InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Testosteron verhogen: op natuurlijke wijze en door voeding

Testosteron verhogen: op natuurlijke wijze en door voeding

Testosteron verhogen: op natuurlijke wijze en door voeding Door de westerse leefstijl daalt je testosteronniveau sneller dan van nature normaal is. Het handhaven van het juiste niveau van testosteron kan heden ten dage lastig zijn. Er zijn echter natuurlijke middelen en strategieën om je testosteronniveau te verhogen. En dat geldt niet alleen voor mannen. Gezonde vrouwen maken elke dag tot 300 microgram testosteron aan in hun eierstokken en bijnieren. Net als mannen kunnen vrouwen met lage testosteronspiegels lijden aan chronische vermoeidheid, een verminderde libido en een verminderd algeheel welbevinden. Testosteron is dus een hormoon waar iedereen op moet letten, man en vrouw.

Functies van testosteron

Testosteron is het mannelijke geslachtshormoon dat verantwoordelijk is voor de mannelijke primaire geslachtskenmerken (onder meer externe geslachtsorganen) en de secundaire geslachtskenmerken (de lichamelijke kenmerken die zich pas ontwikkelen in de puberteit). Je hebt dit belangrijke hormoon ook nodig om het seksuele verlangen te stimuleren, het libido te verhogen, de opwinding te vergroten en seksuele bevrediging te garanderen en dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Het is ook noodzakelijk om het volgende te handhaven:
  • een gezond pijngevoel
  • voldoende rode bloedcellen
  • regelmatige slaappatronen
  • optimale botdichtheid
  • spiermassa
  • hoge energieniveaus

Laag testosterongehalte door ongezond eten / Bron: Skeeze, PixabayLaag testosterongehalte door ongezond eten / Bron: Skeeze, Pixabay

Verlaagde testosteronwaarden

Naarmate mannen en vrouwen ouder worden, nemen hun testosteronwaarden van nature af, maar dit proces kan zich versnellen door een westerse leefstijl:

Al deze risicofactoren verlagen de normale immuunrespons, leiden tot overgewicht/obesitas en diabetes, belasten het lichaam en verlagen het metabolisme. Dit is veelal de oorzaak van lage testosteronwaarden.

Testosteron verhogen

Als je op zoek bent naar manieren om je testosteronniveau te verhogen, neem dan eerst je dagelijkse gewoonten onder de loep. Sommige leefstijlveranderingen die goed zijn voor je algehele gezondheid kunnen ook voordelen bieden bij het handhaven van een gezond niveau van dit belangrijke mannelijke hormoon.

Voldoende slaap

Voor veel mannen met een laag testosteronniveau is slechte slaap de belangrijkste boosdoener. Slaapgebrek beïnvloedt een verscheidenheid aan hormonen en chemicaliën in je lichaam. Dit kan op zijn beurt een schadelijke invloed hebben op je testosteronniveau. Maak van slapen een prioriteit en streef ernaar om elke nacht 7 tot 8 uur te slapen, zelfs als dit betekent dat je je schema moet omgooien of je gewoonte om tot diep in de nacht tv te kijken, moet laten. Zorg er ook voor dat je iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip op één oor gaat liggen en dat je iedere dag, ook in het weekend. op dezelfde tijd opstaat.

Afvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.comAfvallen bij overgewicht / Bron: Eelnosiva/Shutterstock.com

Gezond gewicht

Mannen met overgewicht of obesitas hebben vaak een laag testosteronniveau. Voor deze mannen kan het verlies van het extra gewicht helpen hun testosteron weer op gang te brengen.

Voldoende bewegen

Testosteron past zich aan de behoeften van je lichaam aan. Als je het grootste deel van je tijd op de bank ligt, krijgt je brein het bericht dat je niet zoveel nodig hebt om je spieren en botten te ondersteunen. Maar als je daarentegen fysiek actief bent, sturen je hersens het signaal uit om meer van dit hormoon aan te maken. Zorg dus dagelijks voor voldoende beweging.

Stress beheersen

Als je constant onder stress staat, zal je lichaam een ​​gestage stroom van het stresshormoon cortisol vrijgeven. Wanneer dit het geval is, zal het lichaam minder goed in staat zijn om testosteron te maken. Dus stressbeheersing is van belang voor een goed testosteronniveau.

Sommige medicijnen zijn van invloed op je testosterongehaltte / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen zijn van invloed op je testosterongehaltte / Bron: Stevepb, Pixabay

Controleer je medicijnen

Sommige medicijnen kunnen het testosteronniveau doen dalen, waaronder:
  • opioïde geneesmiddelen zoals fentanyl, morfine en oxycodon
  • glucocorticoïde geneesmiddelen zoals prednison
  • anabole steroïden gebruikt voor het opbouwen van spieren en het verbeteren van sportprestaties

Stop nooit op eigen houtje met het innemen van voorgeschreven medicatie. Als je je zorgen maakt over je testosteronniveau, bespreek dit dan met je huisarts.

