaar later een klein stukje metaal uit mijn vinger kunnen verwijderen. Maar nu blijft het plekje pijnlijk, ontstaat er een soort middelpuntje in. Eerst zag dat middelpuntje er wat donker uit, nu, na de verwijdering, is het middelpuntje meer wit van kleur en daardoor ben ik aan de mogelijkheid van een likdoorn gaan denken. Kan dat? En zo ja, wat kan ik er dan aan doen? Met dank voor Uw reactie.

T. Steggin, 01-11-2010 11:50 #4
Ik heb al jaren last van een likdoorn onder de nagel van mijn grote teen! Krijg nu orthopaedisch schoeisel, maar vraag me af hoe ik nu het beste op dit moment me kan laten behandelen! Podotherapie en pedicure hebben niet geholpen, is een chirurg aan te raden, wie heeft ervaring daar mee?

Dennis Kamper, 17-11-2009 16:57 #3
Je pakt een nagelknipschaar. Je drukt de hoek hiervan tegen het centrum van de likdoorn en je maakt een knippende beweging. De nagelknipschaar komt steeds dieper in het eelt totdat je iets 'hards' voelt. Dan de knipschaar stevig vasthouden en dan trek je de spijkervormige likdoorn zo uit je teen. Onmiddellijke opluchting is het gevolg: Geen pijn en het gaatje in je teen geneest vanzelf.

W. Blok, 23-08-2009 19:27 #2
Goedenavond, mijn dochter van 9 heeft 2 likdoorns onder de voet. Nu las ik op de verpakking dat deze pleisters niet geschikt zijn voor kinderen, heeft u advies wat ik het beste kan doen? Reactie infoteur, 24-08-2009
Hallo,
Laat ik voorop stellen dat ik geen arts ben, enkel een ervaringsdeskundige.

Het lijkt mij echter dat dit wordt vermeld omdat er stoffen inzitten die gevaarlijk zijn wanneer je deze in de mond stopt. Een kleuter zou de pleister er misschien af kunnen trekken en in de mond kunnen stoppen. Als u ervan op aan kunt dat uw dochter dit niet zal doen, dan lijkt met mij geen bezwaar om de pleister te gebruiken.

Als u echt zekerheid wilt dan kan ik u aanraden even naar uw apotheek te bellen. Daar kunnen ze zeker uitsluitsel geven.

Mvg,
Pero

Hannie, 29-12-2008 00:14 #1
Zelf heb ik al 10talle jaren veel last van likdoorns en de meest effectieve manier van bestijden is de volgende, die ik uit eigen ervaring heb:koop likdoorn pleisters van welk merk dan ook en verschoon die niet elke dag zoals de gebruiksaanwijzing zegt, maar laat de pleister minstens 3 dagen zitten.als je de pleister dan verwijdert zal na 1 of 2dagen een mooi rond stukje huid loslaten met in het midden de eeldpit oftewel de likdoorn. Doen! Het werkt echt!

Infoteur: Dessal
Laatste update: 11-09-2017
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!