Testosteron verhogen door voeding

Gezonde vetten

Voeg veel gezonde vetten toe aan je dieet. De meeste mannen met weinig testosteron consumeren te veel junkfood en te veel koolhydraten. Je moet al die lege calorieën links laten liggen en je richten op gezond vet. Richt je daarbij vooral op plantaardige producten. De enkelvoudig onverzadigde vetten zijn natuurlijke testosteronboosters. Het consumeren van een avocado per dag of wat olijven en amandelen, helpt echt om die gezonde vetten binnen te krijgen die je kunnen helpen om je testosterongehalte op natuurlijke wijze te verhogen.

Vitamine D

Een van de belangrijkste voedingsstoffen die de testosteronniveaus kan verhogen, is vitamine D3. Als er sprake is van een vitamine D-tekort, zal dit van invloed zijn op je testosteronspiegel. Vitamine D wordt in de huid gemaakt door zonlicht en zit in voedsel. Een paar andere supplementen die kunnen helpen zijn adaptogene kruiden die cortisol verlagen, zoals ginseng.

Te veel suiker heeft gevolgen voor de gezondheid / Bron: Umberto Salvagnin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Te veel suiker heeft gevolgen voor de gezondheid / Bron: Umberto Salvagnin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Vermijd suiker

Als je je hormoonspiegels wilt normaliseren en je testosteron op een natuurlijke manier wilt stimuleren, is de belangrijkste maatregel het uit je leven bannen van suiker. Naar verluidt neemt de gemiddelde Nederlander zo'n 12 theelepels suiker per dag (ongeveer twee ton suiker in zijn of haar hele leven) en suiker is op verschillende manieren in verband gebracht met uitputting van testosteronniveaus.

Mensen met diabetes type 2 hebben twee keer zoveel kans om lage testosteronwaarden te ontwikkelen. Dit is hoe het werkt. Als je een dieet eet dat rijk is aan bewerkte granen en suikers, worden je bloedsuikerspiegels chronisch hoger. Om ervoor te zorgen dat de bloedsuikerspiegel niet in de war raakt, begint je alvleesklier overuren te maken om insuline te produceren, waardoor de suiker uit de bloedbaan in je cellen wordt getransporteerd en voor energie wordt gemetaboliseerd. Uiteindelijk, als je cellen langdurig worden blootgesteld aan insuline, ontwikkel je insulineresistentie, wat diabetes type 2 veroorzaakt. Zodra diabetes zich ontwikkelt, is je lichaam niet in staat om de juiste testosteronspiegels te produceren.

Lever op natuurlijke wijze ontgiften

Een andere natuurlijke testosteronbooster is om te beginnen met het zuiveren en ontgiften van je lever. Je lever is cruciaal voor je testosteronspiegel. Wanneer je lever niet optimaal functioneert, heeft dit invloed op de testosteron-output. Dat komt omdat de lever een enzym vasthoudt dat de 17beta-hydroxylgroep van testosteron samenvoegt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het mannelijk Libido boosten met Libido 7Het is mogelijk om het Libido van de man een boost te geven door de testosteron productie te verbeteren. Voedsel dat hie…
Testosteron verhogen met ashwagandhaTestosteron verhogen met ashwagandhaAshwaganda whithania somnifera is een struik. De wortels van ashwagandha worden gebruikt in de Indiaase kruidengeneeskun…
Fitness: het verhogen van het testosteronniveauTestosteron, het mannelijk hormoon dat zorgt voor de groei van spieren en het skelet, invloed heeft op het libido, talgp…
Testosteronbooster: bijwerkingen, voordelen en de nadelenTestosteronbooster: bijwerkingen, voordelen en de nadelenMet een testosteronbooster is het mogelijk om uw testosterongehalte te verhogen. Hierdoor kunt u meer energie, kracht en…
Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementenTestosteron verhogen: tips, voeding & supplementenBen je een man die ook op gevorderde leeftijd slank en sterk wil blijven en bovendien ook nog eens zijn libido wil behou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/boggy22
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx
  • https://www.webmd.com/men/features/can-you-boost-testosterone-naturally#1
  • https://draxe.com/natural-testosterone-boosters/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Testosteron
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Eelnosiva/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Umberto Salvagnin, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Testosteron verhogen: op natuurlijke wijze en door voeding"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-08-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Testosteron
Medische informatie…
Schrijf mee!